zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Streamingdiensten jagen groei in entertainment- en mediasector aan

13 juni 2017 - De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. In dit tempo komen de totale entertainment- en mediabestedingen uit op 2.2 biljoen dollar in 2021.

Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021. Het zijn voornamelijk bedrijven die de beleving en ervaring van de gebruiker voorop stellen die profiteren van de groei in deze markt, zegt PwC.


Want uit de outlook blijkt dat vooral bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op een direct-tot-consument strategie snel groeien. Zo groeit internetvideo de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent per jaar. Deze bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door slimme technologie, gebruiksvriendelijkheid en ruime keuzemogelijkheden. Het zijn vooral deze Spotify-achtige diensten die de groei in de entertainment- en mediasector aanjagen.

Gedeelde passies
Volgens media-expert Ennèl van Eeden van PwC leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. "Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden’, is haar advies. ‘De content moet de gebruiker vinden en niet andersom."

Reclamebestedingen
De groei in reclamebestedingen valt iets terug ten opzichte van afgelopen jaren en bedraagt tot 2021 gemiddeld 4,2 procent per jaar. Deze groeivertraging weerspiegelt de druk op advertentie-gedreven bedrijfsmodellen. Steeds meer consumenten ontwikkelen een voorkeur voor advertentievrije varianten van media en entertainment. Adverteerders ervaren op hun beurt ontevredenheid over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.
De groei van internetreclame wordt in hoge mate gedreven door het mobiele internetgebruik; mobile advertising steeg vorig jaar met maar liefst 58,7 procent en neemt tot 2021 met gemiddeld 18,5 procent per jaar toe. Desondanks is reclame via vast internet nog steeds goed voor bijna twee derde van de totale bestedingen aan internetreclame.
Volgens Ennèl van Eeden maskeert de robuuste groei van internetreclame de onderliggende groeivertraging. "Zonder geaccepteerde betrouwbare meetmethoden die transparantie bieden op de effectiviteit van de belangrijkste platforms, zijn grote merken terughoudend om zich in nog grotere mate te concentreren op internetreclame."

Tipping Points
Volgens de outlook staat de entertainment- en mediasector op een aantal kantelpunten, al zijn er wel grote verschillen tussen regio’s:
1.            Internetreclame genereert nu wereldwijd meer inkomsten dan tv-reclame
2.            In 2017 zullen de inkomsten uit internetvideo die uit fysieke video voorbijstreven
3.            Krantenuitgevers haalden in 2016 meer omzet uit de oplage van kranten dan uit advertenties
4.            De muziekindustrie haalde in 2016 voor het eerst meer inkomsten uit digitale muziek dan uit de verkoop van cd’s en vinyl
5.            Dankzij streamingabonnementen sterft ook het downloaden van muziek uit; er worden nu al meer inkomsten uit streaming dan uit downloaden gegenereerd
6.            De inkomsten uit virtual reality-video overstijgen in 2019 de omzet uit interactieve apps en gaming
7.            Smartphone-verkeer zal het vaste breedbandverkeer in 2020 overschrijden
8.            China telt nu meer bioscopen dan de Verenigde Staten
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een derde van de streaming muziek gebruikers betaalt
 Nederlander kijkt 200 uur meer online video
 Steeds meer marketingbudget gaat naar visuele content
 Interactieve video bovenaan het verlanglijstje van marketeers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10