zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'

25 september 2015 - Data zijn de nieuwe grondstof voor economische ontwikkeling. Het Business Intelligence en Smart Services (BISS) Institute is daarom gestart met onderzoek naar het ontwikkelen van slimme diensten op basis van big data.

De expertisegebieden zijn vastgesteld, wetenschappers worden aangesteld en de eerste projecten zijn uitgevoerd. Dit en andere zaken over BISS zijn onderwerp van de rede die prof. dr. Gerard Mertens op 25 september 2015 houdt in het kader van de 31e diesviering van de Open Universiteit, met als thema: Smart services: innovatie door co-creatie. BISS is een samenwerking tussen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool,



Gericht op toepassingen
"Big data is the next big thing. Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen wordt het mogelijk grote hoeveelheden en verschillende soorten data te analyseren. De potentiële toepassingsgebieden zijn oneindig en de economische waarde enorm. Binnen BISS gaan wij met onze partners deze slimme diensten ontwikkelen," stelt prof. dr. Gerard Mertens, decaan van de faculteit Management, Science & Technology (MST) van de Open Universiteit (OU) en kwartiermaker van BISS. "BISS verschilt van andere onderzoekscentra voor big data in Nederland. Waar andere centra zich meer richten op de technische kant van big data, focust BISS zich vooral op waardecreatie. Dat doen we door nieuwe, innovatieve, en informatiegedreven toepassingen te ontwikkelen die we aanduiden met 'smart services'. Smart services zijn slimme product- en dienstinnovaties die door het effectief en innovatief gebruik van data en daaruit af te leiden informatie een bron zijn van economische meerwaarde voor organisaties en hun klanten. Het BISS Institute richt zich daarbij op de expertisegebieden data science (verzamelen, aggregeren en beheren van big data), business analytics (ordenen, bewerken en analyseren van big data) en service design (ontwerpen van nieuwe diensten/producten). In eerste instantie zal de aandacht vooral gericht zijn op financiële dienstverlening."

BISS is brein van Smart Services Campus
Het internationaal georiënteerde BISS Institute is een samenwerkingsverband van de kennisinstellingen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Het richt zich op excellent onderzoek en onderwijs en intensieve samenwerking met het bedrijfsleven. Het onderzoek sluit aan bij het onderzoeksprogramma Learning and Innovation in Resilient Systems van de faculteit MST van de OU. BISS is eind 2014 gestart en inmiddels zijn de eerste wetenschappers aangesteld. In het afgelopen jaar hebben gesprekken met 50 potentiële samenwerkingspartners van BISS en de Smart Services Campus plaatsgevonden. Ook zijn reeds (pilot)projecten uitgevoerd, waaronder een project samen met APG over de toepassing van kunstmatige intelligentie.
BISS is het brein van de Smart Services Campus (SSC) in Heerlen die het innovatief vermogen van Limburg en de regio moet gaan versterken, die nieuwe bedrijvigheid moet aantrekken en zo de regionale werkgelegenheid een impuls geven. Met nieuwe opleidingen op associate, bachelor, master en post-initieel niveau draagt BISS bij aan het opleiden en rekruteren van talent. De Smart Services Campus is een joint venture van APG, Universiteit Maastricht en de Provincie Limburg en vormt onderdeel van Brightlands.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data krijgen langzaam voet aan de grond in Nederland
 Big Data Analytics: wat zijn de ROI en Trends?
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10