zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Assistant wint van secretaresse: van onzichtbaar naar onmisbaar

17 maart 2016 - De opmars van Virtual Assistants (VA), de veranderingen van organisatiestructuren en de nieuwe generatie managers zijn ontwikkelingen die zorgen voor de snelle dood van het secretaressevak. Hoe kijkt de moderne Assistant naar deze bedreigingen en hoe kan ze deze weerstaan?

Assistant2 heeft onderzoek gedaan naar de bedreigingen voor het vak onder ruim 2.000 Assistants. Uit dit onderzoek blijkt dat het merendeel van de ondervraagden zich geen zorgen maakt over consequenties van de vergaande digitalisatie zoals de opmars van Virtual Assistants . Deze assistants-op-afstand nemen routinehandelingen en planningstaken over en slokken zo de rol van de traditionele secretaresse op, maar niet de rol van de moderne Assistant. "Intuïtie en contact is nog steeds de kern van het vak," aldus de Assistants van nu. De computer kan de persoonlijke aandacht en hospitality die de Assistants bieden niet overnemen. "Een robot kan niet aanvoelen waar speciale aandacht wordt vereist," aldus Sandra (Assistant bij Assistant2 met ruim tien jaar ervaring in het vak).


 
Nieuwe Werken
De steeds populairder wordende organisatiestructuur Het Nieuwe Werken (HNW) zou eveneens als bedreiging kunnen worden gezien. Men zou kunnen stellen dat nieuwe communicatiemiddelen taken vervangen en het persoonlijk contact – een van de belangrijkste taken van de Assistant als bemiddelaar – door flexibele werktijden en -plekken lastiger wordt gemaakt. De Assistant anno nu ziet HNW echter niet als een bedreiging, maar als een verandering die mogelijkheden biedt en kansen schept. Zo zijn zij meer in staat zelf taken uit te voeren en keuzes te maken. Uit onderzoek onder de Assistants blijkt zelfs dat het merendeel van de ondervraagden aangeeft dat hun werktijden en -plekken nog niet flexibel genoeg zijn. Hier liggen kansen voor managers en het bedrijfsleven.
 
Empowered
De voornaamste voorwaarde hierbij is dat de Assistant empowered is. De Assistant kan zichzelf alleen onmisbaar maken door daadwerkelijk bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Dit doet de empowered Assistant door zelfstandig complexere taken uit te voeren, mee te denken over inhoudelijke vraagstukken en proactief te werken. Volgens Fons Scheltema, directeur-eigenaar van Assistant2, is ‘dit waar iedere Assistant van nu naartoe moet bewegen’. Het opkrikken van competenties en blijven ontwikkelen is voor de Assistant essentieel om bij te blijven en niet achterover te leunen en onzichtbaar te worden. Wie niet meegaat wordt bedreigd en sterft uiteindelijk een stille dood.

De resultaten van het onderzoek worden op Assistant 2 Day, 21 april (Secretaresse Dag) bekendgemaakt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Verandermanager is de sleutel tot succesvolle digitale transformatie
 Search advertising blijft ongekend populair
 Psychische problemen onderbelicht bij aanvraag arbeidsongeschiktheidsuitkering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Virtuele assistent steeds populairder bij Nederlandse bedrijven
 Traditionele secretaresse op haar retour
 Secretaresse wacht allang niet meer passief op orders
 Crisis of niet: op secretaresse wordt niet bezuinigd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Zo verkort je de reistijd naar je werk
reacties
Search advertising blijft ongekend populair  (2) 
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig (1) 
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s (1) 
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials? (1) 
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering (1) 
De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen (2) 
Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing (1) 
top10
Waarom een bezoek aan de psycholoog niet voldoende is bij een burn-out
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s
Met deze vijf stappen laat u datavisualisatie werken voor uw hele organisatie
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials?
Zes vuistregels om de regie te nemen over uw digitale transformatie
Twintig- tot 45-jarigen meest kwetsbaar voor financiële schokken
Nederlandse werknemers minst geneigd te spijbelen
IT-afdeling vindt het moeilijk om aan hoge verwachtingen van bedrijf te voldoen
meer top 10