zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cookiewet raakt branche in portemonnee

1 februari 2013 - De dialoogmarketingbranche voelt de cookiewet in de portemonnee en online marketing kan niet zonder cookies. Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit het onderzoek onder de bezoekers van de DDMA iLounge ‘Het cookiedebat 2.0’. Ruim 160 bureaus, adverteerders en exploitanten lieten zich 30 januari informeren over de implementatie van de cookiewet.

Toezichthouder OPTA trok voor het eerst publiekelijk de zogenaamde ‘cookiewall’ in twijfel, hetgeen leidde tot een interessante discussie.



De branche voelt de cookiewet in de portemonnee
Bij bijna de helft van de respondenten (44 procent) resulteert de cookiewetgeving in een daling van de inkomsten. Ongeveer een kwart ziet de omzet met een tot tien procent teruglopen. Bij dertien procent van de respondenten zakken de inkomsten tussen de tien procent en 30 procent sinds de nieuwe cookieregels hun intrede deden. Met name de exploitanten hebben het zwaar. De helft ziet de inkomsten tussen de een en tien procent dalen. Bij ruim twintig procent van hen is de daling forser: tien tot 30 procent. 

Informeren en toestemming cookies

De meerderheid van de respondenten (71 procent) informeert de webbezoeker met een duidelijke melding dat de website cookies plaatst. Elf procent doet dit (nog) niet. Ruim de helft (57 procent) vraagt voor het plaatsen van cookies ook daadwerkelijk toestemming. 51 procent doet dit expliciet (webbezoeker moet actief ‘ja’ zeggen) en zes procent impliciet. Ruim een kwart van de respondenten vraagt (nog) geen toestemming voor het plaatsen van cookies. 

Cookieloze online marketing voor de branche geen optie

83 procent van de respondenten vindt dat online marketing niet zonder cookies kan. Dit terwijl OPTA het debat aangreep om de zogenaamde cookiewall in twijfel te trekken. OPTA vraagt zich af in hoeverre je nog kan spreken van vrije toestemming, als een webbezoeker geweigerd wordt wanneer hij geen cookies accepteert. 

Uitgebreid verslag cookiedebat

DDMA heeft op haar website een uitgebreid verslag gepubliceerd over ‘Het cookiedebat 2.0’. In dit verslag komen de standpunten van OPTA en de bezoekers uitgebreid aan bod. Er kan in ieder geval worden geconcludeerd dat de branche nog lang niet is uitgediscussieerd over de cookiewet. Voor meer informatie over de cookiewet kan men terecht in het juridisch loket van DDMA - dossier cookies.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetbureaus vragen OPTA duidelijkheid rondom cookiewet
 Cookiewet: adverteerders bepalen eigen koers en zijn afwachtend
 Download gratis de handleiding Cookiewet
 Opmars contact via mobiel internet bij de consument
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
3-02-2013
 | 
10:33 uur
Misschien wordt het de respondenten en deelnemers nu ook een beetje duidelijker dat heel veel 'potentials' helemaal uw 'potentials' niet willen zijn en niet zitten te wachten op opdringerige vormen van overlast zoals men dat tot voor de cookiewet heeft gedaan.

De stelling dat men claimt inkomsten achteruit te zien gaan en dit gaat relateren aan die cookiewet is nog wel eens een onderzoek waard.

Als ik alleen mijzelf in ogenschouw neem, en dan ben ik ook nog eens aardig in de IT ingevoerd, wil ik gewoon eigen beschikkingsrecht houden in waar ik naartoe surf en later niet met allerlei spamachtige activiteiten te worden geconfronteerd.

Ik zal wat deze mening betreft echt de enige niet zijn. Als ik een broek of schoenen nodig heb, dan wil ik gewoon shoppen bij een winkel waarvan ik verwacht dat ze dat artikel voor mij hebben. Ik ben tot nu toe nog geen verkoper, verkoopster of winkelier tegen gekomen die met een apparaatje aan de deur mij 'tagged' omdat ik misschien wel een een potentiële klant zou kunnen zijn.

Waarom dan on line wel? Ik ehb mijn browser in elk geval dusdanig ingesteld dat mijn cookies gewoon de vuilnisbak in gaan op het moment dat ik mijn browser sluit. Dat heet gewoon recht op privacy.

Misschien dt de branche eens op zoek gaat naar meer innovatievere manieren van marketing? Just a thought....
Richard de Wit  |   | 
4-02-2013
 | 
10:13 uur
Ik kan het voor de volle 100% eens zijn met NumoQuest. Ik word letterlijk doodziek van het fenomeen internet spyware, mallware, cookie, tablet, mobiel etc. De afgelopen jaren heeft niets goeds gebracht. Internet is extreem traag geworden doordat de marketing zo nodig alles moet. De bodem is al lang bereikt. Ik wil rustig surfen zonder dat een ander kan weten zien of sniffen wat ik doe. De cookie wet maakt me ook doodmoe. Elke melding cookie krijg ik steeds meer zin de pc al uit het raam te bonjouren. Privacy is een menselijk goed waar ik recht op heb evenals iedereen. Ik zie nog dat internet het grootste fiasco ooit gaat worden door al die nonsense om maar meer te willen verkopen. De bodem is al helemaal leeg. Wat een zielig wezen verworden we zo langzamerhand.
123Privacy.nl  |   | 
6-02-2013
 | 
10:55 uur
Meer duidelijkheid zal vooral welkom zijn! We zien nog veel mensen afwachten en een ''het waait wel over'' mentaliteit hanteren. Tegelijkertijd irriteren consumenten zich aan de voortdurende pop-ups. Er moet dus een oplossing komen van de wetgever of de publieke sector...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10