zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cookiewet: adverteerders bepalen eigen koers en zijn afwachtend

29 juni 2012 - Traffic4u onderzocht onder 125 grote e-commerce adverteerders wat de gevolgen zijn van de nieuwe cookiewet. Deze omstreden wet is 5 juni in werking getreden en schrijft websites voor dat ze hun bezoekers moeten informeren over en toestemming vragen om onder andere tracking cookies te mogen plaatsen. Op dit moment voldoet vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze wet.

Het onderzoek van Traffic4u maakt duidelijk dat meer dan de helft van de ondervraagde adverteerders een eigen koers vaart en ook niet van plan is voor 100 procent aan de wet te voldoen. 



Onduidelijk en afwachtende houding

Voor 25 procent van de ondervraagde bedrijven is de wet nog onduidelijk. Ruim 60 procent omschrijft de houding ten opzichte van de cookiewet als afwachtend. De nieuwe wet schrijft ook voor dat er toestemming gevraagd moet worden voor tracking cookies die gebruikt worden bij analytics. 63 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen toestemming te gaan vragen voor analytics of nog geen beslissing te hebben genomen op dit punt. Gert-Jan Munneke, directeur-eigenaar Traffic4u: "Het is logisch dat veel bedrijven een eigen koers varen en een afwachtende houding aannemen. Ze weten niet goed hoe ze met de nieuwe wet moeten omgaan. Daarbij zijn veel bedrijven afhankelijk van analytics voor de optimalisatie van hun website en online marketing inzet." 

Gevolgen voor de marketingbudgetten en omzet

Adverteerders geven aan dat zij verwachten dat de nieuwe wet invloed zal hebben op de online marketingbudgetten. Van de ondervraagde bedrijven geeft 84 procent aan dat de wet effect zal hebben op het retargeting budget. Retargeting maakt het mogelijk dat een bezoeker eerder bekeken producten op andere sites kan tegen komen in advertenties. Een kwart van de 84 procent verwacht zelfs dat de wet een zeer grote invloed heeft op dat budget en tien procent laat weten volgend jaar zelfs helemaal geen retargeting meer in te willen zetten. Op affiliate marketing verwacht men een kleinere invloed. 75 procent van de ondervraagde bedrijven geeft wel aan dat de nieuwe cookiewet impact zal hebben op de het budget dat wordt ingezet op de verkoop van producten op sites van anderen, maar slechts vijf procent denkt dat deze impact heel groot is. 33 procent van de ondervraagden denkt dat de wet gevolgen zal hebben voor de online omzet en 27 procent geeft aan dit nog niet te weten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Download gratis de handleiding Cookiewet
 Privacy blijft achilleshiel
 Nominaties voor Big Brother Awards bekend
 Nieuwe Europese regels voor informatieveiligheid op handen
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
29-06-2012
 | 
10:21 uur
Ook hier worden basaal twee zaken bijzonder helder.

1 afwachting
De betreffenden leunen allemaal achterover, en heeft daarvoor de meest uiteenlopende excuses.

artikel 11.7a

Het hier gaat om de “niet-functionele cookies”. Cookies die met name gebruikt worden voor track and trace voor diverse marketing doelen. Voor cookies die noodzakelijk zijn voor de elektronische communicatie en functionaliteiten van een website zoals een taalinstelling, het onthouden van producten in een winkelmand of de inlogstatus is geen toestemming nodig.

Dus welk excuus hebben deze afwachtende bedrijven dan nog? Zijn er bij de betrokkenen dan geen mensen meer die gewoon Nederlands blijken te begrijpen?

2. Een inerte overheid

Ook hier is volkomen onduidelijk op welke wijze naleving zal worden gehandhaafd en op welke wijze er gesanctioneerd zullen gaan worden.

Er zijn weliswaar verscheidene verwijzingen naar de bepalingen van het College Bescherming Persoonsgegevens. Zeer interessant is dan artikel 66.

Het College kan aan de verantwoordelijke een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste EUR 4 500 ter zake van overtreding van het bij of krachtens artikel 27, 28 of 79, eerste lid, bepaalde.

Het allerlastigste zal zijn al die onwillige en afwachtende bedrijven simpelweg om de oren te slaan met het gegeven dat deze heel eenvoudig kunnen orden aangegeven indien men ongevraagd gebruikt maakt 'silent' (stiekem) een cookie te plaatsen.

Controle
Controleren is heel eenvoudig. U gooit via uw browser alle cookies van uw systeem af en controleert dit na een week nog eens. Het heeft wel wat voeten in aarde, ik geef het toe, maar dan heeft u ook een stok in handen de plaatsers van die cookies, gewoon bij het CBP aan te geven.

Kleine tip voor diegene die telkens door telemarketeers worden lastig gevallen, sla deze mensen om de oren met dit artikel en ik kan u vertellen dat het lastigvallen door de betreffende marketeer zeer snel ten einde is. Erg leuke discussie....

dragos  |   | 
29-06-2012
 | 
18:15 uur
Voldoet deze site aan de cookiewet? Ik heb een zeer sterk gevoel dat het niet voldoet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10