zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'

25 september 2015 - Data zijn de nieuwe grondstof voor economische ontwikkeling. Het Business Intelligence en Smart Services (BISS) Institute is daarom gestart met onderzoek naar het ontwikkelen van slimme diensten op basis van big data.

De expertisegebieden zijn vastgesteld, wetenschappers worden aangesteld en de eerste projecten zijn uitgevoerd. Dit en andere zaken over BISS zijn onderwerp van de rede die prof. dr. Gerard Mertens op 25 september 2015 houdt in het kader van de 31e diesviering van de Open Universiteit, met als thema: Smart services: innovatie door co-creatie. BISS is een samenwerking tussen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool,



Gericht op toepassingen
"Big data is the next big thing. Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen wordt het mogelijk grote hoeveelheden en verschillende soorten data te analyseren. De potentiële toepassingsgebieden zijn oneindig en de economische waarde enorm. Binnen BISS gaan wij met onze partners deze slimme diensten ontwikkelen," stelt prof. dr. Gerard Mertens, decaan van de faculteit Management, Science & Technology (MST) van de Open Universiteit (OU) en kwartiermaker van BISS. "BISS verschilt van andere onderzoekscentra voor big data in Nederland. Waar andere centra zich meer richten op de technische kant van big data, focust BISS zich vooral op waardecreatie. Dat doen we door nieuwe, innovatieve, en informatiegedreven toepassingen te ontwikkelen die we aanduiden met 'smart services'. Smart services zijn slimme product- en dienstinnovaties die door het effectief en innovatief gebruik van data en daaruit af te leiden informatie een bron zijn van economische meerwaarde voor organisaties en hun klanten. Het BISS Institute richt zich daarbij op de expertisegebieden data science (verzamelen, aggregeren en beheren van big data), business analytics (ordenen, bewerken en analyseren van big data) en service design (ontwerpen van nieuwe diensten/producten). In eerste instantie zal de aandacht vooral gericht zijn op financiële dienstverlening."

BISS is brein van Smart Services Campus
Het internationaal georiënteerde BISS Institute is een samenwerkingsverband van de kennisinstellingen Open Universiteit, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Het richt zich op excellent onderzoek en onderwijs en intensieve samenwerking met het bedrijfsleven. Het onderzoek sluit aan bij het onderzoeksprogramma Learning and Innovation in Resilient Systems van de faculteit MST van de OU. BISS is eind 2014 gestart en inmiddels zijn de eerste wetenschappers aangesteld. In het afgelopen jaar hebben gesprekken met 50 potentiële samenwerkingspartners van BISS en de Smart Services Campus plaatsgevonden. Ook zijn reeds (pilot)projecten uitgevoerd, waaronder een project samen met APG over de toepassing van kunstmatige intelligentie.
BISS is het brein van de Smart Services Campus (SSC) in Heerlen die het innovatief vermogen van Limburg en de regio moet gaan versterken, die nieuwe bedrijvigheid moet aantrekken en zo de regionale werkgelegenheid een impuls geven. Met nieuwe opleidingen op associate, bachelor, master en post-initieel niveau draagt BISS bij aan het opleiden en rekruteren van talent. De Smart Services Campus is een joint venture van APG, Universiteit Maastricht en de Provincie Limburg en vormt onderdeel van Brightlands.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
 Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
 Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data krijgen langzaam voet aan de grond in Nederland
 Big Data Analytics: wat zijn de ROI en Trends?
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
OOBE maar dan wel PnP
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Pandemie versnelt de digitale transformatie
'Technologische innovaties mislukken nog voordat ze worden gelanceerd'
Gedeeltelijke lockdown heeft grote impact op parkeertransacties
meer top 10