zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Duurzaamheid mag beschermd worden'

18 april 2017 - De NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren) is van mening dat beschermingsconstructies mogelijk moeten zijn voor bedrijven die duurzaamheid in hun strategie nastreven.

Ongewilde overnames, waarbij die duurzaamheidsdoelstelling naar de achtergrond verdwijnt, kunnen daarmee worden voorkomen.



Beschermingsconstructies
Naar aanleiding van de overnamepogingen van Unilever en AKZONobel is de discussie losgebrand over beschermingsconctructies om ongewilde overnames te voorkomen. Met name Amerikaanse Hedge Funds staan erom bekend maar één doel te hebben: rendement in harde cash. Niks mis mee als men daarvoor kiest. Maar waar bedrijven nadrukkelijk bezig zijn duurzaam te handelen geen goede zaak. Want bij de overname verdwijnt accuut de duurzaamheid naar de prullenmand en staat het rendement met vette stip voorop.

Bescherming tegen ongewilde overnames
Wat de NCD betreft mogen duurzame bedrijven bescherming krijgen tegen ongewilde overnames. "Als bestuurders binnen de NCD staan we nadrukkelijk voor meerwaarde creatie. In de vernieuwde Corporate Governance Code is het een begrip geworden en wordt een bedrijf geacht te kijken naar de lange termijn. Een goede zaak. Niet alleen vanwege de traditionele duurzaamheid, zoals de Carbon footprint, maar ook vanwege de werkgelegenheid of de maatschappelijke relevantie," stelt Gerard van Vliet, directeur van de NCD.

Amerikaanse aanpak
De Amerikaanse aanpak, waarbij de shareholder voorop staat, gaat uit van PURSE, ofwel maximaal rendement. Voor een Amerikaan essentieel omdat die hun eigen pensioen via allerlei eigen beleggingen moeten maximaliseren. Waar wij in Nederland dat vaak collectief doen via de pensioenfondsen ligt het gevoel anders. Er wordt steeds meer rekening gehouden met de stakeholder benadering, waarbij alle belangen serieus worden genomen.  De NCD: "Daarbij is PURPOSE, de maatschappelijke relevantie, een belangrijk onderdeel. Wat niet wil zeggen dat rendement dan ineens niet meer belangrijk is. Het is de kunst om verantwoord maatschappelijk handelen te combineren met het verdienen van geld. Dat kan wat ons betreft wel degelijk. Symbolisch daarbij is dat in het woord 'Purpose' ook het woord 'Purse' zit: PURpoSE."

Gerard van Vliet gaf zijn visie bij BNR.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument kiest pas voor duurzaam als hij snapt wat duurzaam is
 Banken duurzamer, beleid klimaat en belastingontwijking zwak
 VCP: Werknemers moeten duurzaam ‘Champions League’ blijven spelen
 Voedingssector vindt communicatie over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10