zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Woning kopen zonder vast contract straks bij meerdere geldverstrekkers mogelijk

7 oktober 2015 - Verschillende geldverstrekkers omarmen het initiatief van Obvion, Randstad en Vereniging Eigen Huis om het kopen van een huis mogelijk te maken voor mensen met een flexibele arbeidsovereenkomst.

Met de perspectiefverklaring wordt gekeken naar inkomenszekerheid in plaats van baanzekerheid bij het krijgen van een hypotheek. Tot voor kort was Obvion de enige geldverstrekker die op die manier een hypotheek verstrekt.


 
Pilot perspectiefverklaring
Eind november doen meerdere geldverstrekkers mee aan de pilot van de perspectiefverklaring. Rabobank, ABN AMRO, Aegon, Florius, ING en SNS Bank sluiten zich aan. Dankzij deze ontwikkeling is het binnenkort voor consumenten mogelijk om bij meerdere geldverstrekkers de perspectiefverklaring voor een hypotheekaanvraag te gebruiken. ‘Dit is goed nieuws en het is ook hoognodig’, zegt Cynthia Tulp, Manager Marketing, Communicatie en Sales van Obvion. "De tijd om te kijken naar een vast dienstverband voor een hypotheek is voorbij. Met de perspectiefverklaring kunnen we meer aansluiten bij de huidige én toekomstige arbeidsmarkt." Na de introductie van de perspectiefverklaring in 2013 hebben Obvion, Randstad en Vereniging Eigen Huis nu het initiatief genomen om met andere geldverstrekkers in gesprek te gaan voor een uitbreiding op de pilot.

Perspectiefverklaring voor iedereen
Het is goed dat de hypotheekbranche mee ontwikkelt met de trend dat steeds meer mensen een flexibel arbeidscontract hebben, zegt Nico Stolwijk, Directeur Vereniging Eigen Huis. Stolwijk: "Het goede aan de perspectiefverklaring is dat er gekeken wordt naar de toekomst, in plaats van het verleden." Tulp vult aan: "Kijken naar perspectief is een betere voorspeller voor inkomenszekerheid voor banken. Wij hopen dat nog meer geldverstrekkers in Nederland zich aansluiten bij ons initiatief. Zodat wonen voor meer mensen bereikbaar wordt." 
 
Over de perspectiefverklaring
In december 2013 introduceerden Obvion, Randstad en Vereniging Eigen Huis de perspectiefverklaring. Inmiddels hebben 27 klanten bij Obvion een hypotheek gekregen op basis van de verklaring. ‘De animo is groot," aldus Alje Kuiper, Directeur Strategie en Innovatie van Randstad. Kuiper: "Inmiddels hebben 167 medewerkers van Randstad, Yacht of Tempo Team een perspectiefverklaring ontvangen waarmee veel huizen inmiddels gekocht zijn." Een van de eerste gegadigde die een huis heeft gekocht mét de perspectiefverklaring is Martin Bron. ‘Half september heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis," vertelt Bron. "Ik liep steeds tegen het feit aan dat ik wel werk, maar geen vast contract had. Dus ook geen werkgeversverklaring kon krijgen om een huis te kopen. Daarom ben ik zo blij met het initiatief van de perspectiefverklaring."
Bij de perspectiefverklaring zijn de vooruitzichten op werk bepalend. "De kern is dat er gekeken wordt naar inkomenszekerheid in plaats van baanzekerheid," zegt Kuiper. "Voor het verkrijgen van een perspectiefverklaring worden opleiding, werkervaring, competenties, functieniveau, flexibiliteit en de arbeidsmarktsituatie in de regio waar de medewerker werkt of woont, meegewogen. Een persoonlijk gesprek met een intercedent van Randstad, Yacht of Tempo Team maakt ook onderdeel van de verklaring. Juist dat maakt de verklaring extra betrouwbaar."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zonnige tendens woningen met zwembad
 Huiseigenaren met restschuld nog niet overal geholpen
 NVM: verlaging hypotheeklimiet naar 90 procent slecht voor woningmarkt
 Vertrouwen woningmarkt stijgt maar is gevoelig voor tegenvallers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
meer top 10