zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer heeft voorkeur voor werkgever die zich inzet voor goede doelen

24 augustus 2016 -  Recent onderzoek van Regus laat zien dat 43 procent van de werknemers wereldwijd liever werkt voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Als deze professionals de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen zij eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Aan het onderzoek namen bijna 40.000 mensen deel. 


Verder geeft bijna de helft (47 procent) van de respondenten aan het belangrijk te vinden dat een werkgever zich bezighoudt met goede doelen. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt een belangrijk criterium te zijn bij de keuze voor een werkgever. Bedrijven die hebben aangetoond dat ze zich inzetten voor een betere samenleving zijn aantrekkelijker voor toptalent en hebben ook geen probleem om dat te behouden.
 
Belangrijkste bevindingen van het onderzoek
 
  • Een derde van de respondenten geeft aan zich zelf te willen inzetten voor de goede doelen waaraan het  bedrijf een bijdrage levert.
  • 41 procent waardeert initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar 29 procent geeft aan dat ze vinden dat hier onvoldoende informatie over wordt gegeven.
  • Een kwart zou graag meer informatie willen over goede doelen- en MVO-initiatieven van andere teams binnen het bedrijf.
  • Een groot deel van de respondenten vindt dat bedrijven in hun sector zich meer zouden moeten bezighouden met MVO (40 procent) en donaties (37 procent).

Maatschappelijke interesse
Jessika van Veen van Regus: "Een groot deel van de medewerkers is duidelijk geïnteresseerd in meer dan de eigen carrière. Zij geven aan dat ze liever werken voor een bedrijf dat zich ook inzet voor de samenleving. Een bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen laat zien dat het een positieve en verantwoordelijke organisatie is en bovendien blijkt dat medewerkers er trots op zijn voor zo’n organisatie te werken. Bedrijven doen er goed aan in te spelen op de bereidheid om een bijdrage te leveren aan de maatschappij en ervoor te zorgen dat hun medewerkers op de hoogte zijn van goede doelen en mvo-projecten waarbij zij betrokken zijn en hen bovendien de mogelijkheid bieden hier zelf een bijdrage aan te leveren. Medewerkers die weten met welke goede doelen de organisatie zich bezighoudt, halen meer voldoening uit hun werk en zijn gemotiveerder. Bovendien bieden deze initiatieven managers en medewerkers mogelijkheden om samen te werken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MVO-standaarden kunnen makkelijk leiden tot greenwashing
 MVO is zakelijk gezien rendabel
  De wereld verbeteren met data? Leg verbinding tussen mensen, ideeën en data
 Concurrentievoordelen voor bedrijven door 'het sluiten van de cirkel'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10