zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwen maken zich meer zorgen over hun financiële toekomst dan mannen

21 april 2016 - Vrouwen maken zich meer zorgen over hun financiële toekomst dan mannen. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek van BlackRock onder 31.000 mensen in twintig landen. Bijna 60 procent van de vrouwen maakt zich momenteel druk over de almaar stijgende ziektekostenverzekeringspremies, het dure levensonderhoud (50 procent) en veranderingen in de sociale zekerheid en AOW (47 procent).

Mannen hebben ook oog voor risico's die hun financiële toekomst zouden kunnen bedreigen, maar maken zich er minder zorgen om.



Sparen belangrijk
Nederlanders vinden sparen in het algemeen (44 procent) belangrijker dan sparen of beleggen voor een comfortabel pensioen (twintig procent). Nederlanders sparen dan ook het meest van alle Europeanen (78 procent). Het aflossen van de hypotheek wordt in ons land na het aanleggen van een buffer als absolute financiële prioriteit gezien. In de rest van Europa is de opbouw van pensioen het belangrijkste spaar- of beleggingsdoel. Nederland heeft het laagste percentage (27 procent) beleggers ter wereld.

Weerzin tegen beleggen
Slechts zestien procent van de vrouwen heeft zowel spaargeld als beleggingen. "Nederlanders hebben nou eenmaal een ingebakken weerzin tegen het risico om geld te verliezen en vinden vrij opneembaar geld een veiliger gevoel geven dan beleggingen. Slechts zes procent van de Nederlandse vrouwen geeft aan verstand te hebben van beleggen en durft zelf beslissingen op dat gebied te nemen. Dat is heel weinig, onder Europese vrouwen ligt dat gemiddeld op 39 procent," zegt Bob Hendriks, hoofd Retail Nederlands & Scandinavië van BlackRock. "Het zou absoluut geen kwaad kunnen als Nederlandse vrouwen sterker in hun schoenen zouden staan als het gaat om beleggen en zich meer zouden bezighouden met financiële planning." Ter vergelijking: 33 procent van de Nederlandse mannen denkt verstand te hebben van beleggen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Steeds meer onzekerheid over pensioenen
 Vrouwen onzekerder over financiële toekomst
 Toekomstige pensioenkortingen steeds reëler scenario
 Goede voornemens: Nederlanders willen financieel voorbereid zijn op de toekomst
 
 
reacties
 
Carmen Nettekoven  |   | 
22-04-2016
 | 
10:29 uur
En zo is het ook echt! Mijn man denkt niet zo zeer na over de toekomst, daar waar ik mijn zuur verdiende geld op de bank zet. Ik vind inderdaad dat vrouwen meer en serieuzer nadenken over hun financiele toekomst. Wanneer je kijkt naar de economie en de alsmaar duurder wordende kosten dan dunkt mij dat enige zorg over de toekomst terecht is. Niets is meer zeker tegenwoordig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10