zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Panama Papers waarschuwing én zegen voor commissarissen

12 april 2016 - Het rondwarende Panama Papers spook is wat de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD) betreft, tegelijkertijd een waarschuwing als een zegen voor commissarissen. Naast de zakelijke Due Dilligence die je als kandidaat commissaris moet maken van het bedrijf waar ukandidaat bent, komt daar nu de persoonlijke Due Dilligence bij.

Kan ik een PR storm doorstaan in deze  transparante wereld? Het 'bijbaantjes imago' als commissaris past niet meer bij deze ontwikkelingen. Het is een vak geworden waarin transparantie en professionalisering voorop staan. 



Bestuurdersaansprakelijkheid
Dat bestuurdersaansprakelijkheid op de eerste plaats staat bij menig commissaris, mag niemand verbazen in het licht van alle recente ontwikkelingen. De hoeveelheid tijd en inzet die nodig is om als commissaris, samen met collega commissarissen, de eindverantwoordelijk te dragen van vaak complexe processen is niet gering, zo meent de NCD: "Commissaris zijn wordt nog wel eens neergezet als riant betaalde 'bijbaan', maar dat gaat al lang niet meer op. Het is een vak waar u tijd in moet steken en u moet kunnen inspelen op relevante ontwikkelingen".

Transparantie
Transparantie is volgens de NCD aan de orde van de dag en als commissaris betekent dat ook dat gedrag, ook uit het verleden, wel degelijk een rol kan spelen bij de maatschappelijke beoordeling daarvan.
"Juist wat er nu speelt bij de Panama Papers is een wake-up call als het gaat om reputatieschade voor het betrokken bedrijf en voor de commissaris. Bij de aanvaarding van een commissariaat zal dus ook een persoonlijke Due Dilligence moeten plaatsvinden waarbij de kandidaat commissaris mogelijke reputatieschade meeneemt in zijn of haar beoordeling om de benoeming wel of niet te aanvaarden. Dat het bedrijf dat doet, spreekt vanzelf. Preventieve transparantie dus", stelt de NCD.
Wat de NCD betreft is het een zegen dat er zoveel aandacht is gericht op commissarissen: "Hoe vreemd het ook klinkt, het maakt duidelijk dat commissaris zijn geen sinecure is. De verantwoordelijkheid die aan dat vak is gekoppeld vraagt om hoge eisen, in alle opzichten. Bij de NCD noemen we dat de plicht tot ‘Feetback’. Als commissaris moet u regelmatig voor de spiegel gaan staan, een stapje terug doen en uzelf afvragen of u nog wel aan die eisen voldoet. Zo niet, moet u daar consequenties aan verbinden. Dan kunt u maar beter zelf de beslissing nemen, voordat iemand anders die voor u  neemt."

De NCD heeft met het oog op deze ontwikkelingen een Governance Dynamics programma ontwikkeld, waarin het kwetsbaarheidsvermogen van de commissaris centraal staat. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf verbeterpunten voor de herziene Corporate Governance Code
 Leiderschap: vrouwen meer Future Proof dan mannen?
 Commissaris moet van Toezicht naar Meerzicht
 'Commissarissen worden onderbetaald'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10