zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merken scoren krappe voldoende op inrichting merkmanagement

25 oktober 2017 - Organisaties zien het merk als één van hun meest waardevolle eigendommen, maar handelen hier in de meeste gevallen nog niet naar. Dit  is één van de belangrijkste conclusies uit  de Brand Performance Study.

Merkmanagement staat nog in de kinderschoenen. Hoewel er veel wordt gezegd en geschreven over merken, is er relatief weinig bekend over de manier waarop merken gemanaged moeten worden. Om hier verandering in te brengen voerde VIM Group afgelopen jaar samen met de Universiteit Twente de Brand Performance Study uit. Met dit onderzoek heeft VIM een bijdrage willen leveren aan de verdere professionalisering van het merkmanagement vakgebied.


 
Investeren in merkmanagement
Het onderzoek, uitgevoerd bij 33 bekende Nederlandse merken, heeft aangetoond dat het investeren in merkmanagement loont. Zo blijkt uit het onderzoek dat organisaties waarbij de ontwikkeling, implementatie en het management van het merk is vastgelegd in functies en rollen beter presteren. Globaal kan worden gesteld dat organisaties die het merk hoog op de agenda hebben staan (slechts 27 procent van de onderzochte merken in dit onderzoek), de merkbeloften ook beter waarmaken. Een belangrijk inzicht is dat deze organisaties het merk gebruiken als vertrekpunt voor al het handelen.
 
"Merkmanagement draait vooral om het beïnvloeden van uiteenlopende interne stakeholders, die elk hun  bijdrage hebben aan het uitdragen van het merk. De merkmanager van nu  is tien procent strateeg, tien procent manager en 80 procent lobbyist." Tom Janssen, merkmanager DHL  Parcel
 
Professionele inrichting
Hoewel een professionele inrichting van merkmanagement loont, blijkt dat driekwart van de deelnemende organisaties hier nog grote stappen in  moet maken. Nederlandse organisaties scoren gemiddeld een 6,9 op de totale inrichting van hun merkmanagement. De resultaten van het onderzoek laten zien dat merkmanagement nog vooral wordt ingevuld als het definiëren van de merkpositionering en het ontwikkelen en managen van de huisstijl. Vooral op het implementeren van het merk in processen, tools en beleid kunnen Nederlandse merken nog grote slagen maken.
 
Inhoud is cruciaal
Het onderzoek laat wel zien dat de inhoud van het merk – de merkpositionering - cruciaal is. Een opvallend onderzoeksresultaat is dat organisaties met drie merkbeloften beter in staat blijken de beloften waar te maken dan organisaties met vier of vijf merkbeloften. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat functionele merkbeloften beter waargemaakt worden dan emotionele merkbeloften. Dit betekent niet dat de merkpositionering geheel functioneel moet worden ingericht. Uit  het onderzoek blijkt dat sterke merken een combinatie van emotionele en functionele merkbeloften hebben.
 
Vrijheid in merktoepassing
Opvallend is dat organisaties met een sterke merkprestatie relatief veel vrijheid geven in de toepassing van het merk. Dit resultaat bevestigt een opvallende verschuiving in het vakgebied. Waar voorheen voornamelijk werd gesproken over consistentie, gaat het vandaag de dag vooral over coherentie. Waar consistentie bijdraagt aan de merkherkenbaarheid, zien we dat coherentie veel meer bijdraagt aan de algehele merkbeleving. Merkdragers hoeven niet meer precies dezelfde visuele opmaak te hebben, zolang elke drager maar hetzelfde aanvoelt, dezelfde kernboodschap overbrengt en daarmee bijdraagt aan het uitdragen van de merkpositionering.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rotterdam nadert Amsterdam als populairste stad
 Hashtag steeds vaker als handelsmerk geregistreerd
 Merken begrijpen klanten beter door integratie sales, marketing en customerservice
 Merken zetten in 2020 in op virtual reality en chatbots
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10