zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie

16 februari 2018 - De nieuwe Europese ePrivacy Verordening, die onder meer de huidige cookieregels moet vervangen, gaat mediabedrijven en uitgeverijen hard raken.

Dat blijkt uit een nieuw onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Duitse Ministerie van Economische Zaken, op basis van het huidige wetsvoorstel. DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, roept staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer daarom op een onderzoek te doen naar de economische impact van de nieuwe Verordening op de Nederlandse markt.


 
ePrivacy Verordening

De ePrivacy Verordening - niet te verwarren met de Algemene Verordening Gegevensbescherming - komt in de plaats van de Telecommunicatiewet, die onder meer e-mail, telemarketing en cookies reguleert. Met de voorgenomen wijziging in de cookieregels maakt de Europese Commissie (EC) een einde aan de cookiewall. De EC lijkt voornemens de toestemming voor het plaatsen van cookies via standaardinstellingen in browsers te laten lopen. Het Duitse Ministerie van Economische Zaken heeft op basis van het huidige voorstel een onderzoek laten uitvoeren naar de economische impact ervan.
 
Afname advertentie-inkomsten
De economische waarde van de Europese online advertentiemarkt wordt geschat op 23,5 miljard euro in 2020. Daarvan komt ruim 21,4 miljard voort uit online behavioural advertising (OBA, gepersonaliseerde advertenties op basis van online gedrag). Het Duitse onderzoek laat zien dat de inkomsten uit online adverteren door de nieuwe ePrivacy Verordening enorm gaan teruglopen. Dit gaat voor een verlies van 35 procent van de totale online advertentie-inkomsten in Duitsland zorgen, met naar verwachting een nog veel groter verlies op de lange termijn. Deze ontwikkeling bedreigt het voortbestaan van organisaties die grotendeels afhankelijk zijn van deze inkomsten. Dit geldt vooral voor mediabedrijven, kranten en uitgeverijen, die hun content gratis aanbieden en hun omzet voornamelijk uit advertenties halen.
 
Oproep aan staatssecretaris
De onderzoekresultaten leiden tot zorgen bij DDMA en haar achterban. De branchevereniging doet daarom een oproep aan staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer. Directeur Diana Janssen: "We kunnen de Duitse cijfers niet 1-op-1 vertalen naar Nederland, maar de verwachting is dat de impact ook op het Nederlandse medialandschap groot zal zijn. Het is daarom belangrijk dat er ook in Nederland gedegen onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van de nieuwe ePrivacy Verordening; zeker waar het de toekomst van onze kwaliteitsjournalistiek betreft. Het kan niet zo zijn dat een veelomvattende wet als deze wordt ingevoerd zonder dat dergelijke economische gevolgen in kaart zijn gebracht."
 
Download hier het volledige Duitse onderzoeksrapport.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden geloven in meerwaarde van video bij solliciteren
 Hoe werkt dat eigenlijk, het structureren van ongestructureerde data?
  Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cookiewet raakt branche in portemonnee
 Internetbureaus vragen OPTA duidelijkheid rondom cookiewet
 Cookiewet: adverteerders bepalen eigen koers en zijn afwachtend
 Download gratis de handleiding Cookiewet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Succesvol je geld beleggen? Doe het online!
reacties
Shell meest favoriete werkgever in 2018 (1) 
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst (1) 
Gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer staat vooruitgang in de weg (3) 
Rente omhoog, lenen wordt duurder (1) 
Europese banken blind voor impact fintechs (1) 
50 procent Nederlanders heeft wel eens collega gedatet (1) 
Werkgever wil rol spelen bij ongezonde levensstijl medewerker  (3) 
top10
Rente omhoog, lenen wordt duurder
Hoe bouwt u aan een succesvolle bedrijfscultuur?
Tips om uw kantoortuin optimaal te benutten
Uitrol 5G onzeker door gaten in glasvezelinfrastructuur
De belangrijkste technologietrends voor 2019
Pensioenfondsen maken goede start in 2019
Shell meest favoriete werkgever in 2018
Banken hebben online gegevenstransport onvoldoende beveiligd
Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro
meer top 10