zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De grootste irritaties bij internetadvertenties

18 november 2015 - IAB Nederland publiceert het eerste onderzoeksrapport dat de sector volledig inzicht geeft in de motieven en grootste irritaties van consumenten omtrent reclame op internet.  

Cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen. Zo komt uit de twee onderzoeken, uitgevoerd door Mediabrands Marketing Sciences, naar voren dat de Nederlandse consument zich vooral aan internetadvertenties ergert omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ (73 procent) en de advertenties zorgen voor een te trage performance (42 procent). 36 procent installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent).



Whitelisten, betalen of website op zwart?
Ondanks dat men (69 procent) begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32 procent van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is twaalf procent inmiddels gestopt, waardoor op dit moment twintig procent van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23 procent van de adblock-gebruikers ‘whitelist’ websites. Daarmee laat men advertenties van die bewuste websites wel toe. Slechts twee procent van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. Dertien procent wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond. 71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.

Meest irritante advertentie formats
De consument stoort zich vooral aan advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent). Op de vraag hoe storend men bepaalde advertenties vindt gaf een ruime meerderheid aan zich vooral te storen aan Floor Ads (88 procent), Lightbox (85 procent) en Skins (76 procent). Daarnaast vindt 61 procent de non-skippable video ads storend.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiele marketing motor van online advertentiegroei
 Concurrentie op online advertentiemarkten inzichtelijk gemaakt
 Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten
 Zichtbaarheid en sales bepalen succes online reclamecampagne
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10