zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe privacywet zorgt voor gelijk speelveld voor bedrijven in Europa

18 december 2015 - Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers hebben op 15 december overeenstemming bereikt over de nieuwe Europese privacywet. De wet wordt in januari formeel goedgekeurd en gaat in vanaf 2018.

DDMA, brancheorganisatie voor data-driven marketing, is positief. Directeur Diana Janssen: "We zijn blij dat er een akkoord is over zo’n fundamenteel pakket regels."



Gelijk speelveld
Op dit moment zijn er in de Europese Unie 28 verschillende regelgevingen op het gebied van privacy. Het nieuwe akkoord zorgt voor één set privacyregels die voor alle leden gelden. Volgens Jan Phillip Albrecht, onderhandelaar van het Europees Parlement, betekent dit minder bureaucreatie en zorgt het voor een gelijk speelveld op de Europese markt. Dat is volgens Diana Janssen erg belangrijk: "Onze inzet is altijd geweest: gelijke monniken, gelijke kappen. Hoe het in de praktijk zal werken is nog niet duidelijk, maar dat de regels nu gelden voor alle organisaties die gebruikmaken van gegevens van Europese burgers is voor een klein land als Nederland cruciaal. Onze bedrijven zijn zo beter in staat om te concurreren."
Janssen benadrukt daarbij het belang van openheid door bedrijven over de manier waarop zij persoonlijke gegevens inzetten. "Consumenten moeten weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed op uit kunnen oefenen op dit proces. Het is ongelooflijk belangrijk dat dit duidelijk is."

Privacy in de boardroom van bedrijven
De DDMA-directeur vindt dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat privacy compliance een onderwerp wordt voor de boardroom. "Met een boete van maximaal vier procent van uw wereldwijde omzet is privacy compliance een serieus bedrijfsrisico geworden. Dat is een goede ontwikkeling. De digitale economie is gebaseerd vertrouwen en respect voor privacy is daarbij van groot belang. Daar moet op het hoogste niveau in een organisatie over beslist worden."

Twee jaar voorbereidingstijd
Na de formele goedkeuring in januari hebben bedrijven twee jaar en twintig dagen om zich voor te bereiden en de nieuwe regels te implementeren. Janssen: "We starten in 2016 met een uitgebreid voorlichtingstraject. Bovendien hebben wij nu al een privacy- en securitycheck die bedrijven helpt bij het opstellen en uitvoeren van hun privacy- en databeveiligingsbeleid."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Er zijn alternatieven voor Safe Harbor
 Ingewikkelde privacyregelgeving belemmert economische vooruitgang
 Beveiliging, gebruiksvriendelijkheid en privacy grootste redenen voor bezorgdheid
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10