zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Streamingdiensten jagen groei in entertainment- en mediasector aan

13 juni 2017 - De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. In dit tempo komen de totale entertainment- en mediabestedingen uit op 2.2 biljoen dollar in 2021.

Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021. Het zijn voornamelijk bedrijven die de beleving en ervaring van de gebruiker voorop stellen die profiteren van de groei in deze markt, zegt PwC.


Want uit de outlook blijkt dat vooral bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op een direct-tot-consument strategie snel groeien. Zo groeit internetvideo de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent per jaar. Deze bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door slimme technologie, gebruiksvriendelijkheid en ruime keuzemogelijkheden. Het zijn vooral deze Spotify-achtige diensten die de groei in de entertainment- en mediasector aanjagen.

Gedeelde passies
Volgens media-expert Ennèl van Eeden van PwC leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. "Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden’, is haar advies. ‘De content moet de gebruiker vinden en niet andersom."

Reclamebestedingen
De groei in reclamebestedingen valt iets terug ten opzichte van afgelopen jaren en bedraagt tot 2021 gemiddeld 4,2 procent per jaar. Deze groeivertraging weerspiegelt de druk op advertentie-gedreven bedrijfsmodellen. Steeds meer consumenten ontwikkelen een voorkeur voor advertentievrije varianten van media en entertainment. Adverteerders ervaren op hun beurt ontevredenheid over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.
De groei van internetreclame wordt in hoge mate gedreven door het mobiele internetgebruik; mobile advertising steeg vorig jaar met maar liefst 58,7 procent en neemt tot 2021 met gemiddeld 18,5 procent per jaar toe. Desondanks is reclame via vast internet nog steeds goed voor bijna twee derde van de totale bestedingen aan internetreclame.
Volgens Ennèl van Eeden maskeert de robuuste groei van internetreclame de onderliggende groeivertraging. "Zonder geaccepteerde betrouwbare meetmethoden die transparantie bieden op de effectiviteit van de belangrijkste platforms, zijn grote merken terughoudend om zich in nog grotere mate te concentreren op internetreclame."

Tipping Points
Volgens de outlook staat de entertainment- en mediasector op een aantal kantelpunten, al zijn er wel grote verschillen tussen regio’s:
1.            Internetreclame genereert nu wereldwijd meer inkomsten dan tv-reclame
2.            In 2017 zullen de inkomsten uit internetvideo die uit fysieke video voorbijstreven
3.            Krantenuitgevers haalden in 2016 meer omzet uit de oplage van kranten dan uit advertenties
4.            De muziekindustrie haalde in 2016 voor het eerst meer inkomsten uit digitale muziek dan uit de verkoop van cd’s en vinyl
5.            Dankzij streamingabonnementen sterft ook het downloaden van muziek uit; er worden nu al meer inkomsten uit streaming dan uit downloaden gegenereerd
6.            De inkomsten uit virtual reality-video overstijgen in 2019 de omzet uit interactieve apps en gaming
7.            Smartphone-verkeer zal het vaste breedbandverkeer in 2020 overschrijden
8.            China telt nu meer bioscopen dan de Verenigde Staten
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
 Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt
 Hoog niveau werknemersbetrokkenheid na invoering thuiswerken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een derde van de streaming muziek gebruikers betaalt
 Nederlander kijkt 200 uur meer online video
 Steeds meer marketingbudget gaat naar visuele content
 Interactieve video bovenaan het verlanglijstje van marketeers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Hoe maak je een goede online commercial video?
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
‘Thuiswerken’ snelst gestegen thema voor phishing-aanvallen
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst
meer top 10