zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salaris fors belangrijker dan voorgaande jaren

19 juni 2017 - Het optimisme over de arbeidsmarkt onder hoogopgeleiden (HBO en WO) schiet omhoog en het aantal goedverdieners (+ 45.000 euro per jaar) stijgt.

Het inkomen is nu zelfs een van de belangrijkste factoren om niet van werkgever te wisselen. Als hoogopgeleiden toch wisselen, dan gaan zij het liefst werken voor een middelgroot bedrijf. De Favoriete Werkgever van dit moment is Philips, gevolgd door Shell en Rabobank. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.000 hoogopgeleide Nederlanders.



Werknemers durven weer te switchen
Hoogopgeleiden zijn optimistisch over de arbeidsmarkt. 42 procent van hen beoordeelt de arbeidsmarkt nu als (zeer) gunstig, tegen 23 procent in 2016. Vrouwen en allochtonen waarderen de arbeidsmarkt met respectievelijk 32 procent en 36 procent wat minder positief. Bijna een derde van de hoogopgeleiden verdient meer dan 45.000 euro per jaar. Het aantal goedverdieners verschilt flink per regio: in Noord Nederland wonen aanzienlijk minder hoogopgeleiden met een hoog salaris (twintig procent, t.o.v. 33 procent in West Nederland). Tevredenheid met het salaris is een belangrijke factor om niet te switchen van werkgever; 39 procent ten opzichte van 34 procent in voorgaande jaren. Uitdagende inhoud van het werk en prettige collega’s zijn daarentegen voor 53 procent van de werknemers de belangrijkste factoren om te blijven. Toch is vijftien procent van de werkenden actief op zoek naar een nieuwe baan. Het aantal werknemers dat er wel eens over denkt om van baan te wisselen, is bijna gelijk aan vorig jaar (35 procent t.o.v. 34 procent in 2016).
Garikai van Weydom, researcher bij de Persgroep Employment Solutions: "Nu de arbeidsmarkt flink aantrekt en werknemers heel optimistisch zijn over de toekomst, ligt er voor werkgevers een belangrijke taak om goede mensen binnen te halen. In een goede arbeidsmarkt zijn daarvoor andere prikkels nodig en zullen werkgevers weer meer aan hun werkgeversimago moeten werken. Een vast contract verliest bijvoorbeeld aan populariteit. Hoogopgeleide werknemers willen vooral beloond worden voor wat zij doen en een uitdagend toekomstperspectief hebben. Biedt u dat als werkgever niet, dan zijn werknemers sneller geneigd voor andere werkgevers te kiezen."

Philips na negen jaar weer Favoriete Werkgever
Elk jaar onderzoekt Intermediair, onderdeel van de Persgroep Employment Solutions, welke bedrijven tot de Favoriete Werkgevers van hoogopgeleiden behoren. Hans de Jong, President Philips Nederland: "Bij Philips werken onze collega’s elke dag en overal ter wereld samen aan betekenisvolle innovaties, die bijdragen aan een gezondere samenleving. Die passie en energie is voelbaar, ook voor mensen buiten Philips. Wij zijn er trots op dat hoogopgeleide mensen spontaan hun voorkeur uitspreken voor Philips als werkgever. Om elke dag onze innovaties te creëren, hebben we natuurlijk het beste talent nodig. Nu en in de toekomst."

Favoriete Werkgevers 2017                         Ranking 2016
 
  • Philips                                                             3
  • Shell                                                                1
  • Rabobank                                                        4
  • Unilever                                                           9
  • ING                                                                 5
  • Google                                                            2        
  • De Politie                                                         7
  • KLM                                                                6        
  • ABN AMRO                                                      8
  • Ahold Delhaize                                                 20
  • Betaald overwerk populair
    Naast het salaris spelen secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol in de tevredenheid van werknemers. De dertiende maand, extra vakantiedagen en betaald overwerk worden steeds populairder, terwijl een tegemoetkoming in training/cursussen niet zo gewild meer is. Per functie zijn er grote verschillen zichtbaar in de wensen van werknemers. Zo willen financials, technici en ict’ers (21 procent) veel vaker dan gemiddeld een auto van de zaak. Marketeers en sales professionals hebben daarentegen bovengemiddelde interesse in een dertiende maand, reiskostenvergoeding en de mogelijkheid tot thuiswerken. Hoogopgeleide werknemers in de zorg vinden een reiskostenvergoeding het belangrijkst. Docenten blijken het minst tevreden met de arbeidsvoorwaarden die zij krijgen. Zij willen, meer dan de gemiddelde hoogopgeleide, een tegemoetkoming in trainingen of cursussen (30 procent) en reiskostenvergoeding (40 procent) ontvangen.

    Top tien meest gewilde arbeidsvoorwaarden:
     
  • Een dertiende maand (41 procent)
  • Reiskostenvergoeding (33 procent)
  • Mogelijkheid tot thuiswerken (33 procent)
  • Extra vakantiedagen (24 procent)
  • Tegemoetkoming in trainingen of cursussen (24 procent)
  • Mogelijkheid om parttime te werken (22 procent)
  • Betaald overwerk (21 procent)
  • Tijd voor tijd (zestien procent)
  • Auto van de zaak (zestien procent)
  • Tegemoetkoming pensioenkosten (vijftien procent)
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
     Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
     Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Werkgever verleidt starter met flexibele werktijden
     De tien opmerkelijkste arbeidsvoorwaarden
     Flexibel werken twee keer zo belangrijk als bonus
     Opleiding en thuiswerken belangrijker dan vakantie en leaseauto
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    reacties
    Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (1) 
    Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
    82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
    Rabobank: Nederlandse economie in recessie (1) 
    Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (1) 
    Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
    Drie tips om efficiënt thuis te werken vanwege het coronavirus (3) 
    top10
    Meer break-ups door thuiswerken
    Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
    Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
    Rabobank: Nederlandse economie in recessie
    82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie
    Fors meer callcenters in Nederland
    Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
    Nederlanders massaal aan de legpuzzel
    Meerderheid studenten bereid bij te springen in zorg en distributie
    Promotionele branche ziet nog altijd kansen in coronacrisis
    meer top 10