zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst

17 april 2018 - Meer dan 81 procent van de werkende Nederlanders is van mening dat digitale vaardigheden onontbeerlijk zijn voor hun werk. Toch zegt één op de drie Nederlandse werknemers niet over de juiste digitale kennis en vaardigheden te beschikken om ook in de toekomst succesvol te zijn.

De vraag om meer kennis over en ervaring met digitale vaardigheden is dan ook hoog. Ondanks deze inzichten, vreest slechts vijftien procent van de Nederlanders momenteel voor zijn of haar baan als gevolg van de digitale transformatie. Dit blijkt uit onderzoek dat Salesforce.


Om tijdens de vierde industriële revolutie goed beslagen ten ijs te komen, kijken Nederlandse werknemers daarbij vooral naar hun werkgever als het gaat om passende opleidingen en cursussen. Salesforce ziet het bedrijfsleven, met name de technologiebedrijven, als verantwoordelijke om werknemers gedurende hun gehele carrière gelijke kansen te bieden op de banen van de toekomst.
 
Blijven bijleren
‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Dit credo is meer dan ooit van toepassing voor de snel veranderende arbeidsmarkt. De overheid is mede daarom gestart met de campagne ‘Een leven lang leren’, waarin het Nederlanders stimuleert zich te blijven verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Dit geldt in het bijzonder ook voor digitale vaardigheden, zo blijkt uit het onderzoek van Salesforce. Bijna 20 procent van de Nederlandse werknemers is van mening nu niet over de juiste tech vaardigheden te beschikken om hun huidige functie goed uit te kunnen voeren. In België heerst dit gevoel nog meer (32 procent). Bijna 70 procent van de Nederlandse respondenten geeft daarnaast aan over vijf jaar over onvoldoende digitale skills te beschikken om hun huidige functie ook dan nog goed te kunnen vervullen. Bijscholing wordt dan ook door meer dan de helft (64 procent) noodzakelijk geacht. De uitkomsten van dit onderzoek waarin de wens en noodzaak van bijscholing duidelijk wordt, sluiten goed aan bij het initiatief van het kabinet.
Ook Nederland ICT maakt zich sterk voor ‘een leven lang leren’ en werkt aan de versterking van het kennisniveau van Nederlandse medewerkers. "De roep om bijscholing is groot bij Nederlandse werknemers en in het bijzonder bij mensen die werkzaam zijn in de IT," zegt Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT. "Salesforce’s oproep aan bedrijven om verantwoordelijkheid te nemen voor continue bijscholing van digitale skills van individuele werknemers, sluit aan bij de visie van Nederland ICT. Het is van groot belang dat we onze kennis blijven bijspijkeren om internationaal een rol van betekenis te kunnen blijven spelen en - belangrijker nog - om ervoor te zorgen dat mensen met plezier en ambitie hun werk kunnen blijven doen."
 
Enkele opmerkelijke bevindingen uit het onderzoek:
●     Ruim 81 procent van de Nederlanders legt de verantwoordelijkheid voor opleidingen en bijscholing bij zijn werkgever. Negenendertig procent is van mening dat de overheid hierin een leidende rol moet spelen. Een kleine veertig procent steekt echter de hand in eigen boezem en vindt dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen kennisniveau. Tot slot acht 34 procent zowel zichzelf verantwoordelijk als hun werkgever.
●     In vergelijking met België, valt het op dat Belgen minder inzet verwachten van zijn werkgever (66 procent). Tevens ligt het aandeel Belgen dat zowel werkgever als werknemer verantwoordelijk acht lager (dertien procent).
●     Bijna 70 procent van de Nederlanders is echter positief over de mogelijkheden die werkgevers vandaag al bieden. Over de bijscholingsinitiatieven van opleidingsinstituten zoals universiteiten is ruim 72 procent positief en een ruime meerderheid (51 procent) geeft aan de bijdrage die IT-bedrijven, zoals Salesforce leveren, zeer waardevol te vinden. Veertig procent van de werkende Nederlanders verwacht meer van de overheid om burgers klaar te stomen voor het werk van morgen.
●     Bijna zeventien procent vreest dat de vierde industriële revolutie ervoor gaat zorgen dat hun huidige baan over tien jaar niet meer bestaat. Belgen schatten de situatie minder rooskleurig in: 27 procent verwacht dat zijn of haar job binnen een decennium verdwenen is.
●     Ruim 46 procent van de Nederlanders is ervan overtuigd dat mens en machine over twintig jaar zij aan zij zullen werken.
 
Digitale opleidingen
Als het gaat om de motivatie voor bijscholing, geeft zeker 66 procent van de Nederlanders aan dit te willen om up-to-date te blijven en om de kans om overbodig te worden in hun huidige functie te reduceren. Met name de digitale vaardigheden die expertise vereisen van CRM-systemen, interne tools of hoe gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI), zijn daarbij populair (65 procent).
 
"Dit onderzoek geeft duidelijk aan dat Nederlanders vooral naar hun werkgevers kijken voor bijscholing," zegt Renzo Taal, Senior Vice President Northern Europe en Country Leader van Salesforce Nederland. "Bedrijven doen er daarom goed aan te investeren in hun mensen door hen de juiste tools te bieden om zich verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld middels een online leeromgeving zoals Salesforce Trailhead. Dat komt niet alleen het personeel ten goede, maar garandeert ook dat organisaties op de lange termijn competitief blijven in een steeds sneller transformerende wereld."
 
Concurreren door te investeren in opleidingen
Zowel Nederlanders als Belgen zijn graag bereid om tijd te investeren in opleidingen wanneer hun werkgever daarvoor de online tools faciliteert. In Nederland geldt dat voor ruim 60 procent van de werkenden. Bijna 39 procent van de Nederlanders is ook van mening dat het Nederlandse onderwijssysteem beter kan worden aangepast om jongeren voor te bereiden op toekomstige (digitale) werkzaamheden. Gecombineerd met de verwachting dat werkgevers moeten investeren in het kennisniveau van hun mensen, biedt dit werkgevers een kansrijke mogelijkheid te investeren in (nieuwe vormen van) opleidingen om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Steeds meer banen gericht op blockchain technologie
 Nederlander slaapt van zondag op maandag het slechtst
 Nationale MeewerkWeek zet in op verhogen duurzame arbeidsinzetbaarheid
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minderheid maakt voornemens voor persoonlijke ontwikkeling
 Communicatieve vaardigheden belangrijkste aandachtspunt voor IT-contractors
 Hoe ontwikkelt de Nederlandse werknemer zich?
 Digitale kennisachterstand leidt tot angst voor baanverlies
 
 
reacties
 
Kimberly  |   | 
17-04-2018
 | 
14:23 uur
Dat die revolutie komt is niet de vraag, die is al een hele tijd bezig. De vraag is hoe hiermee om te gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2500.
reacties
Burn-out: Psychiaters weten het niet (3) 
Economische visie digitaliseringsstrategie ontbreekt in Miljoenennota (1) 
Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties (5) 
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
top10
Burn-out: Psychiaters weten het niet
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Burn-out: misschien een verkeerd etiket?
Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
Recruitmentorganisaties overtreden massaal de AVG
Nederlander met modaal inkomen ziet salaris met 98 euro stijgen
Vraag naar IT'ers piekt
Vrouw vindt het gênant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s
Klantervaring is nu de hoogste prioriteit
Beveiliging belangrijkste struikelblok voor digitale transformatie
meer top 10