zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkzoekenden zoeken verkeerd naar een nieuwe baan

17 oktober 2013 - Slechts drie procent van de werkzoekenden zoekt op de meest effectieve manier naar een baan, terwijl een op de tien geen enkel van de vijf meest effectieve zoekkanalen gebruikt. Baanzoekers vertrouwen sterk op nieuwe online oriëntatiekanalen als zoekmachines, vacaturesites en social media, terwijl effectieve kanalen als een open sollicitatie, het uitzendbureau of het binnenlopen bij een bedrijf beperkt gebruikt worden.

De mismatch die hierdoor ontstaat werkt onnodig de werkloosheid in de hand. Netwerken is de meest gebruikte en ook de meest effectieve manier om een baan te vinden. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group op het basis van het baanzoekgedrag van de gebruikers van hoevindikeenbaan.com en uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).



Eén op de zes jongeren maakt alleen gebruik van online kanalen
Wanneer werkzoekenden wordt gevraagd hoe zij zich oriënteren op een baan worden digitale kanalen vaak genoemd. Ruim 90 procent maakt gebruik van online bronnen als een vacaturesite, email service, social media of bedrijvensite. Eén op de zes jongeren tot 25 jaar maakt exclusief gebruik van alleen online kanalen. Daarmee worden effectieve offline kanalen zoals netwerken en het binnenlopen van een bedrijf of uitzendbureau ‘vergeten’. Van de personen die het afgelopen jaar van baan zijn gewisseld heeft driekwart dit niét primair via een online kanaal bereikt. Het eigen netwerk, een open sollicitatie of het uitzendbureau blijken in veel gevallen het doorslaggevende kanaal. Alleen de vacaturesite komt als duidelijk online kanaal voor in de top vijf meest effectieve bronnen.

Ineffectief zoekgedrag houdt onnodig lang werkloos
Wanneer kanalen die effectief zijn niet terugkomen in het baanzoekgedrag, laten werkzoekenden duidelijk kansen liggen. Zo blijkt binnenlopen of bellen voor een op de twaalf personen tot een baan te leiden, maar wordt deze methode door slechts een fractie van de baanzoekers gebruikt. Drie procent van alle baanzoekers laat het meest effectieve zoekgedrag zien terwijl één op de tien werkzoekenden geen enkel van de top-vijf meest effectieve kanalen gebruikt. 70 procent gebruikt maximaal twee van de genoemde kanalen uit de top vijf. De onderzoekers concluderen dan ook dat er nog veel verbetering mogelijk is in het zoekgedrag: "Het is zorgwekkend om te zien hoe weinig zicht mensen hebben op de kanalen die het meest kansrijk zijn in het vinden van een nieuwe baan" aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. "Werkzoekenden zouden sneller een baan vinden wanneer zij weten hoe en waar ze een baan kunnen vinden. Hierin valt eenvoudig veel winst te behalen, tegelijkertijd is hiervoor geen aandacht bij beleidsmakers en belangenorganisaties."

Jonge werkzoeker gebruikt minder social media dan oudere werkzoeker
Personen onder de 35 blijken relatief weinig gebruik te maken van printmedia bij hun zoektocht naar een (nieuwe) baan. 70 procent maakt geen gebruik van (gratis)dagblad of andere printmedia, tegen 54 procent van de personen boven de 35. Opvallend is het gebruik van social media; oudere werkzoekers (45+) maken hier meer gebruik van dan jongeren tot 25 jaar, respectievelijk 44 en 36 procent. Het aandeel dat daadwerkelijk via social media aan een baan komt (jong en oud) is echter gering met zo’n 3 procent. Het zijn overigens met name hoogopgeleiden die gebruikmaken van social media in hun zoektocht naar een baan.

Eigen netwerk zeer effectief kanaal maar niet door iedereen gebruikt
Het meest effectieve zoekkanaal blijkt het eigen netwerk. Maar liefst één op de vijf Nederlanders die het afgelopen jaar een (nieuwe) baan heeft gevonden deed dit via het eigen netwerk. Dit kanaal wordt op de vacaturesite na het meest gebruikt door baanzoekers (70 procent en 58 procent respectievelijk). Toch zijn er ook groepen die relatief weinig gebruik maken van dit kanaal. Met name jongeren tot 25 jaar (38 procent) en personen met een lager opleidingsniveau (VMBO, 30 procent) maken hier weinig gebruik van. Gelet op de kwetsbare positie van deze groepen op de arbeidsmarkt valt het aan te bevelen hier meer aandacht aan te besteden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google verslaat vacaturebanken bij banenjacht jongeren
 Korter werkloos dankzij internet
 Werk nog steeds het meest gezocht in krant
 Werven via sociale media loont
 
 
reacties
 
harold granneman  |   | 
18-10-2013
 | 
08:53 uur
morgen sinds 2006 werkzaam als uzk op schiphol geslaagd voor 7 opleidingen 4 dgn voor vast contract moest ik weg div uzb randstad luba tence werk en ik beloven veel maar wel overheidsgeld pakken volgende uzk nu bijstand
Eelco L  |   | 
22-10-2013
 | 
11:20 uur
Een combinatie van meerdere kanalen lijkt mij het meest effectief. Door en via het internet en via uitzendbureau's naar werk te zoeken, heb je naar mijn mening het meeste kans op een baan.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
17-04-2017
 | 
14:37 uur
De beschikbare kanalen selectief aanboren en niet gaan 'paniekzoeken' dan maak je de meest reële kans op een leuke job.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10