zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MVO-standaarden kunnen makkelijk leiden tot greenwashing

24 april 2015 - Terwijl standaarden zoals ISO 26000 en het United Nations Global Compact zijn bedoeld om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bevorderen, kunnen zij makkelijk leiden tot het tegenovergestelde.

Bedrijven en organisatie kunnen zich groener of maatschappelijk verantwoorder voor doen dan dat zij in werkelijkheid zijn. "Veel MVO-standaarden kunnen makkelijk tot greenwashing leiden," aldus Lars Moratis. Moratis verdedigt op vrijdag 1 mei 2015 zijn proefschrift 'Standardizing a better world?' aan de Open Universiteit in Heerlen. In zijn proefschrift analyseert en reflecteert hij kritisch op diverse MVO-standaarden.



ISO standaard geeft slechts gedeeltelijk beeld van de MVO-kwaliteit
"Een van de functies van MVO-standaarden is om de geloofwaardigheid van MVO-claims van bedrijven te vergroten," aldus Moratis. "Maar je ziet dat diverse gezaghebbende MVO-standaarden bepaalde kenmerken missen, waardoor het standaarden voor greenwashing kunnen worden." Moratis maakt in zijn proefschrift onder meer een analyse van de wereldwijde ISO 26000-standaard. Door het ontbreken van een zogeheten afdwingmechanisme kan deze standaard precies het tegenovergestelde signaal afgeven dan de bedoeling is. Moratis: "De vraag is in hoeverre zo'n standaard de werkelijke MVO-kwaliteit van een organisatie weergeeft. Het is een illusie om te denken dat men daar met zo'n standaard een beeld van krijgt. Als je ergens een beeld van kunt krijgen, dan is dat misschien van de intentie van een bedrijf, maar uit onderzoek weten we dat stakeholders in het algemeen tamelijk sceptisch staan tegenover de goede bedoelingen van bedrijven."

Het nut van standaarden
Toch weigert Moratis de waarde van zulke standaarden af te schrijven. "In het geval van ISO 26000 zie je dat er een veelheid aan initiatieven is ontstaan naar aanleiding van het verschijnen van deze standaard. Deze variëteit aan MVO-standaarden weerspiegelt de variëteit aan opvattingen over MVO en de implementatie. Er is geen one size fits all - en dat moet je niet eens willen."

ISO 26000: duurzaamheid én winst
Er zitten volgens hem echter nog andere interessante aspecten aan ISO 26000. "Wat ik heel interessant vind aan ISO 26000 is, dat het in de kern een morele benadering van de rol van bedrijven in de samenleving is, zonder de bedrijfseconomische mogelijkheden er van te ontkennen. Er zit iets ongemakkelijks in het eenzijdig stimuleren van aandacht voor duurzaamheid: waarom zou je dat afhankelijk moeten maken van de mogelijkheid om daar winst mee te maken? Een belangrijke bijdrage van een standaard zoals ISO 26000 is, dat het aanzet tot nadenken over welke rol bedrijven in onze samenleving spelen, kunnen spelen en zouden moeten spelen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Spotler neemt Engelse marketing automation speler over
 Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Carola Wijdoogen verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar 2014’
 MVO is zakelijk gezien rendabel
 In vijf stappen een geslaagd MVO-beleid
 Communicatieprofessionals onderschatten waarde MVO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Nederlander heeft liever geen expat als collega
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10
vacatures
meer vacatures