zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd

8 november 2017 - Bijna 60 procent van de werknemers in Nederland vindt dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten op het werk, zo blijkt uit onderzoek van Manutan.

Ruim 40 procent vindt zelfs dat wettelijk vastgelegd moet worden dat men buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor de werkgever. "Ook dat is duurzaamheid," zegt Lydia Rongen, HR Manager bij Manutan. "Let erop dat werknemers echt gewaardeerd worden en zorg dat ze thuis hun werk kunnen loslaten."



Privé niet geconfronteerd worden met het werk
Gevraagd naar duurzaamheid op het werk, denken werknemers in Nederland weliswaar allereerst aan het scheiden van afval en energiebesparing, maar direct daarna komt ‘duurzame inzetbaarheid werknemers’. Werk dat voldoening geeft, waardering krijgen en op tijd afstand mogen nemen, spelen daarbij een belangrijke rol. Zo’n 40 procent van de ondervraagden wil thuis helemaal niets met het werk te maken hebben en ziet het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd.

Juist wel behoefte aan sociaal contact met collega’s
Sociaal contact met collega’s buiten werktijd is echter heel iets anders, volgens Rongen. "Collega’s die elkaar ook buiten de werkomgeving zien, praten samen makkelijker over werkdruk. Uit het onderzoek blijkt dat veel collega’s het lastig vinden om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Ruim een derde van de ondervraagden heeft geen idee hoe daarover bij collega’s of leidinggevenden te beginnen. Alarmerend!" aldus Rongen.
Een gevoel van stress wordt vooral veroorzaakt door het niet aan kunnen geven van  grenzen en te weinig waardering op het werk. Een derde van de werknemers vindt ook dat bijvoorbeeld zieke collega’s te weinig aandacht krijgen. Rongen: "Sociale omgang en voldoende waardering zijn heel belangrijk voor werknemers. Een goede werksfeer vermindert het ziekteverzuim en verbetert de productiviteit."

Frisse kijk werkgevers nodig
"We zijn allemaal gewend geraakt aan een bepaalde manier van werken, waarbij werktijden vaak vervagen. 35 procent van het personeel checkt bijvoorbeeld thuis zijn zakelijke mails. Blijkbaar wordt niet iedereen daar gelukkig van," aldus Rongen. "Waar het om gaat, is dat werkgevers met een frisse blik naar dit soort zaken kijken."

Opvallende uitkomsten
58 procent wil meer aandacht aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten
42 procent vindt dat wettelijk vastgelegd moet worden dat men buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor de werkgever
39 procent wil thuis niets met zijn werk te maken hebben
35 procent checkt thuis en in het weekend zijn zakelijke e-mail
21 procent checkt in de vakantie zijn zakelijke e-mail
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
 Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
 Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bereikbaarheid in privétijd moet beter beheersbaar zijn
 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 Deur uit? Telefoon mee!
 MKB-medewerker wil zakelijk en privé gescheiden houden
 
 
reacties
 
Annet Kuys  |   | 
8-11-2017
 | 
07:59 uur
Ik vind het niet meer van deze tijd dat er opnieuw een strikte scheiding moet komen tussen werktijd en vrije tijd. Dit is niet het werkelijke probleem van de stress die veroorzaakt wordt, maar dat is de verregaande inperking van de werkgever van de eigen persoonlijkheid van de werknemer en daardoor van zijn of haar capaciteiten. Pop's, rep's functioneringsgesprekken, registratie-formulieren, scoreborden (op de werkvloer) enz. zijn de werkelijke boosdoeners. Die stoppen de individuele werknemer met zijn of haar eigen specifieke en speciale capaciteiten in een gemeenschappelijk hokje. Die geven hem of haar het signaal dat je altijd MOET presteren, iedere minuut van de dag. En we weten allemaal dat dit nu eenmaal niet zo werkt. Laat je de werknemer meer in zijn of haar waarde en geef je hem of haar meer inbreng in de manier waarop het werk wordt uitgevoerd,dan zal deze met veel meer plezier aan het werk gaan en dan maakt het niet uit of dit werk binnen kantooruren of ook in de vrije tijd wordt uitgevoerd. Wat jammer dat er nog steeds zo ouderwets met dit onderwerp wordt omgegaan. Echt niet meer van deze tijd!
Login  |   | 
9-11-2017
 | 
13:30 uur
Ik ben het volledig eens met de vorige commentator. Bedankt voor je mening!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
Meeste finance afdelingen beschikken slechts over beperkte digitale basis
De acht belangrijkste trends op de bijbanenmarkt
Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Deze vier taken staan zeker op de agenda van de CFO in 2022
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
meer top 10