zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever

22 februari 2018 - Het Rijk is voor de tweede keer op rij verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2017. Daarmee is het Rijk goed op weg om op het rijtje te komen van werkgevers zoals Shell, Philips en Rabobank die drie of meer jaren op rij tot meest favoriete werkgever zijn verkozen.

Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door Rabobank, de Politie en KLM. Grootste daler is Philips die van een vierde plek in 2016 wegzakt naar plaats acht. Verder valt op dat top-werkgevers Unilever en Google niet meer deel uitmaken van de top-tien. Daarentegen zien we dat deze werkgevers hun plaats afstaan aan Defensie en ABN AMRO, die na een aantal jaar van afwezigheid weer hun intrede doen in de top-tien. Dit blijkt uit de recentste resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder 18.649 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd in 2017.



Politie en Defensie grootste stijgers in de top-tien
De overheid doet het met vier werkgevers in de top-tien nog steeds erg goed: het Rijk, de Belastingdienst, de Politie en Defensie. Naast dat het Rijk de koppositie behoudt, wint de Politie aan populariteit (+vijf plekken). Na jaren van afwezigheid in de top-tien, positioneert Defensie zich weer in de top-tien en streeft de Belastingdienst voorbij met een zevende positie (+vier). Daarbij neemt de populariteit van de Belastingdienst iets af en zakt zij één plaats ten opzichte van 2016.

Nieuwkomers binnen top-25
Verder zien we een aantal nieuwe werkgevers die hun intrede doen in de top-25. Zo heeft Gemeente Den Haag een enorme sprong vooruit gemaakt (+150) en eindigt nu op de achttiende plaats. Daarnaast zijn Transport en Logistiek Nederland (TLN) (+74), het LUMC (+40), de Brandweer (+20), Gemeente Amsterdam (+vijftien) en Apple (+elf) ook in populariteit gestegen het afgelopen jaar. Opvallend hierbij is dat top werkgevers zoals Coolblue (26), Nike (76), Heineken (37), Van der Valk Hotels (129), Friesland Campina (123) en de Ministerie van Veiligheid en Justitie (38) hiervoor de weg hebben geruimd en uit de top-25 zijn verdwenen.
"Het Rijk toont opnieuw aan dat door gerichte arbeidsmarktcommunicatie, zij de ‘harten’ van hun doelgroep kunnen raken en dat dit resulteert in de hoogste top-of-mind positie. Dit twee jaar op rij doen, is heel erg knap," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Bedrijven die standaard op hun sterke consumentennaam vertrouwen, zoals Heineken, Unilever en Coolblue ervaren steeds vaker dat het verleidingsspel op de arbeidsmarkt steeds meer om de inhoud gaat en steeds minder alleen om de verpakking."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
 Welzijn medewerkers in 2018 prioriteit voor Topwerkgevers
 Beste Werkgevers trekken 50 procent meer sollicitanten
 Supermarkt populairste werkgever onder jongeren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10