zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lagere beloning heeft weinig invloed op betrokkenheid en bevlogenheid

30 april 2014 - Veel medewerkers voelen zich ondergewaardeerd door hun werkgever en zijn niet blij met hun salaris. Zelfs in deze tijd, nu het hebben van een baan op zich al een kostbaar bezit is, beoordelen medewerkers de waardering die uit hun beloning spreekt met een onvoldoende, namelijk een 4,6.

Hoe is dit lage cijfer mogelijk met de hoogste werkeloosheidscijfers in jaren?



Gedaalde inkomsten en hogere werkdruk
Aan het woord is Guido Heezen, directeur van Effectory. "Beloning is een onderwerp dat zowel werkgevers als werknemers bijzonder aan het hart gaat. Net zoals voetbal en politiek eeuwige punten van discussie zijn, is de hoogte of laagte van het salaris dat ook. In een economisch zwakkere tijd verwacht je in principe meer dankbaarheid van medewerkers die hun baan behouden hebben. Dat is er ook wel, maar er speelt nog iets anders. In veel huishoudens is de financiele situatie een stuk krapper geworden dan een aantal jaren geleden, bijvoorbeeld doordat het inkomen van een partner is weggevallen en bestaande lonen bevroren zijn, terwijl de lasten gelijk zijn gebleven. Tel daarbij op dat er in veel organisatie ontslagen zijn gevallen, waardoor de overgebleven medewerkers extra hard gewerkt hebben. Een hogere werkdruk maar een krappere financiele situatie. Die combinatie verklaart dit lage rapportcijfer en het gevoel dat waardering ontbreekt." 

Nauwelijks invloed op betrokkenheid en bevlogenheid
"Uit onze ervaring blijkt opvallend genoeg dat beloning echter maar in beperkte mate bepaalt hoe bevlogen, betrokken en tevreden medewerkers zijn," vervolgt Heezen. "Salaris scoort altijd aan de lage kant. Medewerkers baseren hun beeld van hun werkgever op basis van diverse aspecten, zoals de inhoud van de werkzaamheden, de collega's, ontwikkelingsmogelijkheden, contact met de leidinggevende en de werkdruk. Beloning hoort hier ook bij. En hoewel iedereen salaris ontzettend belangrijk vindt, blijkt uit onze onderzoeken keer op keer dat het toch een geringe invloed heeft op het algehele welbevinden van de medewerker."

Redelijke, transparante beloning
Hoe kan een werkgever dan uiteindelijk het beste met beloning omgaan om te zorgen dat medewerkers zich gewaardeerd voelen? "Het klinkt simpel, maar normaal belonen is toch het beste," aldus Heezen. "De salarissen drastisch omhoog gooien kan geen enkele werkgever zich nu permitteren en uiteindelijk zet dit voor de medewerkers en de organisatie geen zoden aan de dijk. Een werkgever kan beter kiezen voor een redelijke en marktconforme vergoeding. Een beloning die transparant wordt vastgesteld en persoonlijk wordt toegelicht. De salarissen van de medewerkers zouden bij wijze van spreken openlijk op een prikbord moeten kunnen hangen, zonder dat dit een golf van verontwaardiging veroorzaakt. Dan zijn de zaken namelijk in verhouding en is de werkgever goed bezig. Het onderscheid voor zijn medewerkers moet de werkgever maken op andere zaken zoals werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, ontwikkelingsmogelijkheden, collega's of werksfeer. Dat zorgt voor goed werkgeverschap. Een correcte beloning is een voorwaarde. Als die eenmaal eerlijk is vastgesteld, kan de organisatie richten op de zaken die écht het verschil maken voor de bevlogenheid van de medewerkers." 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
 Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
 Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom werknemers afhaken
 Complimenteer uw team naar de top
 Werkende 65-plusser extreem betrokken en bevlogen
 Betrokkenheid bij goed werkgeverschap ongekend hoog
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
Vraag naar ICT-ers stijgt met elf procent (2) 
top10
De vijf HR-trends voor 2020
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Managers stellen eigen belang boven teamresultaat
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Onbekend maakt onbemind
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
5G cruciaal voor behoud toppositie Nederlandse IT-sector
Zakelijke leaserijders kiezen vooral in Noord-Holland voor elektrisch
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
meer top 10