zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Concurrentievoordelen voor bedrijven door 'het sluiten van de cirkel'

13 mei 2016 - Het creëren van waarde door het retourneren van producten en het hergebruik van producten, onderdelen en materialen krijgt steeds meer aandacht in het bedrijfsleven en de maatschappij. Niet alleen vanwege een positief effect op duurzaamheid, maatschappij en milieu, maar ook omdat het ondernemingen economische voordelen op kan leveren ten opzichte van de concurrentie.

Promovenda Maren Schenkel onderzoekt in haar proefschrift 'Value Creation in Closed Loop Supply Chains' wat 'waarde' betekent in deze context, hoe waarde zich manifesteert in de CLSC's, welke factoren waardecreatie kunnen vergroten en wat bedrijven ervan weerhoudt waarde te creëren. Schenkel verdedigt haar proefschrift op vrijdag 13 mei 2016 vanaf 13.30 uur bij de faculteit Management, Science & Technology aan de Open Universiteit.



Closed Loop Supply Chains
Wat is nu eigenlijk een Closed Loop Supply Chain, ofwel CLSC? Een CLSC wordt gedefinieerd als de traditionele voorwaartse keten die geïntegreerd wordt met een 'retourenketen'. Deze retourenketen omvat alle activiteiten rondom het verzamelen, sorteren, testen en opknappen van gebruikte en geretourneerde producten en onderdelen. Maar hoe kun je 'waarde' nu precies benoemen in deze context, en hoe manifesteert de waarde zich in een CLSC? Of anders gezegd: Hoe wordt waarde gecreëerd in Closed Loop Supply Chains?

Literatuuranalyse
Ondanks dat er veel aandacht besteed wordt aan deze materie, ontbreekt in de vakliteratuur een precies raamwerk dat waardecreatie met het hergebruiken van producten, onderdelen en materialen verder uitwerkt. Om een goed overzicht te krijgen van de literatuur hebben we voor dit proefschrift 144 gepubliceerde artikelen over CLSC, groeneketen management en retourenketen management systematisch geanalyseerd met betrekking tot waardecreatie. Vier verschillende waardetypes worden verder uitgewerkt: economische waarde, milieu- en maatschappelijke waarde, klantwaarde en informatieve waarde. Elk type waarde heeft verschillende manifestaties die ook met elkaar verbonden kunnen worden. Conclusie is dat CLSC management veel meer betekent dan alleen een duurzaam ketenbeheer.

Waardeverhogende concepten
In de literatuuranalyse vond Maren Schenkel ook enkele concepten die de waardecreatie in CLSC's kunnen verhogen. Deze concepten kunnen worden gerelateerd aan IT-oplossingen, productontwerp, klantenservice en samenwerking binnen de keten. De diverse concepten tonen dat bedrijfsbrede strategische thema's bij CLSC management van belang zijn. Om waarde te kunnen creëren in de CLSC moeten dus strategieën worden ontwikkeld die de verschillende processen en activiteiten rondom CLSC's coördineren, met als doel de waardecreatie door CLSC management te verhogen. Door uiteindelijk de 'cirkel te sluiten' kunnen ondernemingen concurrentievoordelen voor zichzelf creëren.

Subvragen
De algemene onderzoeksvraag Hoe wordt waarde gecreëerd in Closed Loop Supply Chains? is in het proefschrift opgesplitst in een viertal subvragen: Hoe manifesteert waarde zich in de CLSC's? Hoe en voor welke stakeholders wordt in de huidige CLSC's waarde gecreëerd? Wat zijn obstakels voor waardecreatie? Hoe wordt integraal waarde gecreëerd in CLSC's? Deze subvragen worden in de resterende hoofdstukken van het proefschrift uitgediept d.m.v. case study onderzoek bij internationale bedrijven.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voedingssector vindt communicatie over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk
  Kwaliteit duurzame keurmerken belangrijker dan kwantiteit
  Oplossingen die zorgen dat in 2035 alle nieuw auto’s uitstootloos zullen zijn
 Consument let meer op duurzaamheid bij aankopen
 
 
reacties
 
Frans  |   | 
19-05-2016
 | 
10:14 uur
Is dit proefschrift online beschikbaar cq. te koop?
Juist in mijn branche speelt momenteel dit onderwerp (circulaire economie) enorm en worden nieuwe businessmodellen onderzocht.
Lijkt me interessant om dit proefschrift te lezen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10