zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voedingssector vindt communicatie over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk

14 maart 2016 - Voedingsproducenten en groothandels erkennen dat duidelijke informatie over de producten die ze aan de man brengen een belangrijk criterium is voor consumenten. Toch communiceren ze onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten.

Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt een studie van Conclusr Research bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven, in opdracht van Cegeka.


 
Prijs en kwaliteit
Potentiële afnemers van voedingsbedrijven, de groothandel en detailhandel, kijken eerst naar prijs (66 procent), vervolgens naar kwaliteit (40 procent) en levertijd (35 procent). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier maken de top vijf vol. Informatie over duurzaamheid (tien procent) en productspecificatie (negen procent) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als prijs-kwaliteitsverhouding, beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.
 
Duurzaamheid
Duurzaamheid in productie en logistiek is dan ook voor niet meer dan 32 procent van de deelnemende voedingsbedrijven een zeer belangrijke voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering. Daarmee ­­komt duurzaamheid op de zevende plaats na kwalitatief personeel, kostenbeperking, gedetailleerde productinformatie, strakke planning en gebruiksvriendelijke systemen. Voedingsbedrijven willen dus vooral transparantie over de productiekosten en in veel mindere mate over duurzaamheid, waar de consument om vraagt.
 
Bewuster
"Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten. Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de - steeds meer digitale - consument," zegt Arno Visser, directeur van de divisie Microsoft Solutions bij Cegeka. "Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten."
 
 Kentering
De bevraagde voedingsbedrijven erkennen dat het belang van duidelijke informatie over duurzaamheid en origine stijgt. Twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren. Iets meer dan 60 procent denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd.
 Zo’n 80 procent van de bevraagde voedingsbedrijven acht het realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen. Communicatie over producten gebeurt vandaag slechts in vijftien procent procent van de gevallen via etikettering.
 
Niet klaar voor verwachte, grote veranderingen

Opnieuw 80 procent van de voedingsbedrijven erkent dat ze grote veranderingenzullen moeten ondergaan om anders te communiceren met klanten en consumenten. Van de respondenten geeft 77 procent aan dat de samenstelling van een product een onderscheidende factor is voor zijn klanten. Echter, zestien procent geeft aan dat ze geen informatie hebben over de herkomst van producten. Bijna een op vijf geeft aan dat ze geen inzicht hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en slechts twaalf procent weet of zijn leveranciers gecertificeerd zijn.
Transparantie over duurzaamheid staat dus wel met stip op één (26 procent) bij de veranderingen die op stapel staan voor voedingsbedrijven, maar er is vooralsnog weinig impuls om eraan te beginnen. Een overgrote meerderheid van de voedingsbedrijven verwacht dat de overheid hen zal verplichten om melding te maken van de herkomst van grondstoffen (87 procent). Voor andere duurzaamheidsfactoren gelooft men dat veel minder: duurzaamheid van de productie (negentien procent) en ecologische voetafdruk (tien procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grondstofprijzen in 2013 nog steeds hoog ondanks afnemende vraag
 Prijsniveau supermarkten omhoog door grondstoffenschaarste
 Nederlanders willen minder keurmerken
 Consument let meer op duurzaamheid bij aankopen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10