zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Big Data Analytics: wat zijn de ROI en Trends?

8 september 2015 - Teradata heeft een onderzoeksrapport uitgebracht over de status van big data analytics in zes sectoren wereldwijd. Hieruit blijkt dat er zowel grote kansen als grote uitdagingen liggen.

Het onderzoek is door Forbes Insights ontwikkeld en gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.



Impact van big data
Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als business waarde van big data investeringen bevestigd worden.
Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics, en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90 procent van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad.

Top vijf prioriteit
"Het is fantastisch om te zien dat bedrijven die big data technologie gebruiken nu ook werkelijk de impact zien die al langere tijd voorspeld werd," zegt Chris Twogood, Vice President Product & Services Marketing bij Teradata. Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38 procent een top vijf prioriteit is."

Potentie van big data
Executives uit de ondervraagde sectoren zagen een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retail industrie vonden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven.
Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54 procent), nieuw product aanbod (52 procent) en het verkopen van data aan externe partijen (40 procent).

C-suite sponsoring
De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat C-suite sponsorship essentieel is. Meer specifiek:
·     Meer dan 50 procent van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.
·     In organisaties waar big data als top vijf prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Cultuurbarrières
Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel data gebruik werd genoemd als uitdaging.
"Ondanks de gerapporteerde vooruitgang in big data gebruik, zijn er nog veel uitdagingen – vooral ten aanzien van bedrijfscultuur. Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben," aldus Matt Ariker, Chief Operating Officer Consumer Marketing bij McKinsey.

Locatie- en tekstdata
Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan 50 procent van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, Power-Point slides, Word documenten en SMSjes). Naast het verkennen van deze nieuwe data types, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier HR-trends voor 2020
 Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
 Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Nederlandse marketeer laat commerciële kansen ‘Big Data Marketing’ liggen
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 Een recap van alle goede voornemens rondom big data
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10