zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale kennisachterstand leidt tot angst voor baanverlies

20 januari 2017 - Zeven op de tien Nederlanders in de leeftijd van achttien tot en met 55 jaar (69 procent) vinden het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Toch heeft een kwart (24 procent) moeite om alle technologische ontwikkelingen bij te houden.

Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft. Een gevolg van een mogelijke digitale kennisachterstand is, dat ruim een kwart van de werkende Nederlanders (27 procent) bang is zijn baan te verliezen als hij geen nieuwe technologische vaardigheden aanleert. De helft (50 procent) denkt namelijk dat zijn functie er vanwege technologische ontwikkelingen over tien jaar heel anders uitziet.


 
Nederland ‘digitaal bejaard’ op zijn 54e
Het gros van de Nederlanders (85 procent) vindt technologie onmisbaar om te kunnen blijven meedoen in de maatschappij. Toch heeft bijna een kwart (23 procent) het gevoel niet over up-to-date kennis te beschikken als het gaat om technologie en technologische vaardigheden. Nederlanders voelen zich dan ook al vroeg ‘digitaal bejaard’: gemiddeld denken we dat we vanaf ons 54e de technologische ontwikkelingen niet meer goed kunnen bijhouden. En hoe ouder we worden, hoe meer dit gevoel toeneemt: van de 46- tot 55-jarigen ervaart 36 procent dit, tegenover slechts acht procent van de millennials.

Mannen banger voor robots dan vrouwen
Hoewel vrouwen het moeilijker vinden om technologische ontwikkelingen bij te houden dan mannen (32 procent tegenover zestien procent), heerst de angst voor baanverlies juist meer onder werkende mannen (33 procent) dan onder werkende vrouwen (negentien procent). Ook opvallend is dat 46- tot 55-jarigen hier minder wakker over liggen dan millennials (achttien- tot 25-jarigen), respectievelijk achttien procent tegenover veertig procent. Meer dan een op de tien werkenden (dertien procent) is bang dat zijn baan in de toekomst geautomatiseerd of door robots overgenomen wordt. Mannen zijn hiervoor meer bang dan vrouwen (zestien procent versus acht procent).
 
Computerproblemen
Meer dan een tiende van de Nederlanders (twaalf procent) weet niet precies waar hij met computerproblemen terechtkan. Zes op de tien Nederlanders denken dat ze meer zouden kunnen halen uit hun computer of laptop, maar dit draagt niet direct bij aan het oplossen van problemen. Sterker nog: bijna een op de vijf (achttien procent) raakt juist meer de weg kwijt door alle verschillende oplossingen voor computerproblemen. Uiteindelijk zijn mannen (68 procent) vaak degenen die computerproblemen thuis oplossen. Ook collega’s worden vaak aan de mouw getrokken – al voelt veertien procent zich hier bezwaard over. Voor Nederlanders reden genoeg om hier meer over te leren.
 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek
 
  • Bijna een op de vijf (achttien procent) Nederlanders kost het moeite om geduld te bewaren als anderen hen vragen computerproblemen op te lossen.
  • Veertien procent van de werkende Nederlanders zou zich bezwaard voelen als ze collega’s om hulp bij computerproblemen vragen.
  • Mannen (68 procent) zijn vaak degenen die computerproblemen thuis oplossen.
  • Van de Nederlandse ouders geeft meer dan een derde (35 procent) aan dat de kind(eren) slimmer of handiger is (zijn) dan zijzelf als het gaat om technologie.
  • Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) stelt software-updates weleens uit.
 
Digitalisering
"De wereld digitaliseert in rap tempo. Daardoor komt iedereen vroeg of laat op het punt waarop zijn digitale kennis verouderd is," zegt Lars van Beek, technologiespecialist bij Microsoft Nederland. "En hoewel het gros van de Nederlanders het belangrijk vindt om digitaal bij te blijven, heeft bijna een kwart niet het gevoel te beschikken over up-to-date kennis als het gaat om technologie."

* Voor dit onderzoek ondervroeg marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van Microsoft 1.027 Nederlanders van achttien tot en met 55 jaar.
 
Download hier de infographic als PDF of als JPEG.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
 Zo wint u de harten van millennials
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kennisachterstand geeft Europa het nakijken
 Manager onvoldoende bewust van belang digitale vaardigheden
 Handen ineen in strijd tegen tekort aan IT’ers
 Vier aanbevelingen voor leiderschap in de digitale economie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten (1) 
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
Zo wint u de harten van millennials
Zwangere vrouw kent haar rechten op de werkvloer niet
meer top 10