zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers

25 september 2017 - De integratie van data vormt de grootste uitdaging op marketinggebied binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van 2bMore.

Met name retailers, uitgeverijen en media- en evenementenbureaus namen deel aan het onderzoek.


Het marketingbureau ondervroeg in de periode april-juni 2017 Nederlandse bedrijven over hun marketingdoelen en hun communicatie met klanten (zowel b2b en b2c). Naast genoemde branches waren er ook deelnemers uit de automotive, financiële dienstverlening, onderwijs, telecom, transport en logistiek en ICT. De meeste respondenten zijn managers in marketing, online, crm of e-commerce (67 procent). De overige deelnemers hebben functies als database marketeer, data-/marktanalist en online marketeer.
 
Datasilo’s
Uit het onderzoek blijkt dat het voor veel organisaties nog een brug te ver is om data-driven 1-op-1 marketing te bedrijven. "Klanten verwachten dat een leverancier weet wie ze zijn, wat ze willen en op welke informatie ze zitten te wachten", zegt Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore. "Maar bedrijven hebben vaak geen single customer view, omdat klantinformatie is opgeslagen in datasilo’s die niet centraal beschikbaar zijn." Bovendien is data vaak niet realtime beschikbaar om direct in te kunnen spelen op een actuele situatie.
Van de ondervraagde bedrijven onderhoudt 72 procent contact met meer dan 100.000 relaties. Bij 38 procent van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek wordt zelfs contact onderhouden met meer dan een miljoen klanten.
 
Automatiseren
Het automatiseren van het marketingproces wordt door de helft van de bedrijven (48 procent) genoemd als grootste marketinguitdaging. Ook de realtime beschikbaarheid van data (38 procent) en de integratie van offline en online data (31 procent) eindigen in de top-vijf. De andere twee marketingdoelen in de top-vijf zijn ‘traditioneler’: het uitbouwen en vasthouden van de klantenkring (41 procent) en meer rendement halen uit het marketingbudget (38 procent).
 Het belang van digitalisering komt ook terug in de agenda van de directies van de ondervraagde bedrijven. De hoogste prioriteit op de directieagenda van 2017 krijgt klanttevredenheid en -retentie, door 76 procent van de deelnemers als hoogste prioriteit genoemd. Op de tweede plaats, met 45 procent, komt de digitale transitie. Daaronder vallen onder meer de digitalisering van producten, diensten, operatie en klantbediening.
 
Gemiste kansen
"Organisaties met grote hoeveelheden relatiedata worstelen met het verkrijgen van een centraal klantbeeld. Relatiegegevens zijn verdeeld over verschillende bronsystemen," concludeert Van Stiphout. Daardoor missen bedrijven veel kansen. "Door het ontbreken van een 360 graden klantbeeld zijn organisaties niet of onvoldoende in staat om online en/of offline informatie bij elkaar te brengen om klanten 1-op-1 te bedienen."
 Die urgentie wordt in het bedrijfsleven zeker gevoeld. Zes op de tien bedrijven zeggen te vrezen in de komende twee jaar de aansluiting met de klant te verliezen als ze er niet in slagen data-driven marketing op de rails te krijgen. "We zitten midden in een overgangsperiode," aldus Van Stiphout. "Bedrijven moeten nu schakelen op marketinggebied. Anders missen ze de boot."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De voordelen van content marketing
 Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
 Sales- en marketingtalent stuwt innovatie
 Vijf Account Based Marketing-valkuilen om te vermijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10