zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantoorwerkers zien mailbox als bron van stress

30 november 2017 - Steeds meer kantoorwerkers zijn een paar uur per dag bezig met het verwerken van mail. Bijna 40 procent is er minimaal één tot twee uur mee in de weer. Eén op de drie kantoormedewerkers ervaart de mailbox daardoor als stressfactor.

Een probleem waar op e-mailloze vrijdag aandacht voor wordt gevraagd  De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) deed onderzoek naar het gebruik van de mailbox. Wat blijkt? Eenderde van het Nederlandse kantoorpersoneel geeft aan dat e-mailstroom bij hen tot stress leidt. De hoeveelheid stress neemt toe naarmate men meer tijd kwijt is aan het beantwoorden van e-mail. Ruim de helft van de ondervraagden die er dagelijks twee uur of meer aan besteedt, geeft te kennen dat dit tot stress leidt en elf procent ervaart zelfs veel stress. Ook werd onderzocht hoeveel tijd men kwijt is aan het beantwoorden en verwerken van het e-mailverkeer. Bijna 40 procent is er één tot twee uur per dag mee bezig en een vijfde is maar liefst een kwart van de werkdag kwijt aan e-mailen. Leidinggevenden zijn meer tijd dan gemiddeld kwijt aan de e-mailstroom. Een kwart ontvangt er per dag 50-100.



Slimmer met mail
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse werknemers vindt dat de dagelijkse mailstroom afleidt van de dagelijkse, eigenlijke taken. Anke Algera, voorzitter van de NBPO maakt zich dan ook zorgen: "Wij vinden het signaal dat zoveel mensen stress ondervinden door de hoeveelheid e-mails zorgwekkend. Veel mensen werken reactief in plaats van proactief en dat kost meer energie. Als u werkstress wilt reduceren is het belangrijk de koppeling tussen eigen gedrag en werkstress te wijzigen. Daarnaast kan het Nederlandse bedrijfsleven veel kostbare werkuren uitsparen door werknemers te adviseren slimmer met het mailverkeer om te gaan."

Mailmelding continu aan
Als voorbeeld noemt ze de e-mailmeldingen. Maar liefst 90 procent van de kantoorwerkers heeft deze continu aanstaan en dat leidt veel te veel af. "Verwerk de mailbox dagelijks op vaste momenten. Uit ons onderzoek blijkt dat 59 procent van de ondervraagden geen gebruik maakt van deze optie. En dat terwijl het veel tijd kan besparen en het de kwaliteit van het werk verhoogt doordat de concentratie niet steeds verstoord wordt."

Andere communicatietools
Ook kan het helpen om zaken sneller en slimmer af te handelen via andere communicatie-platformen. Denk aan Slack en Yammer. Maar dan moeten die natuurlijk wel beschikbaar en toegestaan zijn en daar vallen nog stappen te maken. Ruim de helft van de ondervraagden vindt dat werkgevers onvoldoende alternatieve platformen aanreiken om de e-mailstroom te laten slinken. En dat is niet onbelangrijk, zeker niet omdat uit het onderzoek blijkt dat de jongere werknemer verwacht dat andere communicatietools de populariteit van e-mail gaan inhalen. Overigens blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft niet van mening is dat leeftijd een rol speelt in de switch naar andere communicatietools.

Werkmail buiten kantoortijd
Een kwart ontvangt en leest zakelijke e-mail op de smartphone die ze ook privé gebruiken, en checkt deze mail ook ’s avonds en in het weekend. Een vijfde van deze respondenten ervaart dit als belastend.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het Nationale E-maildieet: een week lang afkicken van e-mail
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 Vier tips om 2016 met een lege e-mailbox te beginnen
 E-mail, bron van afleiding tijdens vergaderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10