zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkopers nog een lange weg te gaan naar duurzaamheid

6 december 2012 - Kostenreductie, duurzaamheid en contractmanagement zijn nu de belangrijkste thema’s voor de inkoopmanagers van grote Nederlandse ondernemingen. Meer dan de helft van de inkoopmanagers verwacht dat het inkoopbeleid van hun onderneming binnen vijf jaar zeer duurzaam zal zijn.

Dit zijn conclusies uit de jongste Supply Management Barometer die in opdracht van de partners van het International Supply Management Congres (ISMC) door PwC is afgenomen onder 252 inkopers. Het merendeel daarvan werkt voor een organisatie werkt met een jaarlijkse inkoopomvang van boven de 100 miljoen euro. 



Duurzaamheidscriterie nog geen onderdeel van inkoopcriteria
De inkopers hebben echter nog wel een lange weg te gaan. Zo geeft 69 procent van de respondenten aan dat duurzaamheidscriteria onderdeel moeten uitmaken van inkoopcriteria, maar heeft slechts 22 procent aan dat dit ook daadwerkelijk is opgenomen in de voorwaarden. De crisis drukt wereldwijd op de marges van vele bedrijven en de roep naar economische groei klinkt alsmaar harder. Complexere ketens door onder andere de vele toeleveranciers, kortere levensduur van producten en de lastig te voorspellen klantvraag, maakt het managen van de keten uitdagender. De meeste toegevoegde waarde van duurzaamheid in de keten is volgens de respondenten dan ook te behalen in risicobeheersing. Ook kostenreductie is belangrijk, wat kan worden gerealiseerd door het efficiënter gebruik van grondstoffen. Duurzaam inkopen wordt niet direct gezien als kans voor het verhogen van de omzet. 

Inzicht in prestaties
Hoewel 83 procent van de inkopers zegt dat het meten van de prestatie op het thema duurzaam inkopen zeer belangrijk vindt, zegt slechts 35 procent van de respondenten hier echt inzicht in te hebben. Wanneer resultaten op het gebied van duurzaamheid wel in kaart zijn gebracht, worden deze voornamelijk afgeleid uit het aandeel geauditeerde leveranciers en het aantal leveranciers met duurzaamheidscertificaten. "De grootste duurzaamheidsimpact hebben de meeste bedrijven via de grondstoffen en goederen die zij inkopen," zegt Hans Schoolderman, partner Sustainable Supply Management van PwC. "De inkoopmanager zal steeds meer een centrale rol vervullen in het realiseren van de duurzaamheidsambities van ondernemingen. Wanneer u de voortgang rondom duurzaamheid niet meet, is het lastig aantoonbaar te maken wat de echte toegevoegde waarde ervan is voor de onderneming en haar stakeholders". 

Nauwe samenwerking essentieel
Volgens Ton Trommelen voorzitter van de Stuurgroep ISMC (en tevens voorzitter van inkoopvereniging NEVI) is nauwe samenwerking met leveranciers essentieel in het vergroten van de impact."We zien dat bedrijven inderdaad de weg naar duurzaamheid willen versnellen. Al vindt momenteel dat vijftien procent dat hun organisatie zeer duurzaam is, de komende vijf jaar verwachten de respondenten dat dit zal oplopen tot 52 procent. Waardecreatie van de onderneming wordt steeds belangrijker. Het betrekken van je toeleveranciers bij het bepalen en uitvoeren van de strategie van de onderneming, is daarom een doorslaggevend onderdeel in het daadwerkelijk verduurzamen van uw organisatie." Volgens Trommelen levert dit zowel voordelen op voor de leverancier als voor de inkopende organisatie. "Duurzaam inkopen stelt bedrijven beter instaat hun risico’s te beheersen, kosten te reduceren en hun reputatie te verbeteren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laagste inkoopmanagersindex in zes maanden
 Beursgenoteerde bedrijven versterken greep op inkoop
 Verduurzaming catering versnelt
 Organisaties besparen op energiekosten door collectief in te kopen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
OOBE maar dan wel PnP
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10