zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Begrip voor communicatiestijl collega's versterkt teams

11 oktober 2016 - In multinationale organisaties wordt een efficiënte samenwerking vaak bemoeilijkt door de multiculturele samenstelling van het personeelsbestand. Verschillen in taal, communicatiestijlen en cultuur resulteren vaak in misverstanden en misinterpretaties.

 Managers en medewerkers zouden er daarom goed aan doen een beter beeld te krijgen van hun eigen ideeën en voorkeuren voor communicatie en van die van anderen. Wederzijds begrip kan leiden tot een gezamenlijke effectieve en efficiënte communicatiestijl en samenwerking. Dit stelt promovendus Ron Byron in zijn proefschrift: 'Do the Insiders understand the Outsiders? The influence of cultural factors and personal preferences on individual employee behavior.' Ron Byron promoveert op 14 oktober 2016 aan de Open Universiteit in Heerlen.



Diversiteit
Steeds meer bedrijven hebben vestigingen verspreid over de wereld. Binnen die bedrijven werken steeds meer medewerkers in een ander land dan waar zij vandaan komen. Die diversiteit in het personeelsbestand, in combinatie met het gebruik van verschillende talen en communicatiestijlen staan een effectieve samenwerking binnen multinationale organisaties vaak in de weg. Verschillen in de culturele achtergrond maken het moeilijk elkaars woorden en gedragingen te interpreteren. Dit alles leidt tot miscommunicatie op individueel niveau, misinterpretaties op teamniveau en inefficiëntie op organisatorisch niveau.

Gezamenlijke communicatiestijl
Om managers in deze organisaties hiervoor handvatten te geven, onderzocht Ron Byron de rol van culturele en persoonlijke factoren op het gedrag van werknemers in een cultureel diverse organisatorische setting. Hij concludeert dat managers en medewerkers eerst hun eigen percepties en voorkeuren op het gebied van communicatie en die van hun collega's zouden moeten leren begrijpen. Zo kunnen zij gesproken en geschreven informatie op eenzelfde manier presenteren en interpreteren. Wederzijds begrip van hoe elk teamlid op basis van denkstijl informatie verzamelt en verwerkt, zou vervolgens kunnen leiden tot een gezamenlijke communicatiestijl.
Met deze gezamenlijke communicatiestijl kan volgens Byron een gezamenlijk platform worden gecreëerd waarmee effectieve en efficiënte communicatie mogelijk is tussen individuele werknemers. Ongeacht verschillende professionele, organisatorische en nationale culturele achtergronden, geografische locaties en gebruikte talen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 Vijf tips om beter te communiceren
 Vijf redenen waarom het aansturen van teams op afstand mislukt
 Crisismanagement in de boardroom – interne communicatie als belangrijke succesfactor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10