zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bescheiden stijging en daling Technische Consumentengoederen

17 augustus 2016 - De markt voor Technical Consumer Goods (TCG) liet in Q2 2016 een bescheiden stijging zien van 2,1  procent ten opzichte van Q2 2015. Een daling met dubbele cijfers werd genoteerd bij de sector Office Equipment en Consumables. Consumenten Elektronica en Foto lieten een kleine daling zien. Alle andere sectoren lieten, hoewel gering, een groei zien.

Dat blijkt uit de GfK TEMAX(r) rapporten.



Consumenten Elektronica
In het tweede kwartaal van 2016 liet de markt voor Consumenten Elektronica een daling zien in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2015. De omzet van 343,1 miljoen euro vertegenwoordigt een daling van 2,3 procent.
De daling in de CE markt komt voor rekening van de resultaten binnen de categorieën audio home systems, car navigation en video game consoles.Panel TV's - de grootste categorie binnen deze sector - steeg met 1,1 procent.

Foto
In het tweede kwartaal van 2016 daalde de omzet in de Photo sector met 2,2 procent in vergelijk met Q2 2015. Het segment Digital Still camera's daalde met 3,4 procent terwijl de omzet van verwisselbare lenzen een lichte groei liet zien van 0,6 procent.

Groot Huishoudelijke apparatuur
De markt voor Groot Huishoudelijke apparatuur in Nederland liet, in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015, een significante groei zien van 10,8 procent.
Met uitzondering van vrijstaande fornuizen lieten alle segmenten groei zien. Het merendeel steeg met dubbele cijfers. De productgroep afzuigkappen steeg met 13,2 procent en inbouw fornuizen liet 12,8 procent groei zien.
Wasdrogers stegen met 14,0 procent, dit als gevolg van een regenachtig en koud voorjaar.

Klein Huishoudelijke apparatuur
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2015 liet de markt van Klein Huishoudelijke apparatuur in het tweede kwartaal van 2016 een groei zien van 4,6 procent.
Verkopen van frituurpannen, mondverzorging, food preparation, koffiezetters en stofzuigers droegen bij aan deze groei.
Echter, er zijn dalingen genoteerd bij de productgroepen scheerapparaten en fruitpersers.

IT
In de IT sector liet het tweede kwartaal van 2016, in vergelijk met dezelfde periode van 2015, een lichte stijging zien van 2,0 procent. Traditionele PC's - het tweede grote segment in deze sector - liet een daling zien. Tevens lieten de segmenten laptops en tablets een bescheiden daling zien met achtereenvolgens 1,2 procent en 2,3 procent. Andere productgroepen, zoals toetsenborden, netwerk camera's en monitoren, lieten dubbele groeicijfers zien.

Telecom
In het tweede kwartaal van 2016 steeg de Telecom sector in Nederland met 3,3 procent in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015. De productgroepen core wearables en headsets lieten de meeste groei zien met achtereenvolgens 140 procent en 29,3 procent.
De grootste productgroep binnen Telecom, - smart - en mobiele telefoons - lijkt te stabiliseren met een groei van 2,5 procent.

Office Equipment en Consumables
In het tweede kwartaal van 2016 liet de omzet in de OE sector een daling zien van 14,2  procent in vergelijk met dezelfde periode in 2015. Dit is de grootst dalende sector binnen de TCG markt in Q2 2016.
Multifunctional devices (MFD's) lieten de kleinste daling zien van 1,4  procent en laser toner cartrigdes de grootste daling met 21,4  procent in vergelijk met Q2 2015.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven te afhankelijk van binnenlandse consumenten bestedingen
 Consument is klaar voor social commerce
 Europese consument onzeker over economische ontwikkeling
 Nederlander bezuinigt het meest op boodschappen in 2016
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10