zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nabestaanden ongewenst opgezadeld met digitale nalatenschap

6 oktober 2015 - Ruim 59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er na overlijden met zijn of haar online profielen moet gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van Nuvema.

Opvallend is, dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) wil dat zijn of haar nabestaanden die beslissing nemen. En dat terwijl maar liefst 59 procent helemaal geen social media accounts van overleden familie en vrienden wil beheren. Een groeiend aantal Nederlanders zit er niet op te wachten om na iemands overlijden beslissingen te moeten nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat, of misschien wel dating account.



Data
Nog maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid data aanmaken, die voor altijd online blijft staan en waarmee nabestaanden geconfronteerd worden. Zo heeft 81 procent van de Nederlanders helemaal niets geregeld met betrekking tot zijn of haar digitale nalatenschap. Inmiddels is dan ook bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders al wel eens geconfronteerd met een 'spookaccount': een online profiel van iemand die al overleden is.

Pijnlijk
Emile de Jong, directeur van Nuvema: "Een verjaardagsnotificatie van iemand die overleden is, een vriendschapssuggestie via Facebook of een gepersonaliseerde nieuwsbrief van een forum waar een overledene actief was - het zijn voor nabestaanden pijnlijke momenten als er niets met de profielen gebeurt. Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat we onze sociale nalatenschap graag door nabestaanden laten regelen, maar dat nabestaanden daar juist niet op zitten te wachten. Een moeilijke situatie als je ermee geconfronteerd wordt. In een tijd van rouw moeten nabestaanden hun aandacht verdelen over het regelen van de uitvaart, het op de hoogte stellen van instanties en het verdelen van vermogen en spullen - een zware periode. Daar komt nu ook nog het groeiende aantal digitale-mediaprofielen bij. Het is van belang dat iedereen nadenkt over wat er na het overlijden moet gebeuren en - waar mogelijk - vast voorbereidingen treft."

42 procent wil dat profielen verwijderd worden
Slechts acht procent heeft weleens met iemand gepraat over zijn of haar eigen digitale nalatenschap en nog eens acht procent heeft voor nabestaanden wachtwoorden en gebruikersnamen opgeslagen. Een aantal mensen (twee procent) schakelt een organisatie in om na overlijden zorg te dragen voor zijn of haar online profielen. Ondanks het feit dat nog maar zo weinig mensen iets geregeld hebben, willen veel Nederlanders (maar liefst 42 procent) wel dat hun online profielen verwijderd worden. Slechts acht procent wil dat alles online blijft staan. Vijf procent heeft als wens dat zijn of haar digitale profiel een online gedenkplaats wordt.

Steeds meer nabestaanden ongewenst opgezadeld met digitale profielen
Nuvema voerde in 2011 en 2013 hetzelfde onderzoek uit. In 2013 gaf 65 procent aan nog nooit te hebben nagedacht over zijn of haar digitale nalatenschap. Toen vond 31 procent dat zijn of haar nabestaanden moesten bepalen wat er met digitale profielen moet gebeuren - ten opzichte van dat jaar vond er dus een flinke stijging plaats in 2015 (63 procent).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
 Bijna half miljoen auto’s op winterbanden in hittegolf
 Herstel vacaturetrend zet verder door
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Tien tips voor uw bucketlist
 Nederlanders willen geen eeuwig leven op social media
 Mogelijke meer doden door toenemende werkdruk
 Nabestaanden dupe van baanwisseling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller dan niet-familiebedrijf (1) 
Absoluut of relatief: meten met verschillende maten (1) 
top10
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016
Ondanks COVID-19 hebben MKB’ers nog steeds groeiplannen
Organisaties ervaren meer cyberaanvallen sinds de start van de pandemie
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Cybersecurity: van plan naar executie
Praktische tips voor managen op afstand
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Corona zorgt voor boost in online verkopen
meer top 10