zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sales- en marketingtalent stuwt innovatie

18 juli 2017 - Bestuurders in de sector consumentengoederen zijn optimistisch over de verwachte groei komend jaar. Wereldwijd nemen de online uitgaven door de middenklasse toe.

Een mogelijke bedreiging voor de realisatie van deze groei is achterblijvende innovatie: nog geen 30 procent van de bestuurder is tevreden over de mate van geïmplementeerde innovaties binnen zijn of haar eigen bedrijf. De oorzaak die zij hiervoor aanwijzen is het tekort aan talent, waarbij de grootste vraag is naar sales- en marketingtalent. Dit blijkt uit de Global Consumer Products & Services Survey van Stanton Chase onder 600 business leaders binnen de sector consumentengoederen. 


 
Leiders in digital marketing
Naast sales en marketing (59 procent) zijn algemeen management (52 procent), research & development (39 procent) en human resources (36 procent) de vakgebieden met het grootste tekort aan talent, zo blijkt uit het onderzoek. "In Nederland blijkt binnen sales & marketing met name behoefte aan leiders in digital marketing en e-commerce. Diepe expertise in de eigen organisaties ontbreekt en veelal worden leiders aangetrokken uit andere industrieën zoals travel, tech en andere consumer service providers," aldus Aleid de Boer, partner Consumer Goods & Services bij Stanton Chase Nederland. 

Diversiteit als basis voor groei
De meerderheid van de leiders (61 procent) ziet diversiteit (in sexe, ethniciteit, religie, leeftijd, maar ook denkwijzen en gedragsstijlen) binnen een organisatie als een cruciale factor om de bedrijfsdoelen te behalen. Uit het onderzoek komt naar voren dat medewerkers binnen een bedrijf met een grote diversiteit flexibeler en bereidwilliger zijn om mee te bewegen met de ontwikkelingen en innovaties in de markt, in plaats van te blijven vasthouden aan traditionele methodes. Toch valt er op dit terrein nog veel winst te behalen, niet alleen binnen het gehele bedrijf maar ook binnen de leadership teams in het bijzonder, vindt 90 procent van de respondenten. Om die reden heeft 64 procent diversiteit opgenomen in de bedrijfsdoelstellingen en reikt achttien procent bonussen uit bij het bereiken van deze doelen. 
"Uit het onderzoek komt naar voren dat meer diverse organisaties zich beter voorbereid voelen dan minder diverse organisaties. Dit zijn wij ook in de Nederlandse markt. Bovendien beschouwen bedrijven met een grote diversiteit zichzelf als beter in staat om te innoveren," vervolgt De Boer.  
 
Over het onderzoek: ‘2017 Global Consumer Products and Services Survey’
Het internationale onderzoek van Stanton Chase is gebaseerd op bevindingen van 600 executives uit 45 landen. De deelnemers zijn werkzaam bij bedrijven met een jaaromzet van $100 miljoen tot $5 miljard. Download hier het volledige rapport van Stanton Chase: ‘2017 Global Consumer Products and Services Survey’.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
 Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie wakkert vraag naar supply chain professionals aan
 'Class of Young Global Leaders' aangewezen
 Betere voorbereiding op technologische innovatie nodig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Behaal je Executive MBA-titel in 1 jaar.
Ben je een ervaren manager en wil je doorgroeien naar leider of bestuurder? Dan kies je voor de Executive MBA opleiding van IBO. De enige opleiding waarbij de theorie écht wordt verbonden aan jouw praktijk. Bekijk de opleiding, download de brochure.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
Mijlpalen twintigers schuiven op (1) 
top10
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Betere managers leiden productievere bedrijven
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Helft Nederlandse werknemers neemt werk mee op vakantie
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
Familiebedrijf niet de beste werkgever
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
meer top 10