zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit

7 mei 2018 - Van de Nederlandse leaserijders is 51 procent bereid meer te betalen als hun werkgever duurzame oplossingen voor mobiliteit biedt, zoals elektrische vervoermiddelen. Organisaties lopen op dit gebied een stap achter: 55 procent heeft niet eens een mobiliteitsplan.

De voornaamste reden hiervoor is een gebrek aan kennis. Dat blijkt uit benchmarkonderzoek van Business Lease Nederland onder 700 wagenparkbeheerders en leaserijders.


Het verduurzamen van mobiliteit staat bij organisaties op de zesde plaats van prioriteiten op het gebied van duurzaamheid. De ingewikkelde invoering, angst voor ontevreden werknemers en de bijkomende kosten worden aangedragen als argumenten. Om een elektrisch wagenpark in de toekomst te realiseren, vinden organisaties een fiscale stimulans vanuit de overheid dan ook noodzakelijk.
 
Gebrek aan kennis en bewijs grootste drempels
Ondanks alle kansen en ontwikkelingen binnen duurzame, zakelijke mobiliteit, heeft ruim de helft van de organisaties vooralsnog helemaal geen mobiliteitsplan. Mogelijkheden zoals het mobiliteitsbudget en een mobiliteitskaart worden nog nauwelijks ingezet. Bij organisaties die dit wel hebben, is 58 procent ontevreden over het effect daarvan. Stijn Otten, directeur Innovatielab Business Lease: "Bijna driekwart van de ondervraagde wagenparkbeheerders heeft behoefte aan bewijslast uit de markt. Wat levert duurzame en slimme mobiliteit nu daadwerkelijk op? Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers ervoor open staan. Echter blijft het voor werkgevers lastig te bepalen welke mobiliteitsoplossingen bij de organisatie passen."

Elektrisch wagenpark volgens beheerders toekomstmuziek
Alhoewel werknemers wel open blijken te staan voor nieuwe mobiliteitsoplossingen, is de daadwerkelijke invulling hiervan voor organisaties nog niet zo makkelijk. Weliswaar vindt een kwart van de wagenparkverantwoordelijken verduurzaming belangrijk, maar 88 procent vindt het behalen van een volledig elektrisch wagenpark binnen vijf jaar niet realistisch. Momenteel biedt twintig procent van de werkgevers wel elektrisch vervoer, toch rijdt slechts een procent van de Nederlandse leaserijders daadwerkelijk in een volledig elektrische auto. "Overduidelijk worstelen organisaties met duurzame mobiliteit. Maar een duurzamer wagenpark - bijvoorbeeld door de inzet van elektrische auto’s - draagt ook rechtstreeks bij aan het verminderen van CO2-voetafdruk. Daarnaast zien we dat de zakelijke rijder de volledige elektrische auto steeds meer beschouwt als een interessant alternatief. Quick wins dus, om enerzijds de organisatie te verduurzamen en anderzijds aantrekkelijk te zijn als werkgever," aldus Otten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
 Nederlandse werknemers minst geneigd te spijbelen
 Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consumenten besteden vanaf 2030 jaarlijks 2,2 biljoen euro aan mobiliteit
 Miljoenennota: mobiliteit wordt een dienst
 Nederland opnieuw Europees koploper zuinige auto’s
 Slimmer omgaan met mobiliteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zo verkort je de reistijd naar je werk
reacties
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig (1) 
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s (1) 
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials? (1) 
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering (1) 
De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen (2) 
Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing (1) 
Woorden met het effect van een koude douche (2) 
top10
Waarom een bezoek aan de psycholoog niet voldoende is bij een burn-out
De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
Prullenbak goudmijn voor het vinden van vertrouwelijke informatie
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials?
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s
Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
Met deze vijf stappen laat u datavisualisatie werken voor uw hele organisatie
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering
Zes vuistregels om de regie te nemen over uw digitale transformatie
meer top 10