zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven te afhankelijk van binnenlandse consumenten bestedingen

14 juli 2016 - Wereldwijd onderzoek van Grant Thornton onder bedrijven uit 36 economieën onthult een verhoging van het aantal bedrijven wereldwijd dat een hogere omzet verwacht in de komende twaalf maanden. Echter de groeiverwachting van de wereldwijde export blijft achter, wat aangeeft dat de inkomsten afhankelijk zijn van de binnenlandse koopkracht.
 

Deze koopkracht staat onder druk door toegenomen politieke instabiliteit, een herstellende olieprijs en steeds minder plannen van bedrijven om een loonsverhoging te bieden. Echter het laatste International Business Report (IBR) wijst ook uit dat het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten een grote beperking is voor veel bedrijven, het bevriezen van de lonen kan dan ook niet lang duren.



 
​Verhoogde omzetverwachting

De IBR laat zien dat bedrijven wereldwijd een verhoogde verwachting rapporteren over Q2-2016 voor hun omzet (46 procent, +elf p), de verkoopprijzen (21 procent, + vier p) en de winstgevendheid (36 procent, + zes p) voor de komende twaalf  maanden. Echter, de exportplannen volgen niet ditzelfde traject. De verwachte groei in de wereldwijde export blijft achter (vijftien procent, +twee p), met name in Latijns-Amerika (achttien procent, +een p), Noord-Amerika (negen procent, +negentien) en de Europese Unie (twintig procent, - twee pp). Tegelijkertijd zijn de wereldwijde verwachtingen voor loonsverhogingen bovenop de inflatie dit kwartaal gedaald (vijftien procent, -vier p), dit is wederom vooral merkbaar binnen Latijns-Amerika (zes procent, -zes p), Noord-Amerika (negentien procent, -een p) en de EU (zestien procent, -negen p).

Marcel Welsink, CFO bij Grant Thornton in Nederland: "Over veel regio's blijkt er een discrepantie te zijn tussen de omzetverwachtingen en export plannen. Vooral in Europa en Noord- en Latijns-Amerika blijven de export verwachtingen tegenvallen. Hierdoor lijken bedrijven voor het realiseren van groei teveel afhankelijk van de binnenlandse koopkracht van de consument."

​Prachtige situatie

"Onlangs hebben in het bijzonder de consumenten in ontwikkelde economieën geprofiteerd van de lage energieprijzen, een sterke valuta en een lage inflatie. Maar het achterblijven van de groei in lonen, de herstellende olieprijs en het onzekere politieke klimaat, vooral door de uitkomst van het referendum in het Verenigd Koninkrijk om de EU te verlaten, kunnen het consumenten vertrouwen in potentie beïnvloeden het komende jaar.

Dit is een precaire situatie voor het bedrijfsleven. De binnenlandse vraag kan de inkomsten maar zo ver stimuleren; in de wereld van vandaag is de overzeese handel van cruciaal belang om verdere groei te stimuleren. Met deze week naar verwachting nog een ronde van besprekingen over een EU-VS- handelsakkoord, is het van belang dat deals zoals deze het makkelijker maken voor bedrijven om internationaal te kopen en te verkopen. Anders richten ondernemingen zich teveel op de binnenlandse markt en worden zij hier teveel van afhankelijk, wat hun duurzaamheid en groei op de lange termijn in gevaar kan brengen."

De IBR laat ook zien dat een tekort aan geschoolde werknemers de grootste beperking blijft voor bedrijven wereldwijd bij het realiseren van groei (30 procent, + twee pp ). Landen in de ontwikkelde Azië-Pacific (APAC) regio en het Verenigd Koninkrijk zijn met name bezorgd over een tekort aan vaardigheden (respectievelijk 59 procent, + vijftien pp en 34procent, + acht pp).

Deze bevindingen komen te midden van een nieuwe periode van onzekerheid als gevolg van het besluit van het Verenigd Koninkrijk om de Europese Unie te verlaten.

Impact Brexit

Marcel Welsink voegt toe: "De uiteindelijke impact van de Brexit stemming voor het wereldwijde bedrijfsleven is nog onbekend. Hoewel er op korte termijn onzekerheid is en volatiliteit van de markt, nemen de centrale banken maatregelen om de monetaire en fiscale stabiliteit te ondersteunen. Onze member firms zijn in gesprek met hun klanten over een kalme en weloverwogen benadering en we bewaken de voortgang van het exit-proces. Er is nog niet voldoende bekend om iedereen te informeren over de grootste beslissing die bedrijven met Europese activiteiten raakt.

Wanneer je nadenkt over de kansen en bedreigingen van een Brexit, over het maken van plannen om waarde te creëren en te beschermen, adviseer ik bedrijven om te overwegen wat de korte, middellange en lange termijn gevolgen zijn voor issues, zoals mensen en talent, export en import en de voorwaarden van toegang tot de interne markt, handelsnormen en regelgeving, strategische ambities, financiering, risico's, operaties en bescherming van investeringen. Dit helpt te beschermen tegen onverwachte omstandigheden die op lange termijn groeivooruitzichten kunnen ontsporen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 PwC: digitale bestedingen overstijgen niet-digitale bestedingen in 2017
 Totale bestedingen non-food markten stabiel
 Markt Smartphones en Huishoudelijke apparaten groeit
 Positieve trend bestedingen buitenlandse consumenten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10