zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'

25 september 2015 - Data zijn de nieuwe grondstof voor economische ontwikkeling. Het Business Intelligence en Smart Services (BISS) Institute is daarom gestart met onderzoek naar het ontwikkelen van slimme diensten op basis van big data.

De expertisegebieden zijn vastgesteld, wetenschappers worden aangesteld en de eerste projecten zijn uitgevoerd. Dit en andere zaken over BISS zijn onderwerp van de rede die prof. dr. Gerard Mertens op 25 september 2015 houdt in het kader van de 31e diesviering van de Open Universiteit, met als thema: Smart services: innovatie door co-creatie. BISS is een samenwerking tussen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool,



Gericht op toepassingen
"Big data is the next big thing. Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen wordt het mogelijk grote hoeveelheden en verschillende soorten data te analyseren. De potentiële toepassingsgebieden zijn oneindig en de economische waarde enorm. Binnen BISS gaan wij met onze partners deze slimme diensten ontwikkelen," stelt prof. dr. Gerard Mertens, decaan van de faculteit Management, Science & Technology (MST) van de Open Universiteit (OU) en kwartiermaker van BISS. "BISS verschilt van andere onderzoekscentra voor big data in Nederland. Waar andere centra zich meer richten op de technische kant van big data, focust BISS zich vooral op waardecreatie. Dat doen we door nieuwe, innovatieve, en informatiegedreven toepassingen te ontwikkelen die we aanduiden met 'smart services'. Smart services zijn slimme product- en dienstinnovaties die door het effectief en innovatief gebruik van data en daaruit af te leiden informatie een bron zijn van economische meerwaarde voor organisaties en hun klanten. Het BISS Institute richt zich daarbij op de expertisegebieden data science (verzamelen, aggregeren en beheren van big data), business analytics (ordenen, bewerken en analyseren van big data) en service design (ontwerpen van nieuwe diensten/producten). In eerste instantie zal de aandacht vooral gericht zijn op financiële dienstverlening."

BISS is brein van Smart Services Campus
Het internationaal georiënteerde BISS Institute is een samenwerkingsverband van de kennisinstellingen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Het richt zich op excellent onderzoek en onderwijs en intensieve samenwerking met het bedrijfsleven. Het onderzoek sluit aan bij het onderzoeksprogramma Learning and Innovation in Resilient Systems van de faculteit MST van de OU. BISS is eind 2014 gestart en inmiddels zijn de eerste wetenschappers aangesteld. In het afgelopen jaar hebben gesprekken met 50 potentiële samenwerkingspartners van BISS en de Smart Services Campus plaatsgevonden. Ook zijn reeds (pilot)projecten uitgevoerd, waaronder een project samen met APG over de toepassing van kunstmatige intelligentie.
BISS is het brein van de Smart Services Campus (SSC) in Heerlen die het innovatief vermogen van Limburg en de regio moet gaan versterken, die nieuwe bedrijvigheid moet aantrekken en zo de regionale werkgelegenheid een impuls geven. Met nieuwe opleidingen op associate, bachelor, master en post-initieel niveau draagt BISS bij aan het opleiden en rekruteren van talent. De Smart Services Campus is een joint venture van APG, Universiteit Maastricht en de Provincie Limburg en vormt onderdeel van Brightlands.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data krijgen langzaam voet aan de grond in Nederland
 Big Data Analytics: wat zijn de ROI en Trends?
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10