zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander wil efficiŽnter werken

13 maart 2017 - 30 procent van de Nederlandse medewerkers vindt dat er efficiënter gewerkt kan worden in hun organisatie.  42 procent is neutraal over de efficiëntie bij zijn of haar werkgever en 28 procent heeft het gevoel dat de organisatie al efficiënt functioneert.

Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland.



Leidinggevenden veel positiever
Opvallend is dat leidinggevenden veel positiever oordelen over efficiëntie dan andere medewerkers. De stelling 'de werkzaamheden in onze organisatie zijn goed georganiseerd' scoort gemiddeld een 5,4. 'Onze organisatie maakt op een efficiënte manier gebruik van haar middelen' wordt beoordeeld met een 5,1. Onder leidinggevenden scoren deze stellingen hogere cijfers, namelijk een 6,9 en een 6,7.  

Het totaalplaatje
Waar komt dit verschil vandaan? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit. "Leidinggevenden werken aan de coördinerende kant van de organisatie en zijn er sterk op gericht om efficiëntie te vergroten. Zij verlangen, hopen en willen dat de organisatie soepel functioneert. Ze zullen stellingen over dit onderwerp minder snel negatief beoordelen, omdat ze daarmee twijfels uiten over het succes van hun eigen werk. Verder hebben leidinggevenden vaak een beter beeld van het totaalplaatje van de organisatie, waardoor ze gemakkelijker begrijpen waarom er soms minder efficiënt gewerkt wordt. Bijvoorbeeld tijdens een veranderingsproces."

Expert in de praktijk
"Medewerkers daarentegen zitten vol in de praktijk," licht Heezen toe. "Ze merken soms dat het ze niet goed lukt om efficiënt te werken. Bijvoorbeeld omdat ze last hebben van regeldruk, procedures of protocollen. Of omdat ze te maken hebben met een manager die telkens andere dingen verwacht. Informatie over het doel en de inrichting van de organisatie bereikt ze niet altijd, waardoor ze zich sneller kunnen storen aan inefficiënties of zaken waardoor ze hun werk niet lekker kunnen doen. Medewerkers zijn expert op hun vakgebied en weten gedetailleerd wat er daarin beter, handiger of slimmer kan."

Kenniskloof
Er is dus een kenniskloof tussen leidinggevenden en medewerkers. "De kunst is om in gesprek te raken met elkaar en die kennis te verenigen," vervolgt Heezen. "Dat helpt om het grotere plaatje beter te begrijpen en tegelijkertijd zaken aan te scherpen die efficiënter kunnen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes praktische stappen naar efficiŽnte automatisering
 'Zelforganisatie is niet efficiŽnter'
 Maak bedrijfsprocessen efficiŽnt met zelfontwikkelde applicaties
 De bedrijfsefficiŽntie optimaliseren met behulp van workflows
 
 
reacties
 
Lizanne Jakobs  |   | 
13-03-2017
 | 
12:56 uur
Heel interessant, bondig en helder artikel. Brengt precies in beeld waar ik dagelijks aan werk, maar nu uitgedrukt in hele mooie percentages. Dit is vaak de schakel die mist, bedrijfscultuur als een feit uitdrukken ipv iets ''zachts''.
John  |   | 
16-03-2017
 | 
16:09 uur
In plaats van het signaleren van een kenniskloof zou je ook kunnen constateren dat de vraagstelling op dat verschil in perceptie had kunnen anticiperen. Dat was er wellicht meer bruikbare data uitgekomen.
Daarnaast is het de vraag of er efficiŽnter of effectiever gewerkt moet worden: dat maakt nogal verschil.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiŽle instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10