zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoopprofessionals Nederland presteren niet optimaal

20 maart 2014 - 72 procent van de inkopers in Nederland heeft geen proces voor het vinden van de juiste leveranciers. Daarnaast heeft meer dan de helft (52 procent) geen vastgelegde procedure voor het opvragen van offertes. Dit blijkt uit het onderzoek Inkopen, Eruit halen wat erin zit.

Het onderzoek, gehouden onder 300 Nederlandse inkoopprofessionals, is een resultaat van de samenwerking tussen inkoopspecialist Peter Streefkerk, Ricoh en Basware. Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe Nederland ervoor staat op het gebied van inkoopmanagement.


Sourcing, tendering en auctioning vormen de basisstappen van een inkoopproces, het fundament van de inkoopfunctie. Toch heeft 72 procent van de inkoopprofessionals sourcing niet op orde. Bij tendering ligt dit percentage iets lager (52 procent). Ook is het opvallend dat, in een tijd waarin steeds meer wordt geautomatiseerd, 56 procent van de artikel- en prijslijsten van leveranciers niet automatisch kunnen worden ingelezen.

Bewaken KPI's
Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de inkoopprofessionals (42 procent) niet beschikt over een dashboard voor het bewaken van KPI’s. Er wordt nu nog te vaak gebruik gemaakt van standaard rapportages die niet aansluiten op de wensen van de klant.
"De uitkomsten zijn nog niet direct alarmerend, maar in een aantal gevallen zijn de resultaten op zijn minst wonderbaarlijk te noemen", zegt Mike Hermes, Principal Business Consultant P2P bij Ricoh Nederland. "In relatie tot het motto van ons onderzoek ‘Inkopen. Eruit halen wat er in zit’ mag je constateren dat inkopend Nederland er zeker nog niet alles uit haalt."
"Een algemene conclusie is dat de basis in een groot aantal gevallen nog niet op orde is," zegt Peter Streefkerk. "Een basis die wel nodig is om verder te groeien en een volwaardig gesprekspartner voor de business te worden. Vanuit dat oogpunt bekeken biedt de uitkomst van dit onderzoek voldoende aanknopingspunten voor verbetering."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vraag naar Operationeel Inkopers stijgt
 Inkopers in industrie gewild: vraag stijgt met acht procent
 HR- en inkoopprofessionals sceptisch over aanbestedingstrajecten
 Inkopers nog een lange weg te gaan naar duurzaamheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10