zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Begrip voor communicatiestijl collega's versterkt teams

11 oktober 2016 - In multinationale organisaties wordt een efficiënte samenwerking vaak bemoeilijkt door de multiculturele samenstelling van het personeelsbestand. Verschillen in taal, communicatiestijlen en cultuur resulteren vaak in misverstanden en misinterpretaties.

 Managers en medewerkers zouden er daarom goed aan doen een beter beeld te krijgen van hun eigen ideeën en voorkeuren voor communicatie en van die van anderen. Wederzijds begrip kan leiden tot een gezamenlijke effectieve en efficiënte communicatiestijl en samenwerking. Dit stelt promovendus Ron Byron in zijn proefschrift: 'Do the Insiders understand the Outsiders? The influence of cultural factors and personal preferences on individual employee behavior.' Ron Byron promoveert op 14 oktober 2016 aan de Open Universiteit in Heerlen.



Diversiteit
Steeds meer bedrijven hebben vestigingen verspreid over de wereld. Binnen die bedrijven werken steeds meer medewerkers in een ander land dan waar zij vandaan komen. Die diversiteit in het personeelsbestand, in combinatie met het gebruik van verschillende talen en communicatiestijlen staan een effectieve samenwerking binnen multinationale organisaties vaak in de weg. Verschillen in de culturele achtergrond maken het moeilijk elkaars woorden en gedragingen te interpreteren. Dit alles leidt tot miscommunicatie op individueel niveau, misinterpretaties op teamniveau en inefficiëntie op organisatorisch niveau.

Gezamenlijke communicatiestijl
Om managers in deze organisaties hiervoor handvatten te geven, onderzocht Ron Byron de rol van culturele en persoonlijke factoren op het gedrag van werknemers in een cultureel diverse organisatorische setting. Hij concludeert dat managers en medewerkers eerst hun eigen percepties en voorkeuren op het gebied van communicatie en die van hun collega's zouden moeten leren begrijpen. Zo kunnen zij gesproken en geschreven informatie op eenzelfde manier presenteren en interpreteren. Wederzijds begrip van hoe elk teamlid op basis van denkstijl informatie verzamelt en verwerkt, zou vervolgens kunnen leiden tot een gezamenlijke communicatiestijl.
Met deze gezamenlijke communicatiestijl kan volgens Byron een gezamenlijk platform worden gecreëerd waarmee effectieve en efficiënte communicatie mogelijk is tussen individuele werknemers. Ongeacht verschillende professionele, organisatorische en nationale culturele achtergronden, geografische locaties en gebruikte talen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 Vijf tips om beter te communiceren
 Vijf redenen waarom het aansturen van teams op afstand mislukt
 Crisismanagement in de boardroom – interne communicatie als belangrijke succesfactor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10