zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Brandweer verslaat Albert Heijn

2 november 2017 - Nederlanders hebben enorm veel bewondering voor de Brandweer. Het is de hoogst gewaardeerde overheidsorganisatie en men voelt er de sterkste band mee.

Zelfs in vergelijking met commerciële merken spant het bijvoorbeeld gerenommeerde bedrijven als Albert Heijn en Philips naar de kroon. De Politie en Staatsbosbeheer staan op plaats twee en drie. Opvallend is ook het ijzersterke imago van de vier defensieonderdelen. Dit blijkt uit het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 5.477 respondenten. Met het onderzoek is eerst de bekendheid van alle overheidsinstellingen gemeten, waarna voor de bekendste 100 instellingen een vervolgonderzoek is gedaan naar het imago op 38 factoren.


 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
 
  • Volksgezondheid, Welzijn en Sport is favoriete ministerie
  • Belastingdienst en CJIB zijn zeer bekend, maar niet geliefd
  • Betrouwbaarheid en deskundigheid zijn belangrijkste kenmerken van overheidsorganisaties
  • Op vernieuwing scoort overheid zwak; Cyber Security Centrum is meest vernieuwend
  • Protestanten, hoogopgeleiden en bovenmodaal verdieners vertrouwen overheid het meest
 
Top-tien sterkste overheidsmerken
 
  • Brandweer
  • Politie
  • Staatsbosbeheer
  • Koninklijke Marine
  • Koninklijke Landmacht
  • Koninklijke Luchtmacht
  • KNMI
  • Koninklijke Marechaussee
  • Slachtofferhulp Nederland
  • Rijkswaterstaat
  •  
    Brandweer is sterkste merk van Nederland, dus krachtiger dan bijvoorbeeld Albert Heijn
    "Ook in vergelijking met andere sectoren, zoals bedrijven en goede doelen, scoort de Brandweer als merk het beste," aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "Dit was de meest verrassende conclusie uit het nieuwe merkenonderzoek. De toppositie dankt de Brandweer aan de kwaliteit van de medewerkers en het vertrouwen in de goede besteding van het geld. De Politie wordt weliswaar een stuk minder gewaardeerd, maar neemt de tweede positie in op de ranglijst van sterkste overheidsmerken. De nummer drie, Staatsbosbeheer, dankt zijn plek aan zijn sympathieke rol als natuurbeheerder."   
     
    Investeringen in landelijke reclame helpt defensieonderdelen aan ijzersterk imago
    De krijgsmacht heeft een enorm draagvlak onder de bevolking, blijkt uit het onderzoek. Marine, Landmacht, Luchtmacht én Marechaussee staan in de top-tien van sterkste overheidsmerken. "In hun streven om het leger te versterken en bij de personeelswerving is de uitgangspositie dus goed. De goede landelijke reclamecampagnes blijken hierbij een belangrijke rol te spelen."
     
    Ministeries blijven groot raadsel voor meeste burgers
    Het verschil in populariteit van de ministeries is klein. Ze nemen alle een middenpositie in binnen de top-100 van favoriete overheidsinstellingen. Het ministerie van VWS staat aan kop. "Dit beleidsterrein spreekt kennelijk het meest tot de verbeelding bij de burger. Maar wat er op de ministeries precies gebeurt is een groot raadsel voor de meesten van ons. Het ministerie van Algemene Zaken heeft het onduidelijkste profiel." 
     
    Belastingdienst en CJIB zijn zeer bekend, maar niet geliefd
    Met de Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) is vrijwel elke Nederlander bekend. De waardering voor deze twee organisaties is echter uitzonderlijk laag. "Het CJIB wordt vanwege zijn ondankbare taak om boetes te innen als het minst sympathieke overheidsonderdeel gezien. Bij de Belastingdienst speelt de continue stroom van negatieve berichten over de organisatieproblemen een grote rol bij de weinig prettige sfeer rond de organisatie."
     
    Betrouwbaarheid en deskundigheid zijn belangrijkste kenmerken van overheid
    Overheidsinstellingen kenmerken zich vooral door hun betrouwbare, deskundige imago. "Dankzij hun solide uitstraling lukt het deze instellingen dagelijks om breeduit in het nieuws te kome," volgens merkadviseur Beerda. "In het genereren van onbetaalde publiciteit in de media is de overheid onovertroffen. Of het nu gaat om een weerwaarschuwing door het KNMI of een onderbouwing van een strafeis door het Openbaar Ministerie."
     
    Op vernieuwing scoort overheid zwak; Cyber Security Centrum is meest vernieuwend
    Opvallend laag zijn de imagoscores van alle overheidsorganisaties op de factor vernieuwing. De organisatie die zich nog het best profileert met innovaties is het Nationaal Cyber Security Centrum. Ook de NPO en de Kinderombudsman zijn volgens de Nederlander enigszins grensverleggend. De Kinderombudsman is, als relatieve nieuwkomer, ook de instantie waarvan de Nederlander in de komende jaren de meeste groei in populariteit verwacht.
     
    Top-tien  overheidsmerken met hoogste groeiverwachting in populariteit
     
  • Kinderombudsman
  • Brandweer
  • Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
  • de Nationale ombudsman
  • Staatsbosbeheer
  • Nationaal Cyber Security Centrum
  • Politie
  • Koninklijke Landmacht
  • Koninklijke Marine
  • Koninklijke Luchtmacht
  •  
    Protestanten, hoogopgeleiden en bovenmodaal verdieners vertrouwen overheid het meest
    Uit de onderzoekscijfers blijkt verder dat het vertrouwen in de overheid groot is bij de Nederlandse bevolking. De waardering en binding zijn het laagst bij mensen die politiek niet geïnteresseerd zijn en degenen die minder dan modaal verdienen. Ook bij studenten ligt het draagvlak onder het gemiddelde. De verschillen in vertrouwen tussen de bevolkingsgroepen is echter opvallend klein. De warmste gevoelens worden gemeten bij protestanten, hoogopgeleiden en bovenmodaal verdieners.
     
    Onderzoek onder 5.477 respondenten
    In twee stappen is het Overheid Merkenonderzoek uitgevoerd. Eerst is de bekendheid van alle Nederlandse overheidsorganisaties gemeten. Daarna is voor de 100 bekendste organisaties vervolgonderzoek gedaan naar de kracht, het imago en de groeipotentie. Elk merk is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (zeventien factoren), merkprestatie (zestien factoren), groeiverwachting en contact met de organisatie. De reputatie van de Nederlandse gemeenten, provincies en streken wordt sinds 2011 met het separate Steden & Streken Merkenonderzoek gemonitord. Het onderzoeksmodel waarmee alle overheidsinstellingen zijn onderzocht, is ontwikkeld met de Universiteit van Amsterdam.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Merken scoren krappe voldoende op inrichting merkmanagement
     Rotterdam nadert Amsterdam als populairste stad
     Merken begrijpen klanten beter door integratie sales, marketing en customerservice
     Online klantbinding kan beter
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10