zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merken zetten in 2020 in op virtual reality en chatbots

8 december 2016 - De relatie die merken hebben met hun klanten staat aan het begin van een technologische revolutie, waardoor het aantal face-to-face-interacties aanzienlijk afneemt. Dat blijkt uit onderzoek van Oracle.

Voor het onderzoek Can virtual experiences replace reality? ondervroeg Oracle achthonderd senior marketing- en salesprofessionals in EMEA. 200 daarvan zijn afkomstig uit Nederland – de genoemde percentages in dit persbericht zijn gebaseerd op deze groep. Een van de bevindingen is dat het gebruik van opkomende technologieën tot 2020 toeneemt. 76 procent verwacht in 2020 virtual reality in te zetten voor customer experiences en 83 procent zegt dat over chatbots.


 
De veranderende klant
De meeste merken plaatsen deze fundamentele verandering in relatie tot de opkomst van social, digitale en mobiele platformen. Deze hebben ervoor gezorgd dat de voorkeur steeds meer uitgaat naar selfservice voor wat betreft merkinteracties.
33 procent van de Nederlandse senior sales- en marketingprofessionals ziet dat klanten vaker zelf op onderzoek uitgaan voor ze hen benaderen met een vraag. 30 procent geeft aan dat klanten liever een aankoop doen of een service-probleem oplossen zonder rechtstreeks te spreken met iemand van het sales- of klantenserviceteam.
Ondanks het enthousiasme om nieuwe technologieën te omarmen, hebben veel merken nog steeds moeite om data van klanten en prospects op de juiste manier te gebruiken, 62 procent neemt social en CRM-data niet mee in hun klantanalyses.
 
Gebruik van VR en chatbots neemt toe
Om in te spelen op deze ontwikkeling willen merken innovatieve technologieën implementeren die hun klanten in staat stellen met het merk in contact te treden wanneer het hen uitkomt. Enkele resultaten met betrekking tot investeringen in opkomende technologieën:
 
  • 76 procent verwacht in 2020 virtual reality in te zetten voor customer experiences; 34 procent gebruikt deze technologie al in bepaalde mate;
  • 83 procent gebruikt in 2020 chatbots voor klantinteracties; 40 procent doet dat nu al;
  • 50 procent heeft automation-technologieën geïmplementeerd voor sales, marketing en klantenservice; nog eens 38 procent is van plan dat te doen in 2020.
 
Data blijven voor een uitdaging zorgen
Veel merken hebben nog steeds moeite met het samenbrengen, organiseren en verwerken van de toenemende hoeveelheid data in hun bedrijf. Dit maakt het voor Nederlandse merken lastig hun klanten een echt gepersonaliseerde ervaring te bieden.
 
  • 62 procent neemt social en CRM-data niet mee in klantanalyses.
  • 36 procent geeft aan dat slimmere analyses van klantgegevens de meeste invloed hebben op de customer experience;
  • 38 procent verzamelt al een grote hoeveelheid data uit meerdere bronnen, maar is niet in staat er klantinzichten uit te halen;
 
Bruikbare interactie
Mark de Groot, Marketing Director CX EMEA bij Oracle: "Sommigen zien virtual reality misschien nog als een rage die wel weer overwaait. Maar het feit dat een aantal van de grootste bedrijven ter wereld bezig zijn VR-producten te ontwikkelen voor consumenten zegt iets anders. Merken zullen altijd blijven experimenteren met nieuwe technologieën, op zoek naar manieren om hun klanten een innovatieve en onvergetelijke ervaring te bieden.
Merken staan nu voor de keuze. Experimenteren en innovatieve diensten introduceren terwijl anderen toekijken, levert concurrentievoordeel op. Maar vlieg niet voordat u vleugels hebt. In werkelijkheid zijn veel merken nog steeds niet in staat een compleet beeld te creëren van iedere individuele klant. Organiseren heeft dus de meeste prioriteit, en waarde halen uit de data die ze al hebben. Klanten waarderen snelle, bruikbare en gepersonaliseerde interacties, hoe die dan ook tot stand komen."
 
Interessante links:
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inhoud komt beter aan via interactieve uitwisseling
 Vijf tips om beter te communiceren
 Interactieve video bovenaan het verlanglijstje van marketeers
 Organisaties: investeer in digitale klantinteractie of mis de boot
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10