zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel websites nog steeds slecht toegankelijk

8 november 2016 - In juli is in ons land het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking getreden. Dit betekent dat onder meer websites toegankelijk moeten zijn voor iedereen.

Maar bij veel organisaties is de online dienstverlening nog steeds niet goed te gebruiken door mensen met een visuele of andere beperking. Ruim drie miljoen mensen in ons land zijn hier nu al de dupe van. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Accessibility heeft uitgevoerd in opdracht van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt.



Geen goede score
Stichting Accessibility heeft 100 veelgebruikte Nederlandse websites onderzocht in zestien verschillende sectoren. Geen van de sectoren scoort gemiddeld goed. Bijna geen enkele site is goed toegankelijk te noemen; alle onderzochte websites bevatten in meer of mindere mate toegankelijkheidsproblemen. Volksvertegenwoordiging, gemeenten en rijksoverheid kwamen het best uit de test. Energiebedrijven, webwinkels en nieuwswebsites scoren het minst goed in de monitor. De sectoren openbaar vervoer, vergelijkingssites, reizen, onderwijs, verzekeraars, horeca, huisvesting, banken en pensioenfondsen scoren middelmatig.

Apps
Driekwart van de onderzochte websites hebben ook een mobiele app. Omdat veel blinde en slechtziende mensen een iPhone gebruiken, is ook de toegankelijkheid van de iOS-versie onderzocht. De resultaten varieerden van bijna volledig toegankelijk tot compleet onbruikbaar. Gemiddeld zijn de apps matig toegankelijk.

Zorgelijk
"De resultaten van dit onderzoek zijn zorgelijk," vindt Remco Meyaard van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. "Er leven in ons land ongeveer 3,5 miljoen mensen met een handicap, waarvan zo'n 350.000 met een visuele beperking. Zij zijn nu al de dupe. Door de digitalisering worden mensen steeds afhankelijker van het internet om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Maar mensen met een beperking kunnen niet aanhaken. Terwijl toegankelijke ICT-toepassingen juist deze groep geweldig kunnen helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. En dat terwijl in juli het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking is getreden. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen gebruik moet kunnen maken van online dienstverlening, ongeacht of je een beperking hebt of niet. Maar veel organisaties zijn daar duidelijk nog niet goed op voorbereid."

Ontwerp
"Organisaties zijn zich vaak nog onvoldoende bewust van het belang van digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele of andere beperking," vervolgt Meyaard. "Op dit moment zijn websites, apps en andere ICT-toepassingen zelden goed toegankelijk voor iedereen. Toch is de oplossing niet moeilijk, als direct bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitale toepassingen rekening wordt gehouden met de toegankelijkheidsaspecten. Omdat veel websites en apps elke paar jaar worden vernieuwd, liggen hier kansen voor organisaties. Wij denken dan ook dat de toegankelijkheid van de online dienstverlening in ons land binnen afzienbare tijd sterk kan worden verbeterd."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
 Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
 De tien ingrediënten van elk succesvol project
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt
 Tijdgebrek en toegankelijkheid grootste struikelblok ken bij vinden van informatie
 Reshoring biedt kans voor gehandicapten
 Tien e-commerce blunders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Ook thuis kun je gebruik maken van zakelijk internet
Welke auto’s behouden hun waarde het meeste?
reacties
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels (1) 
Werknemer wil niet terug naar werksituatie zoals vóór COVID-19  (1) 
Kijken, kijken en niet kopen (1) 
‘Veiliger en slimmer werken’ bovenaan agenda IT-afdeling (1) 
Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget, meer online (2) 
top10
Dringend extra richtlijnen nodig voor de werkvloer, ook na corona
Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
Ransomware nog steeds de grootste bedreiging voor bedrijven
75 procent van de bedrijven past supply chain aan om toekomstbestendig te blijven
Drie op de tien jongeren kunnen manager niet uitstaan
Focus op flexibele planning en versnelde innovatie
COVID-19 levert positieve bijdrage aan digitalisering
Duurzame inzetbaarheid en maximale arbeidsparticipatie van groot belang
Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
meer top 10