zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese consument onzeker over economische ontwikkeling

21 april 2016 -  De oorlog in Syrië als aanhoudende oorzaak voor de vluchtelingencrisis, de terreurdreiging in Europa, het mogelijke uittreden van Groot-Brittannië uit de EU alsmede de aanhoudende recessie in landen als China, Brazilië, Rusland verzwakten het consumentenklimaat en vooral de conjunctuur- en inkomensverwachting van de Europese consumenten in het eerste kwartaal.

Het consumentenklimaat voor de EU28 is van december 2015 tot maart 2016 met 3,2 punten gedaald tot negen  punten. Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in vijftien Europese landen.



Diverse thema's
In het eerste kwartaal draaiden de discussies in de media en onder de mensen om veel verschillende thema's. Hoewel de Islamitische Staat veroverd territorium verloor, is het einde van de oorlog nog niet in zicht voor Syrië. De oorzaak voor de grote vluchtelingenstroom blijft dus nog bestaan. Eerst stroomden de mensen ongehinderd door naar Midden- en West-Europa, tot de landen van de Visegrád-groep begin maart besloten om hun landsgrenzen en daarmee de Balkanroute te sluiten. Als gevolg werd de vluchtelingenstroom die door Europa trok, afgebroken.
De hulpzoekende mensen werden vervolgens opgestuwd in opvangkampen in Griekenland, vooral in Idomeni aan de Macedonische grens, wat daar leidde tot onhoudbare toestanden. In Frankrijk ontruimden soldaten in
opdracht van de staat het illegale vluchtelingenkamp in Calais - de ‘jungle’. Daar kampeerden mensen die naar Groot-Brittannië verder wilden reizen. Ondertussen gingen de discussies ook in de politiek verder. Hoe zou de hoeveelheid vluchtelingen in Europa worden opgenomen, en evenredig over de deelstaten verdeeld kunnen worden?

Terreurdreiging
Zoals medio maart bij de aanslagen in Brussel bleek, was ook in de eerste drie maanden van het jaar de terreurdreiging in Europa nog steeds bijzonder hoog. De explosies in België vonden echter plaats nadat de ge-gevens in maart over het consumentenklimaat waren verzameld, en hebben daarom geen invloed gehad op in de resultaten.
Vooral in Groot-Brittannië werpt het referendum in juni over een eventueel uittreden van het land uit de Europese Unie haar schaduw vooruit. Veel economische experts, maar ook veel Britse consumenten rekenen op sterk negatieve economische gevolgen als het komt tot de zogenoemde Brexit.

Exportvooruitzichten
Bovendien werd in het eerste kwartaal duidelijk, dat de grote NIC-landen zoals China, Brazilië en Rusland zich nog steeds in een conjuncturele fase van zwakte bevinden.
Dat verergert de exportvooruitzichten van de Europese economie dat de conjunctuur negatief kan beïnvloeden. Deze vele verschillende thema's hebben geleid tot een duidelijke onzekerheid van de Europese consumenten.
Vooral de conjunctuurverwachting in alle betrokken landen daalde aanzienlijk sinds december. In Griekenland bijvoorbeeld viel ze terug tot hetzelfde niveau als in de moeilijkste tijden van de schuldencrisis. Het verzwakken van de
conjunctuurverwachting had zijn uitwerking op de inkomensverwachting van de mensen. Ze moest in de meeste landen eveneens zeer duidelijk verliezen incasseren. Het GfK consumentenklimaat voor de EU28 is in het eerste kwartaal eveneens duidelijk gedaald - van 12,2 punten in december tot negen punten in maart.

Ook in Nederland negatieve verwachtingen ondanks positieve economische cijfers
De conjunctuurverwachting in Nederland is in het eerste kwartaal duidelijk verzwakt. In maart lag ze op -4,1 punten en daarmee onder het jarenlange gemiddelde van nul punten. In december gaf ze nog 19,5 punten aan, precies een jaar geleden in maart 2015 zelfs 28,1 punten.
De indicator weerspiegelt daardoor momenteel niet de daadwerkelijke economische toestand van het land. Het bruto nationaal product groeide in de afgelopen kwartalen tussen 2,5 procent en 1,6 procent in vergelijking met dit kwartaal vorig jaar. De Nederlandse consumenten zijn nog pessimistischer over hun inkomen in de toekomst. De inkomensverwachting lag in maart op -14,7 punten. Dat is een daling van bijna dertien punten sinds december. In vergelijking met maart 2015 is de indicator echter slechts met een punt gedaald.
In contrast daarmee registreert de koopneiging een duidelijk beter niveau. Zo lag de indicator in maart op 13,1 punten. Dat is wel een achteruitgang van 4,4 punten sinds december, maar ook een stijging van 12,1 punten in vergelijking met de waarde in maart vorig jaar.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland 'hotspot voor circulaire economie'
 Duurzame bedrijfsvoering heeft de toekomst
 Minder verkeer terwijl economie en arbeidsmarkt langzaam aantrekken
 CEO's zien vertraging groei wereldeconomie in 2016
 
 
reacties
 
avankalsbeek  |   | 
25-04-2016
 | 
08:53 uur
Ik denk niet dat alleen de europese consument onzeker is over de ontwikkeling van de economische ontwikkeling. IK denk dat ook veel leveranciers en toeleveranciers zich hele grote zorgen maken. Lees de artikelen maar eens over de vele te koop staande bulk transportschepen die te koop zijn voor enkele euro's of te huur staan voor een schijntje per dag het huren van een Ferrari is duurder per dag. Dat zet toch aan tot nadenken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10