zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Rotterdam nadert Amsterdam als populairste stad

8 juni 2017 - De nationale liefde voor Rotterdam groeit met de dag. Op de ranglijst van sterkste stedenmerken schuift de Maasstad van plaats zes naar plaats twee, vlak achter de dominante koppositie van Amsterdam.

Vooral door de continue stroom van opvallende bouwprojecten wordt Rotterdam als de meest vernieuwende stad van Nederland gezien. De vierde editie van het Steden & Streken Merkenonderzoek, waaraan 12.243 mensen deelnamen, werd gehouden vóór het kampioenschap van Feyenoord. 


 
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
 
  • In Maastricht en ‘s-Hertogenbosch zijn de bewoners het meest trots op hun stad
  • Imago van Feyenoord en Ajax lijkt veel op hun stad: stoer versus een tikje arrogant
  • Delft en Haarlem zijn nieuwkomers in de top-10 van favoriete steden
  • Veluwe en Zuid-Limburg blijven de prettigste streken van Nederland
Top-tien merkkracht steden (+ positie in 2015, 2013 en 2011)
 
  • (1,1,1) Amsterdam
  • (4,4,6) Rotterdam
  • (3,3,3) Utrecht
  • (2,2,2) Maastricht
  • (5,5,4) Den Haag
  • (7,7,7) Groningen
  • (8,9,10) Nijmegen
  • (6,6,5) 's-Hertogenbosch
  • (14,14,-) Delft*
  • (12,15,12) Haarlem
  • *In 2011 is Delft niet onderzocht omdat in dat jaar de 25 grootste gemeenten werden gemeten (nu de 50 grootste)
     
    Imago van Feyenoord en Ajax lijkt veel op hun stad: stoer versus een tikje arrogant
    De steeds warmere gevoelens voor Rotterdam zijn al langer zichtbaar in de voetballerij. Ook vóór het recente landskampioenschap scoorde Feyenoord al hoger op populariteit dan Ajax in het merkenonderzoek in de sportsector. "Het imago van de twee voetbalclubs lijkt veel op dat van hun stad", aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "| Feyenoord en Rotterdam worden als stoer en degelijk ervaren. Ajax en Amsterdam ziet men als een tikje arrogant maar wel met internationale allure. De sterk toenemende populariteit heeft Rotterdam vooral te danken aan de continue vernieuwing in de stad. Amsterdam wordt geroemd om zijn grachten, brede cultuuraanbod, aantrekkelijke horeca en vele winkels."
     
    Inwoners van Maastricht en ’s-Hertogenbosch zijn het meest trots op hun stad
    Terwijl de populariteit van Maastricht onder de gemiddelde Nederlander afneemt, blijven de Maastrichtenaren het meest trots op hun stad. ’s-Hertogenbosch en Groningen behouden hun tweede en derde plek op de ranglijst van steden met de hoogste waardering en binding onder de bewoners.
     
    Top-tien merkkracht steden onder eigen inwoners
     
  • Maastricht
  • 's-Hertogenbosch
  • Groningen
  • Zwolle
  • Utrecht
  • Nijmegen
  • Amersfoort
  • Breda
  • Gouda
  • Delft
  • Delft en Haarlem zijn nieuwkomers in de top-tien van favoriete steden
    Opvallende nieuwkomers in de top-tien van sterkste stedenmerken zijn Delft en Haarlem. "De kleinere, historische steden in de Randstad zijn duidelijk in trek onder bewoners en bezoekers. Deze kleinere steden combineren de aantrekkingskracht van de Randstad met de sfeer van de provinciestad," verklaart Beerda. "Ondanks de Bourgondische sfeer en de mooie natuur van Limburg en Brabant neemt de populariteit van de steden in de zuidelijke provincies af."
     
    Groningers voelen sterkste band met hun provincie, Flevolanders het minst
    In de provincie Groningen is de band met de eigen provincie het sterkst. Opvallend is dat deze provincieband met name in de afgelopen jaren flink sterker is geworden. "Kennelijk beseffen de Groningers door het aardbevingsleed nog meer hoe ze van hun provincie houden," verklaart Beerda. "De trots onder de Groningers was altijd al bovengemiddeld hoog, maar voor het eerst is deze nu het sterkst ontwikkeld van alle provincies."
    Voor de vierde keer op rij tonen Flevolanders zich het minst tevreden met hun woonomgeving. "De sfeer in Flevoland wordt het minst gewaardeerd vanwege de beperkte faciliteiten op het gebied van winkelen, horeca, cultuur en sport. Ook is de Flevolander het meest kritisch op zijn medebewoners. Wat betreft vernieuwing en de ruimte scoort Flevoland het best van alle provincies."
     
    Ranglijst merkkracht provincies onder eigen inwoners
     
  • Groningen
  • Drenthe
  • Limburg
  • Friesland
  • Zeeland
  • Noord-Brabant
  • Utrecht
  • Overijssel
  • Gelderland
  • Noord-Holland
  • Zuid-Holland
  • Flevoland
  • Veluwe en Zuid-Limburg blijven de prettigste streken van Nederland
    De Veluwe en Zuid-Limburg zijn steevast de meest gewaardeerde streken dankzij de aantrekkelijke vakantiemogelijkheden in eigen land. De Veluwe heeft een streepje voor op Zuid-Limburg door de ruige natuur in Park De Hoge Veluwe en vanwege het Kröller-Müller Museum. Uitgezonderd het eiland Texel worden de Wadden een steeds geliefdere regio voor een binnenlandse vakantie.
     
    Top-tien merkkracht streken (+ positie in 2015, 2013 en 2011)
     
  • (1,1,1) Veluwe
  • (2,2,2,) Zuid-Limburg
  • (5,4,5) Waddenzeegebied
  • (4,5,4) Randstad
  • (3,3,3) Texel
  • (7,7,6) Terschelling
  • (6,10,8) Biesbosch
  • (12,12,13) Schiermonnikoog
  • (13,13,12) Utrechtse Heuvelrug
  • (11,11,11) Ameland
  •  
     Doorsturen   1 reactie  

     

    Laatste nieuws

     Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
     Zoekvraag naar waterflessen verzesvoudigd in vijf jaar
     Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit
     Amsterdam net buiten top tien duurste Europese steden
     Europese slimme steden vragen om digitale platformen
     Amsterdam minst veilige studiestad, Nijmegen de veiligste
     
     
    reacties
     
    Klaas  |   | 
    24-08-2020
     | 
    14:35 uur
    Dat merken wij ook. Rotterdammers zijn steeds trotser op hun stad en ook daarbuiten begint het imago van Rotterdam te groeien. Onze typische 010 producten zoals Rotterdamse kaas pakket, Rotterdam bier, Rotterdams koekje...enzovoorts zijn steeds populairder.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
    reacties
    Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
    Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
    Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
    Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
    Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
    Een op de drie jongeren heeft door corona studie/werkplannen aangepast (1) 
    Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden (1) 
    top10
    Wees extra alert op verdachte telefoontjes
    Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
    Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro
    Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
    COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s
    VGM-eisen voor VCA 2017/6. 0-certificering bij veel bedrijven nog onbekend
    Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde
    Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
    Webinarmoe? Acht handige tips om dat te voorkomen
    Grote toename eCrime
    meer top 10