zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kennistekort ondermijnt economische kansen big data

2 oktober 2015 - Nederland staat aan de vooravond van de eerder aangekondigde Digitale Gouden Eeuw. Er is een spectaculaire explosie van digitale gegevens – big data – die het bedrijfsleven enorme economische kansen biedt.

Deze kansen worden echter onvoldoende benut, aldus Monique Rutten, strateeg bij brancheorganisatie DDMA en woordvoerder van de Data Academie. "Bedrijven die data niet integreren in de bedrijfsstrategie gaan het heel moeilijk krijgen."



Economische goudmijn
Het gedrag van consumenten verandert. Via klikgedrag, zoekopdrachten, online aankopen en tweets laten zij steeds meer digitale sporen achter. Het resultaat is een enorme berg data die in hoog tempo toeneemt en zelfs elke twee jaar verdubbelt. Rutten: "Bedrijven die deze gigantische hoeveelheid gegevens slim analyseren en omzetten in relevante informatie hebben goud in handen. In Nederland is Ziggo een van de bedrijven die daarin voorloopt. Websitebezoekers krijgen bijvoorbeeld een homepage voorgeschoteld die volledig is gepersonaliseerd, op basis van eerder zoek- en aankoopgedrag."  
Profiteren van data vraagt volgens Rutten echter wel om nieuwe bedrijfsprocessen en data-driven business- en marketingmodellen. "Het Nederlandse bedrijfsleven anticipeert hier op dit moment nog onvoldoende op. Organisaties die data niet integreren in hun bedrijfsstrategie, missen de boot. Een digitale transitie is noodzakelijk om concurrerend te blijven, zowel op internationaal niveau als ten opzichte van flexibele startups. We zien in hoog tempo een knowledge gap ontstaan. Er is heel veel data, maar vooral ook een groot gebrek aan datakennis om die gegevens op een waardevolle en effectieve manier te gebruiken."

Oproep om kenniskloof dichten
De vraag naar goede datakennis is enorm – op Linkedin is dataspecialist al jaren het meest gezochte beroep en meer dan de helft van de bedrijven ervaart een gebrek aan kennis. Rutten doet daarom een oproep aan het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek om gezamenlijk de kenniskloof te dichten. "Op wetenschappelijk vlak komen er steeds meer goede initiatieven, zoals de Big Data Alliance onder aanvoering van Alexander Rinnooy Kan. Ook bieden steeds meer universiteiten data-specifieke masters aan. Maar ik denk dat het ook belangrijk is om kinderen al van jongs af aan in contact te brengen met de wereld van data. Zo maken we Nederland toekomstbestendig." Om ervoor te zorgen dat ons land op korte termijn niet de boot mist, is bijscholing binnen bedrijven nu al hard nodig. Daarom heeft DDMA de Data Academie opgericht.
Naast een gebrek aan kennis in bepaalde afdelingen signaleert Rutten ook dat de technologie nog niet altijd toereikend is om de grote berg data te lijf te gaan. "Nederlandse startups kunnen op dit vlak een voortrekkersrol vervullen. Het innovatieve startupklimaat leent zich hier perfect voor, zo laten partijen als Yippie en Synerscope al zien. DDMA is regelmatig in Den Haag en Brussel te vinden, omdat wij als brancheorganisatie de politiek willen laten zien welke kansen deze initiatieven bieden. Politieke steun is noodzakelijk als we onze concurrentiepositie ten opzichte van andere landen willen behouden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Steeds meer banen gericht op blockchain technologie
 Nederlander slaapt van zondag op maandag het slechtst
 Nationale MeewerkWeek zet in op verhogen duurzame arbeidsinzetbaarheid
 

Gerelateerde nieuwsitems

  'Big data zet verzekeraars aan het denken'
 OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'
 Data krijgen langzaam voet aan de grond in Nederland
 Big Data Analytics: wat zijn de ROI en Trends?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Pioneers: inspiratie voor innovatie
Jaarcongres met Amerikaanse keynote spreker Jonah Berger. Daarnaast een vol programma met 15+ topsprekers waaronder VICE, Swapfiets, Charlie Temple en Formule E. Bestel nu tickets voor 15 november. 


Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2500.
reacties
Burn-out: Psychiaters weten het niet (2) 
Economische visie digitaliseringsstrategie ontbreekt in Miljoenennota (1) 
Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties (5) 
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
top10
Burn-out: Psychiaters weten het niet
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Burn-out: misschien een verkeerd etiket?
Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
Recruitmentorganisaties overtreden massaal de AVG
Nederlander met modaal inkomen ziet salaris met 98 euro stijgen
Vraag naar IT'ers piekt
Vrouw vindt het gęnant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s
Klantervaring is nu de hoogste prioriteit
Beveiliging belangrijkste struikelblok voor digitale transformatie
meer top 10