zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Traditionele jobsites verliezen voorkeurspositie

29 maart 2017 - Voor wie zich wil oriënteren op een nieuwe baan is er geen tekort aan websites, bureaus en apps die vacatures van meerdere werkgevers tonen.

Aan de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd welk online-kanaal het meest favoriet is van alle kanalen die zij gebruiken om zich te oriënteren op een baan. Ruim zestien procent van de Nederlanders noemt Indeed, gevolgd door LinkedIn (12,7 procent) en NationaleVacaturebank (9,3 procent). Daarmee wint de nummer één sterk aan voorkeur terwijl de meeste andere partijen terreinverliezen, met name de traditionele vacaturesites. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat jaarlijks onder circa 15.000 personen wordt gehouden, en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking.



LinkedIn over haar top heen
Over heel 2015 was LinkedIn nog de koploper in de lijst van meest favoriete online-oriëntatiekanalen van Nederland. Echter zagen we hier in de eerste helft van 2016 al een omslag. Indeed is het afgelopen jaar explosief door blijven groeien (+48 procent), terwijl LinkedIn aan populariteit (-zes procent) verliest in Nederland. Daarmee neemt Indeed niet alleen de nummer een plek over van LinkedIn, maar groeit zij sterk door als marktleider in Nederland. In tegenstelling tot nagenoeg alle andere arbeidsmarktplaatsen maken alleen Tempo-Team (+twee procent) en het social media platform Facebook een kleine groei (+vijf procent) door in 2016. De andere partijen lijken te worden opgegeten voor Indeed. "Het lijkt erop dat er op de arbeidsmarkt een winner-takes-it-all opstaat. Maar het is te vroeg om te juichen, omdat Facebook en LinkedIn in 2017 hun positie willen verbeteren. Facebook met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een redesign. De strijd is nog niet gestreden, zeker als Facebook zich sterker gaat profileren als vacatureplatform," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group".

Vacaturesites verliezen populariteit
De enorme groei die Indeed heeft meegemaakt is ten koste gegaan van de populariteit van de meer traditionele vacaturesites. Op Indeed na hebben bijna alle andere vacaturesites hun marktaandeel zien dalen. Hoewel de NationaleVacaturebank.nl nog wel in de top drie staat, heeft het flink aan populariteit verloren (-24 procent). Ook de vacaturesites Monsterboard (-23 procent), Werk.nl (-40 procent) en Intermediair (-21 procent) zakken verder weg en verliezen hun voorkeurspositie bij werkzoekenden. "De traditionele vacaturesites lijken de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed, LinkedIn en Facebook en richten hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid tot de laatste druppel te maximeren. Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionelere partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders, te weten Indeed, LinkedIn en Glassdoor," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kantoorprofessional ervaart werkstress door technologische innovaties
 Driekwart CIO's zegt dat snellere innovatie customer experience in gevaar brengt
 Europees wetsvoorstel verplicht providers tot censureren internet
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn en vacaturesites populairst bij werkzoekende ICT’er
 Gebruik en respons online vacaturesites gestegen
 Werkzoekenden zoeken verkeerd naar een nieuwe baan
 Hoe anders is werven via sociale media?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Zonder enige moeite meer omzet scoren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
De lat moet hoger op het gebied van privacy
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
meer top 10
vacatures
meer vacatures