zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander wil efficiŽnter werken

13 maart 2017 - 30 procent van de Nederlandse medewerkers vindt dat er efficiënter gewerkt kan worden in hun organisatie.  42 procent is neutraal over de efficiëntie bij zijn of haar werkgever en 28 procent heeft het gevoel dat de organisatie al efficiënt functioneert.

Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland.



Leidinggevenden veel positiever
Opvallend is dat leidinggevenden veel positiever oordelen over efficiëntie dan andere medewerkers. De stelling 'de werkzaamheden in onze organisatie zijn goed georganiseerd' scoort gemiddeld een 5,4. 'Onze organisatie maakt op een efficiënte manier gebruik van haar middelen' wordt beoordeeld met een 5,1. Onder leidinggevenden scoren deze stellingen hogere cijfers, namelijk een 6,9 en een 6,7.  

Het totaalplaatje
Waar komt dit verschil vandaan? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit. "Leidinggevenden werken aan de coördinerende kant van de organisatie en zijn er sterk op gericht om efficiëntie te vergroten. Zij verlangen, hopen en willen dat de organisatie soepel functioneert. Ze zullen stellingen over dit onderwerp minder snel negatief beoordelen, omdat ze daarmee twijfels uiten over het succes van hun eigen werk. Verder hebben leidinggevenden vaak een beter beeld van het totaalplaatje van de organisatie, waardoor ze gemakkelijker begrijpen waarom er soms minder efficiënt gewerkt wordt. Bijvoorbeeld tijdens een veranderingsproces."

Expert in de praktijk
"Medewerkers daarentegen zitten vol in de praktijk," licht Heezen toe. "Ze merken soms dat het ze niet goed lukt om efficiënt te werken. Bijvoorbeeld omdat ze last hebben van regeldruk, procedures of protocollen. Of omdat ze te maken hebben met een manager die telkens andere dingen verwacht. Informatie over het doel en de inrichting van de organisatie bereikt ze niet altijd, waardoor ze zich sneller kunnen storen aan inefficiënties of zaken waardoor ze hun werk niet lekker kunnen doen. Medewerkers zijn expert op hun vakgebied en weten gedetailleerd wat er daarin beter, handiger of slimmer kan."

Kenniskloof
Er is dus een kenniskloof tussen leidinggevenden en medewerkers. "De kunst is om in gesprek te raken met elkaar en die kennis te verenigen," vervolgt Heezen. "Dat helpt om het grotere plaatje beter te begrijpen en tegelijkertijd zaken aan te scherpen die efficiënter kunnen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Juristen voorzien stijging hoeveelheid geschillen
 Nederlanders zijn gerustgesteld dat zij komend jaar de energierekening kunnen betalen
 De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiŽle sector en ICT
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes praktische stappen naar efficiŽnte automatisering
 'Zelforganisatie is niet efficiŽnter'
 Maak bedrijfsprocessen efficiŽnt met zelfontwikkelde applicaties
 De bedrijfsefficiŽntie optimaliseren met behulp van workflows
 
 
reacties
 
Lizanne Jakobs  |   | 
13-03-2017
 | 
12:56 uur
Heel interessant, bondig en helder artikel. Brengt precies in beeld waar ik dagelijks aan werk, maar nu uitgedrukt in hele mooie percentages. Dit is vaak de schakel die mist, bedrijfscultuur als een feit uitdrukken ipv iets ''zachts''.
John  |   | 
16-03-2017
 | 
16:09 uur
In plaats van het signaleren van een kenniskloof zou je ook kunnen constateren dat de vraagstelling op dat verschil in perceptie had kunnen anticiperen. Dat was er wellicht meer bruikbare data uitgekomen.
Daarnaast is het de vraag of er efficiŽnter of effectiever gewerkt moet worden: dat maakt nogal verschil.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiŽn dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor ťchte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Helft werknemers kiest baan op basis van werktijden, arbeidsduur en flexibele tijdsregeling
HEMA, Bol.com en G-Star zijn dť internationale Digital Leaders
Nederlanders koplopers in thuiswerken
Aantal burn-outs stijgt opnieuw
Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen ťn werken
meer top 10