zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leider zet medewerker voorop

21 januari 2015 - Bijna de helft van de leiders vindt zichzelf open, coachend en stimulerend. Zij geven veel verantwoordelijkheid en vertrouwen aan hun medewerkers. Dit blijkt uit de presentatie van het Nationaal Leiderschapsonderzoek 2015 tijdens de Big Improvement Day.

De mensgerichte leiderschapsstijl is daarmee duidelijk favoriet. De leiders geven zichzelf gemiddeld het rapportcijfer 7,6. Medewerkers waarderen hun leiders met het cijfer 6,8 en herkennen de aandacht voor de ‘mens’ binnen de organisatie. 36 procent noemt hun leider mensgericht. Twee derde van de werknemers is tevreden dan wel zeer tevreden over de stijl van leidinggeven. Voor leiders is dat percentage zelfs 85 procent.




Het Nationaal Leiderschapsonderzoek bestaat uit een kwantitatief en een kwalitatief deel. Aan het kwantitatief onderzoek hebben 332 leiders en 100 werknemers meegewerkt. Voor het kwalitatief onderzoek zijn tien leiders geïnterviewd. Ook uit het kwalitatief onderzoek blijkt dat de mensgerichte stijl de overhand heeft. Dit wordt geïllustreerd door een uitspraak van John Fentener van Vlissingen, oprichter van de BCD Group: "Een leider moet zorgen dat hij vertrouwen heeft in zijn medewerkers en hen, binnen de gestelde grenzen, vrijheid geven. Op deze manier ontplooit het individu zich beter en zal tot betere prestaties komen." Slechts een kwart van de leiders verwacht dat hun medewerkers ook buiten werktijd bereikbaar zijn en hun email checken. Uit het kwalitatief onderzoek blijkt dat leiders hier wel mee worstelen. Ze verwachten dat medewerkers dat uit zichzelf doen ‘indien nodig’, maar benadrukken anderzijds het belang van een goede ‘work-life balance’.

Vrouwen: hogere effectiviteit
Een meerderheid bij de leiders (58 procent) en werknemers (60 procent) vindt dat er meer vrouwen in leidinggevende posities moeten komen. Het percentage vrouwen in leidinggevende posities is nu 30 procent en moet naar het gewenste percentage van 50 procent. Een opvallend argument is dat hiermee de effectiviteit van het managementteam wordt vergroot. Uit het kwalitatief onderzoek blijkt geen steun voor positieve discriminatie of de invoering van een verplicht quotum. De kwaliteit van de kandidaat moet doorslaggevend zijn.

Jong / oud
Uit het onderzoek blijkt dat werknemers vaker vinden dat jonge leiders meer bezig zijn met hun eigen carrière dan met hun mensen. Overigens blijkt uit het kwalitatief deel dat leiders een verband leggen tussen leiderschapsstijl en leeftijd. Er is sprake van jonge geesten in een oud lichaam en vice versa.

U kunt hier het Nationaal Leiderschapsonderzoek 2015 downloaden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
 Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
 Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom ‘klaar’ beter is dan perfect
 Het verlanglijstje van de kritische millennial
 Drie tips voor optimaal contact met uw leidinggevende
 Helft Nederlandse managers ziet zichzelf niet als coach
 
 
reacties
 
Wout  |   | 
21-01-2015
 | 
16:17 uur
Leuke uitkomsten. Het heet het Nationaal Leiderschapsonderzoek. Dat is naar mijn mening iets te groots verwoord. Er doen slechts 10 leiders in de interviews mee en 336 respondenten. En ik ben benieuwd naar de kwaliteit van dit onderzoek. Hoe heeft men het gemeten en hoe brengt men de relatie in kaart tussen de leider, manager en werknemer. Ik vind het wel belangrijk dat leiderschap belicht wordt. Metname omdat 85% van het gevoel over de organisatie bepaald wordt door de leiders. Attributie is in deze een enorm sterk fenomeen. Leuke vraag is hoe zorg je dat er werkelijk meer verbindend leiderschap ontstaat bij de leiders en dat dit aantoonbaar zichtbaar wordt in gedrag en ook in het sentiment van de werknemer. Ik heb afgelopen jaar 25 groepen inspirerend leiderschap gedraaid en daarvan hadden steeds 10-15 % een verbindende leider, 14% een motiverende leider, 15 % was neutraal en rond de 60% had een demotiverende leider. Sectoren zorg, banken, retail, telecom. Dus herken deze cijfers niet. Toeval of een verkeerde peergroup? De kunst is dus medewerkers, managers en leiders met elkaar in een duurzame verbinding zetten hoe een positief omgeving qua werkklimaat te creëren. Dat vergt tijd, rust en verbinding annex coaching. Ik ga er in ieder geval voor om er meer van te creëren. Verbinding heeft immers de toekomst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
meer top 10