zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel

15 oktober 2015 - Uit een internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven met name investeren in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden.

Slechts een kleine 40 procent van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Het onderzoek werd uitgevoerd als voorbereiding op een themabijeenkomst van Young PR Professionals van de Worldcom PR Group.



Tekort aan arbeidskrachten
83 procent van de bedrijven met een tekort aan arbeidskrachten zet Employer Branding in. Het gebrek aan medewerkers met specifieke competenties blijkt het hoogst in de IT sector. De respondenten, waaronder  communicatiebureaus (44 procent), bedrijven (33 procent) en journalisten (23 procent), zijn afkomstig uit 13 landen en halen de gewenste skills in huis met social media en online adverteren. Ook carrière-websites en evenementen zijn veelgebruikte tools. Slechts 40 procent focust zich met Employer Branding campagnes ook op het creëren van loyaliteit en het behoud van huidige medewerkers.

Communicatiebureaus 
Slechts 40 procent van de bedrijven schakelt regelmatig communicatiebureaus in bij Employer Branding-vraagstukken. Volgens de bureaus kunnen deze campagnes echter meer opleveren dan enkel het aantrekken van nieuw personeel. "Met de juiste aanpak van de communicatie is het mogelijk een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren en bij te dragen aan medewerkersbetrokkenheid," zegt Serge Beckers, Managing consultant bij Wisse Kommunikatie en partner van de Worldcom PR Group. "Veel bedrijven en organisaties zijn erbij gebaat dat we de communicatie omtrent het werkgeversmerk opnieuw tegen het licht houden en medewerkers activeren als merkambassadeurs."
 
Boegbeelden
Google, Starbucks, Nokia, GE en Prezi worden gezien als boegbeelden voor Employer Branding. Verder toont de survey aan dat journalisten (90 procent) het onderwerp beschouwen als een uiterst actueel thema. Dit onderstreept de mogelijkheden voor bedrijven om verder te denken dan alleen recruitment en in de volle breedte over Employer Branding-inspanningen te communiceren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Er is weer tijd en geld voor talentmanagement
 Studenten starten carrière het liefst bij Shell
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
5G op stoom en cellulaire IoT-implementaties opgevoerd
meer top 10
vacatures
meer vacatures