zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

DDMA: 'Bedrijfsleven, start nu met voorbereidingen op nieuwe privacywet'

12 mei 2016 - In mei 2018 vervangt de nieuwe Europese privacywet de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. De nieuwe privacywet verplicht bedrijven die meer dan 250 werknemers hebben een privacy-administratie bij te houden en bedrijven die op grote schaal data verwerken een speciale data protection officer aan te stellen.

Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA roept het bedrijfsleven daarom op nu te starten met voorbereidingen. "Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar deze wet heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag."


 
Meer plichten voor bedrijven, meer rechten voor consumenten
De grootste verandering van de Europese privacyverordening (officiële naam: General Data Protection Regulation, GDPR) voor het bedrijfsleven is de zwaardere documentatieplicht. Bedrijven die meer dan 250 medewerkers in dienst hebben of op grote schaal persoonsgegevens verwerken moeten een privacy-administratie gaan bijhouden. Welke data wordt er verzameld, via welke bronnen, met welke systemen, hoe zijn die systemen beveiligd en wie kunnen erbij? Ook worden deze bedrijven verplicht een speciale privacymedewerker of data protection officer aan te stellen. Deze ziet toe op de omgang met gegevens en controleert of de organisatie voldoet aan wet en regelgeving. Bovendien krijgen consumenten door de wet meer controle over hun eigen gegevens. Naast het recht om vergeten te worden, is het makkelijker om gegevens te laten verwijderen of mee te nemen naar een andere dienst.
 
Privacy in de boardroom
Eerder werd al bekend dat voor schending van de privacywet boetes tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet kunnen worden opgelegd. DDMA-directeur Diana Janssen: "Privacy is nu een serieus bedrijfsrisico. Bescherming van persoonsgegevens is een thema waar directies niet meer om heen kunnen. In een wereld met zoveel consumentengegevens in omloop is dat ontzettend belangrijk. Elke organisatie heeft een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken. Ik zie gelukkig dat dit al steeds vaker gebeurt."
 
Start nu met voorbereidingen
Hoewel Nederlandse bedrijven privacy al steeds serieuzer nemen, vergt de nieuwe wet nog veel voorbereiding. De DDMA-directeur roept organisaties op daar zo snel mogelijk mee te beginnen. "Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar gaat sneller voorbij dan je denkt. We hebben al vaker gezien dat bedrijven pas op het laatste moment wakker werden, zoals bij de cookiewet in 2012. De nieuwe privacywet vraagt nog een stuk meer van bedrijven. Vooral de verzwaarde documentatieverplichting heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag. De hoge boete zou genoeg reden moeten zijn."
 
In aanloop naar 2018 informeert DDMA op verschillende manieren de sector over de nieuwe wetgeving en de gevolgen voor het bedrijfsleven en helpt ze organisaties zich voor te bereiden. Binnenkort presenteert de brancheorganisatie bovendien een groot onderzoek naar de privacybeleving van Nederlandse consumenten.
 
Lees ook: De grootste misvattingen over de nieuwe Europese privacywet.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
 Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
 Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe privacywet zorgt voor gelijk speelveld voor bedrijven in Europa
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 Europese privacytoezichthouders publiceren opinie over mobiele apps
 Branche-overschrijdende zorgen over dataprivacy en online veiligheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing [ebook]
In het ebook ‘Verbeter in 10 stappen je email marketing’ van Spotler ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Benieuwd?
Download het ebook
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ergonomisch werken is gezond werken
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Nooit meer een ‘Blue Monday’!
Outplacement vaker succesvol, niet voor oudere medewerkers
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
36 procent van de werknemers komt niet los van het werk
Betere werksfeer vermindert werkstress
Arnoud van Vliet verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2019
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Stoomcursus ‘nieuwe IT-ontwikkelingen’ toont directies waar winst te behalen valt
Vandaag Filevrije Dag
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
meer top 10