zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart inkopers heeft geheime voorraad

7 oktober 2016 - Inkopers voelen zich er misschien wel een beetje schuldig over, maar ze doen het toch: bijna een kwart houdt een geheime voorraad van bedrijfsbenodigdheden aan, blijkt uit onderzoek van Manutan. Sommigen leggen zelfs een complete jaarvoorraad aan.

Alles om te voorkomen dat collega’s zonder zitten. "Begrijpelijk, maar weinig efficiënt," zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan.


Het balanceren tussen te veel en te weinig voorraad is, na de hoeveelheid tijd die het kost, de meest genoemde ergernis onder inkopers. Alleen al de seizoensinvloeden maken dat er plotseling tekorten kunnen ontstaan, bijvoorbeeld bij het strooizout, de ventilatoren of bij de toetsenbordpoetsdoekjes rondom een griepgolf.

Frustratie
Andere ergernissen zijn, zoals eerder genoemd, de hoeveelheid tijd die het kost (Lead buyers achttien uur per week, andere inkopers zeven uur per week), maar ook de rompslomp en het gezeur van collega’s over bestellingen. Over dat laatste zegt 35 procent van alle inkopers en bijna de helft van de lead buyers gefrustreerd: ‘Collega’s staan alleen aan mijn bureau om te zeggen dat iets er niet is, nooit om te zeggen dat het allemaal zo goed in orde is’.   

Stille kracht
Ruim 40 procent ziet zichzelf vooral als stille kracht; ze hoeven niet zo nodig in de spotlights te staan. 35 procent zegt ‘er een kick van te krijgen om vragen vanuit de organisatie voor te zijn’. Desnoods met een geheime voorraad. Ook complete jaarvoorraden van basisbenodigdheden zijn niet ongebruikelijk: maar liefst een derde van de ondervraagden bestelt op deze manier.

Rondjes maken en anticiperen
Het rondje over de vloer is voor veel inkopers een belangrijk onderdeel van hun werk. Ruim 30 procent van de ondervraagden zegt zelfs eens per week een rondje te maken over de werkvloer om te zien wat er nodig is. Opvallend: mannen doen dit vaker dan hun vrouwelijke collega’s. Overigens is dit niet waar ze hun hele bestelsystematiek op baseren. Slechts zestien procent van de bestellers noemt die rondjes als belangrijkste aanleiding om iets te bestellen. Elf procent bestelt ad hoc naar aanleiding van elke willekeurige vraag en zo’n 22 procent verzamelt eerst een aantal vragen en bestelt dan gebundeld. Een kwart bestelt vooral een voorraad voor enkele maanden op vaste tijdstippen. Maar ruim 40 procent besteedt het liefst zo min mogelijk tijd aan het inkopen van bedrijfsbenodigdheden.

Efficiënter inkopen
Manutan doet dit soort onderzoek om goed te weten wat er bij hun doelgroep speelt. "Ik vind dat inkopers hun leveranciers veel meer mogen aanspreken op ondersteuning," aldus Arkenbout. "Een goede leverancier kan veel werk uit handen nemen, zodat de inkoper zich kan concentreren op de belangrijker dingen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sterke groei in vraag naar inkopers
 Inkopers en boekers hekelen woud aan toeslagen
 Inkoopprofessionals Nederland presteren niet optimaal
 Inkopers nog een lange weg te gaan naar duurzaamheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10