zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De wereld verbeteren met data? Leg verbinding tussen mensen, ideeën en data

1 juli 2016 - We leven steeds meer in een data-gedreven maatschappij. Dit maakt dat data door velen wordt beschouwd als het nieuwe goud. Ook Lars Björk, CEO bij multinational Qlik, signaleert voortdurend nieuwe voorbeelden van manieren waarop organisaties data inzetten om succes te boeken.

Wat hem opvalt, is dat de successen niet louter te wijten zijn aan de inzet van technologie. Volgens Björk vraagt een effectieve inzet van data om het verbinden van alle medewerkers, alle data en alle ideeën. Juist deze combinatie schept nieuwe kansen en zorgt voor succes met data. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Björk geeft inzicht in drie projecten die succesvol data, ideeën en mensen hebben weten te verbinden om de wereld te verbeteren. 



Data: inzicht in de humanitaire toevoerketen
Björk: "Data wordt steeds slimmer en flexibeler ingezet, en dat verandert de manier waarop de wereld werkt. Neem bijvoorbeeld Direct Relief. Deze organisatie vormt de toevoerketen voor armoedegebieden en rampgebieden en draagt zorgt voor de inzameling en het transport van medische voorzieningen. De organisatie is hiervoor afhankelijk van schenkingen. Direct Relief had moeite om te voorspellen wanneer en hoeveel donaties er maandelijks binnenkomen. De organisatie was evenmin in staat om te voorspellen wanneer en waar medische voorzieningen nodig zijn, omdat de wereldsituatie van dag tot dag verandert. Om het tij te keren, besloot Direct Relief om een data-analyse oplossing aan te schaffen. Hiermee kan de organisatie nu alle voorraaditems en iedere hulpbehoevende real-time monitoren. Door alle relevante data weer te geven op monitors, kunnen medewerkers in een oogopslag zien waar welke medische voorzieningen het hardst nodig zijn en waar bepaalde noodvoorraden heen gestuurd moeten worden. Bovendien kunnen medewerkers ook direct doorklikken in de data om bepaalde aspecten nader te verkennen, bijvoorbeeld om na te gaan of de houdbaarheidsdatum van een medische product aansluit op de transporttijden. En minstens zo belangrijk: partners kunnen proactief bijhouden welke producten Direct Relief nodig heeft, zodat ze op tijd nieuwe goederen kunnen leveren. Zonder vertraging en zonder verspilling."

Data: Afrikaanse vrouwen verdubbelen dagomzet
Een ander praktische voorbeeld van een succesvolle manier om mensen, data en ideeën te verbinden, vinden we in Afrika. Björk: "In Afrika nemen coöperaties van vrouwen deel aan investeringsprogramma’s binnen hun dorp. De vrouwen storten elk wat geld in een fonds om zakelijke kansen te creëren – van het verkopen van tomaten tot het maken van kleding. De groep is gebouwd op het onderlinge vertrouwen, die elkaar kleinschalige leningen verstrekken om de kost te kunnen verdienen. In samenwerking met een organisatie genaamd WeSeeHope voeren deze groepen vrouwen simpele informatie in over hun wekelijkse omzet, waar de vraag ligt, welke financiële middelen er beschikbaar zijn en hoeveel winst er is gemaakt. Er zijn circa 300 van deze groepen actief in Malawi, Oeganda, Kenia, Zimbabwe en Tanzania. Het gaat dus in totaal om 7.000 vrouwen die data inzetten om elkaar te helpen. Een prachtig voorbeeld als je het mij vraagt. De vrouwen kunnen zo achterhalen welke producten het goed doen in bepaalde regio’s. Bovendien kunnen ze nieuwe kansen en markten identificeren, zoals regio’s waar nog niemand vis verkoopt. Het oorspronkelijke doel was om drie dollar per dag te verdienen, maar door deze gegevensuitwisseling weten de vrouwen gemiddeld vijf tot zeven dollar per dag binnen te halen. Het is moeilijk om ons voor te stellen dat het bedrag dat wij dagelijks aan een kop koffie of een broodje besteden in Afrika zoveel impact teweeg brengt. Maar voor deze vrouwen en hun gezinnen betekent dit het verschil tussen bittere armoede en een betere positie in het leven."

Data: oplossing voor waterschaarste
Ook vanuit een milieuoogpunt kan data de wereld aanzienlijk verbeteren. Zo ondertekende het Clinton Global Initiative recentelijk een meerjarige intentieverklaring om oplossingen te identificeren rondom de beschikbaarheid en kwaliteit van water. Björk zegt hierover: "Het Clinton Global Initiative (CGI) is ontstaan vanuit een bijzonder partnership met meerdere partijen. Zo heeft CGI haar krachten gebundeld met Twitter, Circle of Blue, Qlik, Columbia Water Center, de Universiteit van Californië en het Pacific Institute. Het doel is om data uit ongelijksoortige gegevensbronnen te verenigen om zo de beschikbare hoeveelheid grondwater en gerelateerde waterstromen in kaart te brengen. Door het samenbrengen van beleidsmakers, bedrijven en particulieren is het mogelijk om wetenschappelijke en technische informatie op toegankelijke wijze op te vragen en visualiseren. En als we werkelijk op zoek zijn naar ideeën, kunnen we zelfs een beroep doen op de input van burgers. Zij bevinden zich immers het dichtst bij de problemen. De kans is groot dat zij hebben nagedacht over aspecten waar wetenschappers en academici nog geen rekening mee hebben gehouden. Dit project wordt momenteel uitgevoerd in Californië, het westen van de Verenigde Staten – maar het doel is om dit uiteindelijk op wereldwijde schaal in te zetten."
Björk concludeert: "Deze voorbeelden tonen aan dat data de wereld kan veranderen. Alle voorbeelden die aan bod kwamen, begonnen met het samenbrengen van ideeën, mensen en data. Grote en kleine ideeën kunnen vorm krijgen zodra ze met mensen en data worden gecombineerd. Sommige projecten beginnen met grootse ideeën, en andere initiatieven weer met simpele ideeën die een steeds grotere kring in het water maken. Maar hoe klein of groot het idee ook is, er lijkt geen einde te komen aan de mogelijkheden."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Datacenters zijn het nieuwe fundament van de economie'
 Tien trends voor nieuwe energierealiteit
 Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
 Transparantie over dataprivacy leidt tot meer vertrouwen
 
 
reacties
 
Streuer  |   | 
25-10-2016
 | 
08:13 uur
Hallo heb een idee om Afrika weer groen te maken en wat aan de waterstand te doen van de hele wereld. Waar zou ik het beste naar toe kunnen om draagkracht te vinden?
Medisch koerier  |   | 
24-03-2021
 | 
09:22 uur
Altijd interessant om over datagebruik bij medische transporten te lezen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10