zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Websites steeds beter bereikbaar via live chat

8 juni 2016 -  73 procent van de websites is overdag via live chat bereikbaar tegenover 63 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van LiveChat Pro onder 135 Nederlandse websites naar de beschikbaarheid van live chat. Dit is het derde jaar dat dit onderzoek uitgevoerd wordt.

Deze websites, variërend van webshops en online reisbureaus tot bedrijfswebsites uit verschillende branches, boden in die periode hun bezoekers allemaal live chat aan. Uit dit onderzoek bleek dat bij 27 procent van de websites live chat overdag offline was, terwijl er wel live chat functionaliteit op de sites aangeboden werd. Vorig jaar lag dit percentage nog op 37 procent, en het jaar daarvoor op 42 procent.


Van de onderzochte sites was 70 procent ’s avonds niet via de live chat bereikbaar, terwijl in het weekend 72 procent onbereikbaar was.

Minder lang wachten
Ook is er een verbetering te zien in de responstijd. Gemiddeld duurde het 41 seconden voordat er met een medewerker gechat kon worden, terwijl de bezoeker vorig jaar gemiddeld na 51 seconden geholpen werd. Toch zijn er nog veel bedrijven die traag reageren. De gemiddelde internetter is ongeduldig en is bereid om hooguit 30 seconden te wachten. 58 procent van bedrijven met wie de onderzoekers gechat hebben voldeed niet aan deze verwachting. Bij zeven van de 135 onderzochte websites was er zelfs na vijf minuten nog steeds geen respons, ondanks dat de chatsessie begonnen was.
"Het is het derde jaar op een rij dat wij dit onderzoek uitvoeren, ook onder bedrijven die in de voorgaande jaren onderzocht zijn. Wij zijn blij om te zien dat bedrijven dit kanaal steeds professioneler aanpakken. Enerzijds komt dit doordat ze intern meer personeelscapaciteit aan live chat toewijzen, maar anderzijds ook doordat ze steeds meer dit contactkanaal uitbesteden aan bedrijven die managed live chat diensten leveren," aldus Anthony Carter, directeur van LiveChat Pro.

Webwinkels scoren slecht
De best presterende branche was zoals vorig jaar de ICT. Ook dit jaar doen ze het goed, althans als het gaat om de responssnelheid. ICT bedrijven reageren gemiddeld binnen 30 seconden op een chat van een bezoeker.
Opvallend is dat de detailhandel het zo slecht doet. ’s Avonds en in het weekend zijn ze bijna niet bereikbaar (85 procent resp. 77 procent van de webwinkels is ‘s avonds en in het weekend onbereikbaar). "Veel mensen zitten ’s avonds achter hun laptop of tablet en kunnen met vragen zitten tijdens het kopen van een product of willen vragen stellen over hun geplaatste bestelling. Je zou denken dat webwinkels juist dan via live chat bereikbaar zouden moeten zijn voor hun klanten," aldus Carter.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 Organisaties: investeer in digitale klantinteractie of mis de boot
 Chatmedewerker webwinkel scoort een 6,2 op Nederlands
 Datamanagement onderschat onderdeel van multichannelstrategie
 
 
reacties
 
Nikko  |   | 
8-06-2016
 | 
15:36 uur
Het komt regelmatig voor dat je in de wacht wordt gezet. De reactietijd blijft belangrijk, ook bij live chat. Zo heb ik ooit 10 minuten moeten wachten, en toen viel de browser uit.
peter zzp-boekhouder  |   | 
12-06-2016
 | 
10:55 uur
Live chat kan en is veelal een uitstekend communicatiemiddel, bellen naar veel bedrijven kost je 5-10 minuten aan wachttijd. Mits de caht wordt bediend heel mooi, er zijn ook sites waar de chat wel is geinstalleerd, maar waar geen response komt, dan wekt het eerder tegen je

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10