zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd

8 november 2017 - Bijna 60 procent van de werknemers in Nederland vindt dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten op het werk, zo blijkt uit onderzoek van Manutan.

Ruim 40 procent vindt zelfs dat wettelijk vastgelegd moet worden dat men buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor de werkgever. "Ook dat is duurzaamheid," zegt Lydia Rongen, HR Manager bij Manutan. "Let erop dat werknemers echt gewaardeerd worden en zorg dat ze thuis hun werk kunnen loslaten."



Privé niet geconfronteerd worden met het werk
Gevraagd naar duurzaamheid op het werk, denken werknemers in Nederland weliswaar allereerst aan het scheiden van afval en energiebesparing, maar direct daarna komt ‘duurzame inzetbaarheid werknemers’. Werk dat voldoening geeft, waardering krijgen en op tijd afstand mogen nemen, spelen daarbij een belangrijke rol. Zo’n 40 procent van de ondervraagden wil thuis helemaal niets met het werk te maken hebben en ziet het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd.

Juist wel behoefte aan sociaal contact met collega’s
Sociaal contact met collega’s buiten werktijd is echter heel iets anders, volgens Rongen. "Collega’s die elkaar ook buiten de werkomgeving zien, praten samen makkelijker over werkdruk. Uit het onderzoek blijkt dat veel collega’s het lastig vinden om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Ruim een derde van de ondervraagden heeft geen idee hoe daarover bij collega’s of leidinggevenden te beginnen. Alarmerend!" aldus Rongen.
Een gevoel van stress wordt vooral veroorzaakt door het niet aan kunnen geven van  grenzen en te weinig waardering op het werk. Een derde van de werknemers vindt ook dat bijvoorbeeld zieke collega’s te weinig aandacht krijgen. Rongen: "Sociale omgang en voldoende waardering zijn heel belangrijk voor werknemers. Een goede werksfeer vermindert het ziekteverzuim en verbetert de productiviteit."

Frisse kijk werkgevers nodig
"We zijn allemaal gewend geraakt aan een bepaalde manier van werken, waarbij werktijden vaak vervagen. 35 procent van het personeel checkt bijvoorbeeld thuis zijn zakelijke mails. Blijkbaar wordt niet iedereen daar gelukkig van," aldus Rongen. "Waar het om gaat, is dat werkgevers met een frisse blik naar dit soort zaken kijken."

Opvallende uitkomsten
58 procent wil meer aandacht aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten
42 procent vindt dat wettelijk vastgelegd moet worden dat men buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor de werkgever
39 procent wil thuis niets met zijn werk te maken hebben
35 procent checkt thuis en in het weekend zijn zakelijke e-mail
21 procent checkt in de vakantie zijn zakelijke e-mail
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bereikbaarheid in privétijd moet beter beheersbaar zijn
 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 Deur uit? Telefoon mee!
 MKB-medewerker wil zakelijk en privé gescheiden houden
 
 
reacties
 
Annet Kuys  |   | 
8-11-2017
 | 
07:59 uur
Ik vind het niet meer van deze tijd dat er opnieuw een strikte scheiding moet komen tussen werktijd en vrije tijd. Dit is niet het werkelijke probleem van de stress die veroorzaakt wordt, maar dat is de verregaande inperking van de werkgever van de eigen persoonlijkheid van de werknemer en daardoor van zijn of haar capaciteiten. Pop's, rep's functioneringsgesprekken, registratie-formulieren, scoreborden (op de werkvloer) enz. zijn de werkelijke boosdoeners. Die stoppen de individuele werknemer met zijn of haar eigen specifieke en speciale capaciteiten in een gemeenschappelijk hokje. Die geven hem of haar het signaal dat je altijd MOET presteren, iedere minuut van de dag. En we weten allemaal dat dit nu eenmaal niet zo werkt. Laat je de werknemer meer in zijn of haar waarde en geef je hem of haar meer inbreng in de manier waarop het werk wordt uitgevoerd,dan zal deze met veel meer plezier aan het werk gaan en dan maakt het niet uit of dit werk binnen kantooruren of ook in de vrije tijd wordt uitgevoerd. Wat jammer dat er nog steeds zo ouderwets met dit onderwerp wordt omgegaan. Echt niet meer van deze tijd!
Login  |   | 
9-11-2017
 | 
13:30 uur
Ik ben het volledig eens met de vorige commentator. Bedankt voor je mening!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10