zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatieve vaardigheden belangrijkste aandachtspunt voor IT-contractors

8 september 2017 - Het werven van technische specialisten met de nodige soft skills is voor veel organisaties een uitdaging. Ruim twee op de drie (68 procent) Nederlandse IT'ers die op contractbasis werken zien dat hun opdrachtgevers moeite hebben het juiste talent aan te trekken.

Dit terwijl bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden steeds belangrijker worden gevonden door bedrijven. Daarbij vindt meer dan een kwart van de IT-professionals (29 procent) dat het gebrek aan solide soft skills nadelige effecten heeft op de uitvoering van IT-projecten. Dit blijkt uit het IT Contracting Soft Skills Report van Hays onder 124 IT-contractors; dit zijn IT-professionals die op projectbasis voor een opdrachtgever werken. 


 
Adequate communicatieve vaardigheden
Uit het onderzoek blijkt dat adequate communicatieve vaardigheden veelvuldig in de top drie staan van benodigde soft skills in IT-vacatures. Communicatief vaardig zijn wordt zowel door projectmanagers (75 procent) als consultants (83 procent) als meest belangrijk omschreven voor de realisatie van verhoogde efficiëntie en productiviteit (78 procent) en voor het aansturen en motiveren van werknemers (82 procent). Daarnaast geeft driekwart van de respondenten (76 procent) aan dat soft skills belangrijk zijn voor effectieve communicatie met opdrachtgevers.
 
Soft skills als prioriteit
Ruim 94 procent van de respondenten geeft aan dat communicatieve vaardigheden van grote invloed zijn op de keuze van een opdrachtgever om hen wel of niet opnieuw in te huren. Ook gelooft 84 procent dat soft skills in de toekomst even belangrijk worden gevonden als technische vaardigheden. Stef van den Broek, Business Director bij Hays: "Bedrijven vinden het lastig om geschikte IT’ers te vinden. Het is overduidelijk dat het ontwikkelen van de juiste soft skills meer aandacht verdient, voordat er een nog groter gat ontstaat tussen vraag en aanbod."
 
Weinig tijd voor verbetering
Ondanks de IT’ers zich bewust zijn van het belang van communicatieve vaardigheden, neemt slechts 30 procent daadwerkelijk de tijd om deze vaardigheden bij te schaven. Deze groep doet dit voornamelijk via peer review feedback (58 procent), het bijwonen van netwerkevenementen (48 procent) en het volgen van cursussen (35 procent). De grootste drempel die verbetering in de weg staat is tijdgebrek (53 procent), gevolgd door dagelijkse werkzaamheden die meer prioriteit hebben (30 procent).
 
Tips voor IT’ers
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten geeft Hays IT’ers die hun soft skills naar een hoger niveau willen tillen, een aantal tips. Zo raadt de recruitmentorganisatie aan:
1. Evalueer de eigen skills - door inzicht te verwerven in het niveau van de eigen soft skills, kunnen IT-contracters zien waar kansen liggen voor verbetering.
2. Ontwikkel uzelf - neem concrete stappen om de geïdentificeerde vaardigheden vervolgens te verbeteren, bijvoorbeeld door deel te nemen aan cursussen of een mentorprogramma.
3. Laat zien - licht de soft skills waar u over beschikt toe tijdens gesprekken met recruiters en potentiële opdrachtgevers.
 
Tips voor bedrijven
Ook ligt er, volgens van den Broek, een verantwoordelijkheid bij bedrijven. Zij ondervinden dezelfde problemen met het vínden van geschikte IT-contractors. Hays raadt daarom aan om de soft skills van zowel hun huidige als toekomstige werknemers onder de loep te nemen. "Bij het identificeren van een gebrek aan interne communicatieve vaardigheden is het belangrijk om een actieplan op te stellen om dit te verbeteren. Ook kan het benoemen van gewilde soft skills in een vacature ervoor zorgen dat IT’ers met geschikte vaardigheden worden aangenomen. Daarbij is het belangrijk om een kandidaat niet alleen op technische vaardigheden te beoordelen, maar ook op de aanwezige communicatieve vaardigheden," aldus van den Broek.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker
 Zes recruitmenttrends voor 2017
 Zachte vaardigheden lastig te vinden bij Nederlands talent
 Bang dat robots uw baan inpikken? Focus op soft skills
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10