zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers

25 september 2017 - De integratie van data vormt de grootste uitdaging op marketinggebied binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van 2bMore.

Met name retailers, uitgeverijen en media- en evenementenbureaus namen deel aan het onderzoek.


Het marketingbureau ondervroeg in de periode april-juni 2017 Nederlandse bedrijven over hun marketingdoelen en hun communicatie met klanten (zowel b2b en b2c). Naast genoemde branches waren er ook deelnemers uit de automotive, financiële dienstverlening, onderwijs, telecom, transport en logistiek en ICT. De meeste respondenten zijn managers in marketing, online, crm of e-commerce (67 procent). De overige deelnemers hebben functies als database marketeer, data-/marktanalist en online marketeer.
 
Datasilo’s
Uit het onderzoek blijkt dat het voor veel organisaties nog een brug te ver is om data-driven 1-op-1 marketing te bedrijven. "Klanten verwachten dat een leverancier weet wie ze zijn, wat ze willen en op welke informatie ze zitten te wachten", zegt Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore. "Maar bedrijven hebben vaak geen single customer view, omdat klantinformatie is opgeslagen in datasilo’s die niet centraal beschikbaar zijn." Bovendien is data vaak niet realtime beschikbaar om direct in te kunnen spelen op een actuele situatie.
Van de ondervraagde bedrijven onderhoudt 72 procent contact met meer dan 100.000 relaties. Bij 38 procent van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek wordt zelfs contact onderhouden met meer dan een miljoen klanten.
 
Automatiseren
Het automatiseren van het marketingproces wordt door de helft van de bedrijven (48 procent) genoemd als grootste marketinguitdaging. Ook de realtime beschikbaarheid van data (38 procent) en de integratie van offline en online data (31 procent) eindigen in de top-vijf. De andere twee marketingdoelen in de top-vijf zijn ‘traditioneler’: het uitbouwen en vasthouden van de klantenkring (41 procent) en meer rendement halen uit het marketingbudget (38 procent).
 Het belang van digitalisering komt ook terug in de agenda van de directies van de ondervraagde bedrijven. De hoogste prioriteit op de directieagenda van 2017 krijgt klanttevredenheid en -retentie, door 76 procent van de deelnemers als hoogste prioriteit genoemd. Op de tweede plaats, met 45 procent, komt de digitale transitie. Daaronder vallen onder meer de digitalisering van producten, diensten, operatie en klantbediening.
 
Gemiste kansen
"Organisaties met grote hoeveelheden relatiedata worstelen met het verkrijgen van een centraal klantbeeld. Relatiegegevens zijn verdeeld over verschillende bronsystemen," concludeert Van Stiphout. Daardoor missen bedrijven veel kansen. "Door het ontbreken van een 360 graden klantbeeld zijn organisaties niet of onvoldoende in staat om online en/of offline informatie bij elkaar te brengen om klanten 1-op-1 te bedienen."
 Die urgentie wordt in het bedrijfsleven zeker gevoeld. Zes op de tien bedrijven zeggen te vrezen in de komende twee jaar de aansluiting met de klant te verliezen als ze er niet in slagen data-driven marketing op de rails te krijgen. "We zitten midden in een overgangsperiode," aldus Van Stiphout. "Bedrijven moeten nu schakelen op marketinggebied. Anders missen ze de boot."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De voordelen van content marketing
 Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
 Sales- en marketingtalent stuwt innovatie
 Vijf Account Based Marketing-valkuilen om te vermijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10